Ervaringen met Casio Pro Trek horloges

Beste mede liefhebbers,

Ik zou graag ervaringen willen weten van gebruikers van de (recente) Casio Pro Trek horloges. En dan met name de meer recente versies én waar ook een GPS-functie is ingebouwd.

Ik heb nu een G-Shock GA-1000 met o.a. Kompas en temperatuurmeter. De Kompas heb je wel iets aan, maar de temperatuurmeter heb je nagenoeg niets aan. Daarvoor dien je eerst het horloge van je pols te doen om zich aan de omgevingstemperatuur te laten aanpassen. Dat zal wel een 15 tot 30 minuten kunnen duren. Pas dan heb je een betrouwbare meting. Nou, dat vind ik dus nutteloos.

Wat ik zou willen weten om welk type het gaat en zijn de functies zoals Barometer, Luchtdrukmeter, Hoogtemeter, Kompas en GPS redelijk betrouwbaar? Hoe accuraat zijn die functies dan? En welke interessante functies zijn nog meer ingebouwd die veel gebruikt worden?

Bedankt voor het lezen en ook bedankt als je je ervaring of andere zinvolle informatie met ons wil delen.

image

1 like

Heb al jaren een pro trek.
Was makkelijk toen ik nog fulltime in dienst zat.
Kompas niet meet dan 1 grd afwijking. Barometer is ook redelijk betrouwbaar. Alleen 4x batterijen wisselen kost je iets meer.
Voldoende licht in het donker.
Dat van de temp klopt wel.

Maar waar wil je dat ding voor gebruiken?

1 like

@Pauwelix We wandelen wel eens een rondje ergens in Nederland of omgeving en gaan in de zomervakantie eigenlijk altijd de bergen in.

We hebben de smartphone die we gebruiken als navigatie dus eigenlijk heb je bijna alles al. Ik vind het gewoon leuk als ik kan zien waar en hoever we hebben gelopen, hoe hoog we zijn of waren, Wat dan de luchtdruk is en luchtvochtigheid is. enz. enz. Weersvoorspellingen in de bergen verwacht ik niet van een Pro Trek :wink:. Daar hebben we de locals voor.

Solar moet ie dan dus ook zijn :slightly_smiling_face:

Ik heb hier een wat minder moderne protrek (PRW-3100), met de standaard functies als barometer, kompas, thermometer en hoogtemeter, geen GPS, dat heb ik alleen in m’n gravitymaster en MR-G, en dan nog werkt dat alleen fatsoenlijk met de app, voor meer GPS avonturen zal je de nieuwe rangeman of de protrek WSD/smartwatches moeten hebben.

Met uitzondering van de indeling van de functieset, een snelle “memoknop” die wel op de rangeman zit en 1/10 in plaats van 1/100e van een seconde stopwatch zijn de protrek en de rangeman wat dat betreft gelijk aan elkaar. (en het verschil tussen 100 en 200m waterdicht)
Draagcomfort is bij de protrek weer een stuk hoger, want een zachtere band, ronde lippen langs de kast en zo’n beetje de helft van het gewicht.

Kompas werkt goed en is in te stellen met de decinatie die hier in nederland voorkomt (1 graad oost zo uit m’n hoofd).
De barometer werkt ook prima en was na het eenmalig goed instellen met de weerkaart ventusly of windy gewoon te gebruiken.
De thermometer werkt prima voor polstemperatuur.
De hoogtemeter is gebonden aan de barometer en moet je voor je gaat klimmen eigenlijk elke keer instellen vanwege de luchtdruk en het weer dat kan veranderen. Standaard staat ie hier op 1000milibar=0m. Ik gebruik die functie dan ook alleen in de lift bij m’n ouders om van de kelder naar 5 hoog te gaan en de nummers te zien verlopen, een meter verschil wordt geregistreerd.

Verder handige functies anders dan de standaard Casio dingen zoals stopwatch, alarm, timers etc etc.: de locatie gebonden (zelf lengte en breedtegraad invoeren daarvoor) zonsopkomst en zonsondergangstijden, er kan wel eens een minuutje tussen zitten, maar goed, het is gebaseerd op de lijn van het midden van de zonneschijf ten opzichte van de horizon, dat verschil merk je niet.

Foto, waarbij een pluspunt van de protrek duidelijk wordt: leesbaarheid.

3 likes

Ik heb een prw-3510y-8cr, dus ook zonder navigatie. Echter kan ik wel zeggen dat het kompas vrij nauwkeurig is, barometer ook wel. Hoogtemeter moet regelmatig even gecalibreerd worden bijv. vlak voor een bergwandeling op een punt waarvan je de exacte hoogte weet. Na een paar dagen klopt deze namelijk niet meer door de normale veranderingen in luchtdruk. Als ik weet dat ik de hoogtemeter ga gebruiken probeer ik hem 'sochtends even gelijk te zetten en dan klopt het de hele dag wel ongeveer.

Verder is de mijne ook 200m waterdicht en werkt ie op zonneenergie dus kleine kans dat er iets mis gaat bij een bergtocht. Backlight geeft ook genoeg licht en heeft een functie waarbij het licht aangaat als je je pols draait. De Multi-band functie zorgt er ook nog voor dat het horloge altijd precies op tijd loopt!

Heb hem nu ruim een jaar en heb hemregelmatig gedragen, onder andere tijdens een drie-daagse tocht door de Schotse hooglanden en hij heeft me nooit in de steek gelaten. Ze zijn uiteraard niet zo schokbestendig als de G-shocks maar knappe jongen die hem kapot krijgt bij ‘normaal’ gebruik!

Ps. Ik wilde ook even vermelden dat de pro-trek zoals hierboven al genoemd erg comfortabel om de pols zit. Hij is vrij groot maar draagt van al mijn horloges wel het fijnst. Onder andere door de extra ondersteuning onder de lugs.

2 likes

Bedankt voor jullie reacties alvast. Nu weten we in ieder geval dat de kompas en de barometer aardig klopt en dat ook de hoogtemeter aardig nauwkeurig is. Wel na een calibratie op een voor jouw bekende hoogte maar dat mag duidelijk zijn als je weet hoe de hoogte wordt bepaald.

Ik had eerlijk gezegd meer gebruikers van de Pro Trek verwacht. Ik hoop nog steeds op een reactie van een Pro Trek gebruiker die er een heeft waar ook GPS in zit. Ik ga ervan uit dat dan de hoogte wordt bepaald door het GPS signaal.

Maargoed, we zijn alweer aan het trainen voor eind augustus als we afreizen naar Oetz. Gaan we eens even een sporenonderzoek doen op de plek van de beruchte moord. :face_with_monocle::grin:

Wel eens naar Suunto gekeken?

1 like

Ook wel eens naar gekeken, maar ik ben niet zo’n fan van de looks. Ook niet onbelangrijk voor mij. En dan vind ik een Pro Trek wel mooi.

Maar ik kan het nog eens overwegen en de voors en tegens naast elkaar leggen. :wink: