Na wat recente verkopen heb ik besloten de collectie uit twee horloges te laten bestaan. Eén ‘gewoon’ horloge en een chronograaf.
Een chronograaf heb ik nog niet. Wanneer de aanschaf gaat plaatsvinden weet ik nog niet. Er is volop keus, en ik vind ook zoveel mooi, dat ik niet over één nacht ijs ga. Tenzij…die goede aanbieden, maar dat kennen jullie wel.
Als mogelijke kandidaat is daar sowieso de Speedmaster Pro. Eerder in mijn bezit gehad en nog wel eens spijt dat hij weg is. Ook een Panerai chrono vind ik mooi. Maar ik ben bang dat Panerai me na een tijdje verveelt. En IWC maakt natuurlijk ook prachtige chrono’s.
IWC is ook een merk wat me echt wel trekt. Al hoor ik toch nog wel eens verhalen over IWC’s die om de haverklap terug richting AD moeten. Kent iemand deze verhalen, of weet iemand waar deze vandaan komen? Heeft iemand ervaring met de aftersales van IWC?
Ik heb nu sinds drie jaar een fliegerchrono van IWC. Hij loopt +2 seconden per dag en hij bevalt verder ook prima. Ik heb er nog steeds erg blij mee. Geen enkel probleem gehad tot nog toe! Een aanrader wat mij betreft.
Op internet en dit forum (techniek) is voldoende informatie te vinden over het
repareren en de gereedschappen.
Dan heb je natuurlijk oefenmateriaal nodig.
Ga dan naar Ebay en zoek naar …scrap watches of naar Seiko en Citizen(1970-2000).
Voor een paar euro koop je een defect horloge, en sleutelen maar.
Als je er 20 hebt gedaan heb je al veel geleerd.
Veel plezier.
grt
Peter
ik heb al 15 jaar een IWC portofino en nog nooit wat mee gehad, hij zou wel iets nauwkeuriger mogen lopen. Hij loopt circa 10 sec per dag te langzaam al vanaf het begin. Een 10 jaar oudere seamaster chronometer wijkt aan de pols maar 1-2 sec af en in de watch winder 4-5.
Maar ik zou wat afwerking en materialen betreft er zo weer 1 kopen.
Bedankt voor de reacties tot zover. Zelf sleutelen
aan mijn horloges doe ik niet, daar heb ik totaal
de kennis niet voor in huis…helaas.
@anon53420065NA: Dit gaat dan met name over de herrie die de
rotor maakt vanuit de kast?
Nee, niet de herrie, maar meer het gewicht van een grote rotor waardoor het horloge bij heftige bewegingennof schokken schade oploopt of de rotor zelfs loslaat.
Nee, niet de herrie, maar meer het gewicht van een
grote rotor waardoor het horloge bij heftige
bewegingennof schokken schade oploopt of de rotor
zelfs loslaat.
Ik heb 4 IWC’s. Nog steeds geen chrono, steeds vind ik een ander merk met -op dat moment- een ‘mooiere’ chrono - zoals de Tag Heuer Monaco blue of Autavia … maar die IWC chrono komt er nog wel een keer.
Mark XV (wit) -> Nooit problemen mee gehad, loopt goed op tijd.+2 a 3 sec per dag.
Flieger UTC classic -> Stond na een kleine 10 jaar stil, maar eerlijk is eerlijk, 10 jaar zonder servivice beurtje vind ik nog niet eens zo slecht. Na service beurt loopt ie weer als van ouds.
Portugueser 2000 (eerste 7-day 5000 caliber) -> Nooit problemen mee gehad. Loopt exact op tijd - meest accurate horloge in mijn collectie.
GST alarm (JLC memovox uurwerkje) -> staat toevallig sinds vorige week stil. Alarm werk nog wel. 4 jaar geleden een service beurt gehad door IWC. Dus dit vind ik wat snel. Maar eens op zoek naar een goede horlogemaker in de buurt van Zeist ipv van weer opsturen naar IWC. Iemand nog tips?
Ik kom regelmatig op het IWC forum (IWC.ch) en ik heb tot nu toe nog niets gelezen van series die snel defect raken, of een zware rotor die los komt.
Deze chrono staat nog op m’n lijstje (de oude 39mm versie) zoals deze
Op internet en dit forum (techniek) is voldoende
informatie te vinden over het
repareren en de gereedschappen.
Dan heb je natuurlijk oefenmateriaal nodig.
Ga dan naar Ebay en zoek naar …scrap watches
of naar Seiko en Citizen(1970-2000).
Voor een paar euro koop je een defect horloge, en
sleutelen maar.
Als je er 20 hebt gedaan heb je al veel geleerd.
Veel plezier.
grt
Peter
Ik snap niet wat dit met de vraag over IWC te maken heeft
Ik heb een paar jaar een Port Auto gehad (inmiddels verkocht) en heb nu sinds ongeveer een jaar een pilot chrono.
De Port heeft een “in-house” uurwerk en de Pilot chrono een 7750 - allebei zonder problemen in mijn geval.
Ik zou gerust weer een IWC kopen. Als je wat zekerheid wil, zorg dan dat je iets koopt met garantie (nieuw of tweedehands).
Goed om positieve berichten te lezen. Wellicht is dit eenzelfde spookverhaal als bij de Tudor Heritage. Daar zou de opgebouwde chronomodule regelmatig voor problemen zorgen. De horlogemakers die ik er over sprak kenden slechts de verhalen, en hadden nooit iemand teruggehad met een probleem aan deze module…