Ervaringen met aankoop bij officiële dealer buiten de EU (onder marktprijs / garantie / full set)

Beste forumleden,

Ik ben me aan het oriënteren op een volgend horloge en kwam online een aantal interessante opties tegen bij officiële dealers (AD’s) buiten Europa (denk aan Azië, de VS of het Midden-Oosten).

Wat meteen opvalt, is dat de aanschafprijs bij sommige modellen merkbaar onder de gangbare Europese marktprijs ligt, terwijl het wel gewoon om een splinternieuwe, complete set gaat met afgestempelde fabrieksgarantie.

Omdat de wereldwijde fabrieksgarantie van de meeste grote merken (zoals Omega, Breitling, Tudor, etc.) internationaal gedekt zou moeten zijn, lijkt dit op papier een hele aantrekkelijke route.

Ik ben erg benieuwd naar jullie ervaringen en inzichten, specifiek rondom:

Fabrieksgarantie & service: Lopen jullie in de praktijk weleens tegen problemen aan bij een Europees servicecenter of een lokale boutique wanneer de papieren buiten de EU zijn afgestempeld?

• Compleetheid & herkomst: Waar moet je extra alert op zijn bij levering op afstand door een buitenlandse dealer?

• Kopen op afstand vs. ter plekke: Hebben jullie dit weleens online/op afstand geregeld, of doen jullie dit puur wanneer je zelf fysiek op reis bent?

• Doorverkoop & restwaarde: Hoe kijken kopers op de secundaire (Nederlandse) markt naar een horloge dat buiten de EU is geleverd? Heeft de afkomst op de garantiekaart in jullie ervaring nog invloed op de courantheid of de restwaarde als je het ooit weer wilt flipperen?

Ik hoor graag hoe jullie hiernaar kijken of wat jullie ervaringen hiermee zijn!

bedenk vooral dat je van buiten de EU dus ook nog BTW, inklaringskosten en invoerrechten moet betalen, los van de verzendkosten (al dan niet volledig verzekerd). Chrono24 met een dealer uit de EU kan dan ook een optie zijn.

3 likes

Als iemand hem gewoon koopt en zonder BTW, inklaringskosten enz. enz. Dus gewoon NL binnenkomt zonder aan te geven? Ik ga ervanuit dat dit gewoon gebeurd.

Dus als je hem fysiek koopt in het buitenland.

dan wordt dit topic dicht gezet om geen aanleiding te geven tot belastingontduiking…

1 like

Ik koop regelmatig (eigenlijk bijna altijd) buiten de EU. Globaal voor 80% op afstand en dan krijg je de inklaring automatisch voor je mik en soms fysiek als ik voor zaken of vertier ergens naar toe moet. Ik heb 3x garantie moeten claimen en dat ging probleemloos hier in Europa direct bij de (meestal Zwitserse) fabrikant. Ik denk dat ik wel kan zeggen dat ik 95% van mijn collectie buiten Nederland heb gekocht zonder ooit noemenswaardige problemen te hebben.

Het is een kwestie van goede afspraken maken, controleren wat je rechten en plichten zijn en je gezonde verstand gebruiken.

2 likes

Bedankt voor de heads-up, dat is absoluut niet mijn insteek! Ik probeer puur informatie in te winnen omdat ik simpelweg niet weet hoe de regels en de markt exact werken bij dit soort aankopen.

De voornaamste reden is dat sommige (slecht leverbare) modellen in het buitenland soms wél beschikbaar zijn. Mocht ik zo’n kans krijgen, wil ik vooral voorkomen dat ik mezelf achteraf in de vingers snijd.

Mijn concrete vraag is dus eigenlijk: Stel je haalt een horloge uit het buitenland en je regelt de invoer, btw en het papierwerk 100% netjes en legaal, hoe kijkt de Nederlandse markt dan naar dat horloge?

• Is een horloge met buitenlandse papieren in Nederland (in de basis) net zoveel waard als een EU-geleverd exemplaar?
  • Zijn kopers op de secundaire markt hier terughoudend in, of maakt de herkomst op de garantiepas – mits eerlijk ingevoerd – uiteindelijk weinig uit voor de aantrekkelijkheid en courantheid?

Nogmaals, het gaat me dus puur om de afkomst op de papieren in relatie tot de restwaarde, en niet om het ontwijken van douanekosten!

Btw. +21%

2 likes

Kijk, dat is nog eens een geruststellend antwoord, dank voor het delen van je praktijkervaring! Super nuttig om te horen van iemand die dit zo vaak (en succesvol) doet.

Omdat je die route al zo vaak hebt bewandeld, ben ik eigenlijk nog wel heel benieuwd naar jouw visie op:
Afspraken bij verzending: Je noemt het maken van “goede afspraken”, met name bij koop op afstand. Waar moet ik dan als leek vooral aan denken? Gaat dat dan over het 100% verzekerd verzenden via specifieke koeriers, of over hoe de papieren exact worden ingevuld?

• Merkverschillen: Je geeft aan dat je direct bij de fabrikant in Europa probleemloos aanspraak kon maken op garantie. Mag ik vragen om welke merken dat toen ging? Of heb je het idee dat nagenoeg alle grote Zwitserse merken hier even makkelijk in zijn?

Nogmaals dank voor je uitgebreide en heldere input!

1 like

Ik vind dit legitieme vragen die niets van doen hebben met belastingontduiking, noch wordt daartoe opgeroepen.

Ja, het horloge is net zoveel waard, ik heb daar echt nog nooit problemen mee gehad. Ook niet dat mensen terughoudend zijn omdat het in het buitenland is gekocht. Ik registreer mijn horloges wel altijd netjes met de aankoopgegevens dealer waar het vandaan komt, en heb daar echt nog nooit problemen mee gehad. Ik denk dat ik ongeveer 50 horloges in de prijsklasse van 1.000 tot 10.000 gekocht en (sommige weer) verkocht heb. Maar goed, het kan zijn dat iemand anders daar weer andere ervaringen mee heeft.

Qua afspraken, zorg dat je foto’s laat maken van wat je krijgt. Altijd verzekerd verzenden en ik koop altijd mijn mijn VISA kaart voor additionele verzekering. En zorg inderdaad dat ze de papierwinkel goed invullen, dus de daadwerkelijke verkoopprijs en niet de waarde zodat je belasting betaalt over wat je neergeteld hebt en niet over de nieuwprijs. Ik koop vanaf 2K alleen maar bij een AD, daaronder wil ik wel eens een gokje nemen met particulieren maar dan wel exclusief via Chrono24 of via deze website.

En ja, ook over tweedehands horloges betaal je gewoon Btw. en invoerrechten, dat laatste stelt voor horloges gelukkig niets voor. Da’s amper 1 euro.

3 likes

Dat op de Nederlandse adviesprijs of echt op de waarde aankoop van land van herkomst?

Op aankoopbedrag + verzendkosten.

2 likes

Ontzettend bedankt voor deze uitgebreide en geruststellende reactie! Fijn dat je de insteek van mijn vragen begrijpt en de lucht even klaart.

Jouw praktijkervaring (met zo’n indrukwekkend aantal horloges in die prijsklasse) neemt bij mij echt een hoop twijfel weg. Het is ontzettend nuttig om bevestigd te krijgen dat de restwaarde en courantheid in Nederland er niet onder lijden, zolang je alles maar netjes en transparant registreert en de import gewoon klopt.

Daarnaast enorm bedankt voor de zeer concrete tips rondom het aankoop- en verzendproces. De extra aankoopdekking via een creditcard en het scherp letten op de factuurwaarde (de daadwerkelijke koopprijs op de papieren in plaats van de list price) zijn echt van die gouden praktijktips die je als beginner net even moet weten. Jouw persoonlijke pijngrens van €2.000 voor de keuze tussen uitsluitend een officiële dealer (AD) of platforms als Chrono24 en het forum, klinkt ook als een hele logische en veilige stelregel.

Dit is exact de praktijkinformatie en ‘intel’ waar ik naar op zoek was toen ik dit topic opende. Nogmaals dank voor het delen van je kennis en tijd, hier heb ik echt ontzettend veel aan!

3 likes

Als u in Zwitserland een horloge koopt, krijgt u de daar betaalde btw terug bij het verlaten van het land. (denk dat dit bij veel meer landen het geval is)
Vervolgens moet alhier alsnog wel de btw worden afgetikt :innocent:

1 like

@hendrik Da’s inderdaad ook wel een dingetje in even te onderzoeken inderdaad. Goeie tip! :+1:t3:

@WatchMaster1 Graag gedaan. :wink:

niet helemaal: bij binnenkomst in de EU, dus wellicht in Duitsland

Daar kon ik gewoon doorrijden , maar de N.L. fiscus was inmiddels wel op de hoogte :nerd_face: