Ervaringen met consignatie bij een juwelier

Volgens mij sluiten die de garantie bij verkoop in consignatie meestal gewoon uit.

Ben weer wat wijzer geworden 10% procent voor consignatie is geen probleem voor mij. Dank iedereen voor de input.

Meer info beroemde juwelier vraagt 250 euro per 3 maanden op de site. 15% provisie bij verkoop en als het verkocht wordt via Chrono 24 worden deze kosten ook doorberekend. Dan toch maar zelf op Chrono verkopen want deze kosten vindt ik te hoog.

1 like

Als iemand iets van me wil kopen, ook TL1, gaat alles via de post. Afspreken om op te halen begin ik niet aan.
Vooruit betalen van het gehele bedrag en aangetekend versturen.
Maar ik heb ook geen horloges van 20k of hoger. Eerder < 200,=

1 like

Wat een wantrouwen

1 like

Een horloge van +€500 wil ik niet op de post. In mijn eerste maand op dit forum 2x ontvangen geweest door forumleden die zo hun horloges kwijt raakten aan (correcte) vraagprijs.
En om een of andere reden zijn de horloges waar ik een lange trip voor die blijvers in de collectie. Part of the experience.

2 likes

Dat mag zeker. Ik heb de overtuiging dat elk horloge uiteindelijk wel een koper vindt.

Ik heb ook geen horloge in een hogere prijsklasse. Ik vind betaalbare vintage meer mijn ding. Bovendien woon ik in een dermate verre uithoek, dat een bezoek aan huis meestal niet eens wordt overwogen…

Maar ieders idee, niet?

1 like

Camera’s hebben de foute gasten schijt aan, politie doet er ook vrijwel niks mee.
Helaas spreek ik uit ervaring

2 likes

Gezonde voorzichtigheid noem ik het. In onze horloge bubbel, ik spreek even voor mijzelf, wordt nog wel eens vergeten dat een paar duizend euro voor de gemiddelde jan met de pet onmetelijk veel geld is voor een horloge, wat zeg ik, het is sowieso gewoon veel geld. Punt.

Met andere woorden, je moet gewoon voorzichtig zijn want we lezen vaak genoeg nare berichten over diefstal/overval etc.

1 like

Gewoon angst. Net als al die mensen die niet met een duur horloge in een grote stad durven rond te lopen.
Als iemand wat wil kopen van mij of ik van de ander, dan bel ik even met zo’n persoon.
Krijg ik dan een heel lulverhaal over trustlevels enz voor een relatief goedkoop item dan ben ik al klaar

3 likes

@Horlogemakker

2 likes

Ze hebben er gewoon geen zin in.

Mee eens hoor. En de meeste HF-ers hebben er geen probleem mee. Ik ben al bijna twee jaar TL-1 lid. Heb de hoop inmiddels opgegeven dat dat nog gaat veranderen. Al meerdere horloges gekocht en ook verkocht via het forum en het is altijd goed gegaan. Beleefd, vriendelijk en interessant.

2 likes

Dit heeft altijd mijn voorkeur. Want tuurlijk is het voor de verkoper niet bekend wie je aan de deur krijgt, maar toen ik nog geen 4 maanden lid was en een ‘duur’ horloge van iemand hier overkocht vond ik het ook spannend. Dus heeft twee kanten.

On topic:
Laatst een horloge aangeboden bij een juwelier, die wilde 15%, en zou het dan 5 maanden proberen te verkopen. Ik vraag me ook af hoe je het horloge terugkrijgt (evt krassen door klanten bij het passen) als het toch niet verkoopt. Direct inkopen kon ook maar dat was 50% van de vermoedelijke verkoopprijs.

Veel juweliers zullen er weinig trek in hebben. Of je moet een gewild model hebben, maar dan kun je het zelf net zo makkelijk doorschuiven.
Op zich snap ik het wel.

Zelfde hier

Een gewaardeerd HF lid, horlogevervaardiger, was blij verlost te zijn van een buitenlandse relatie, die zijn horloges wereldwijd vermarkte tegen 40% consignatie. Veertig procent, hallo!

Is dat niet ongeveer de marge die ze op de meeste merken halen bij nieuwe horloges (zonder hoge kortingen te geven)?

Af en toe kun je een deal scoren van 50% korting bij AD’s.

1 like

Let op: mijn ervaring met consignatieverkoop is dat ze ook platformkosten en transactiekosten berekenen boven op de afgesproken consignatiefee. Deze kosten kunnen ook nog eens 5-7% bedragen, als je pech hebt.