Ervaringen met horlogemakersloupe voor brildrager / Optivisor

Voor het klussen aan uurwerkjes gebruik ik nog steeds geen loupe.
Alles met het blote oog en dan controleren met een juweliersloupe.
Een horlogemakersloupe heb ik wel geprobeerd, maar is geen succes.
Ten eerste niet erg comfortabel;
Ten tweede heb ik een zodanige oogafwijking dat ik het liefst mijn bril ophoud.

Ook ben ik bekend met de goedkope “montuurtjes” met insteekglaasjes.
Mijn ervaring daarmee is dat de dingen niet stabiel genoeg zijn.
(uit elkaar vallen als je er naar kijkt).
Een Optivisor is redelijk kostbaar. Heeft iemand hier ervaring mee, of weet iemand een winkel waar ik iets dergelijks kan proberen.
Ik ben benieuwd.

Gr.
Han

een 3,5 clip-on loupe werkt voor mij OK:

makkelijk op te klappen, maar een nadeeltje is dat hoewel de “klemmetjes” gecoat zijn, ze toch je brilleglas beschadigen na verloop van tijd (coating krast).
Heb ook zo’n optivisor (goedkope versie, beeld vertekend nogal, maar wel met LED lampjes) die gebruik ik enkel voor het werken aan klein spul in de draaibank, dan springen er niet zo snel spaantjes in mijn ogen; lijkt me niet erg fijn/comfortabel om mee aan uurwerkjes te werken.

Het is trouwens wel erg persoonlijk hoe je het fijnste werkt, een kwestie van uitproberen…

Groet,
Paul

Ik ken wel wat modelbouwers die met plezier met een Optivisor werken… met name bij het verwerken van Photo-etch onderdelen… en die doen niet onder voor uurwerkdelen…

(ik heb er over zitten denken om bijvoorbeeld de TWR schildjes uit een PE setje voor een Jaguar XJR op een wijzerplaat te plaatsen… een Silk Cut Jaguar horloge… why not? )

zelf red ik het ook uitstekend zonder loupe… al zal ik op de draaibank mijn 5X loupe wel vaker gaan gebruiken…

een Optivisor… als dat optisch goed is…zou me ook wel van pas komen… maar vooralsnog gebruik ik eigenlijk alleen maar mijn “oogdoppen”… de 10X gebruik ik nauwelijks…

Loupes op een bril… zou handig kunnen zijn… maar ik ben niet brildragend… ik zou dan een montuurtje zonder glas moeten maken…

Ik gebruik al jaren de optivisor. Sterkte 3. En bevalt heel goed. Past over de leesbril heen, zit comfortabel. En met deze sterke een redelijke werkafstand.
Ik gebruik hem vooral voor fijn snijwerk. En voor ander fijn werk, ook aan horloges.
Ooit besteld op een Nederlandse website, weet niet meer welke. Even googelen.

Ko

Ik, uhh, draag twee brillen over elkaar voor middelklein werk, mijn normale varifocus en een leesbril. Uitstekend optisch gecorrigeerd maar het ziet er niet uit :frowning:

Creatieve oplossing.
Heb ik ook al geprobeerd.
Bij mij blijft dat allemaal niet hangen. Achter mijn oren zitten ook nog hoortoestellen.
(jawel ik ben audiovisueel gehandicapt:D).
Bovendien vertekent en spiegelt het geheel verschrikkelijk.
Voor bij wie het werkt is het een handige en goedkope oplossing.

Gr.
Han