Ervaringen met unishell cases?

Heb een aantal horloges met een unishell / monocoque case. Wil je het uurwerk bekijken, dan zal dit er aan de voorkant uit moeten komen. Nu heb ik ook een pompje voor een dergelijke procedure. Maar, heb watervrees om dit ook daadwerkelijk te doen. Wat zijn jullie ervaringen met het ‘poppen’ van de crystal en hebben jullie tips om dit zonder problemen uit te voeren? Hoor het graag.

Groet, Cricket

Wat voor glas zit erin? Een spanring glas of een gewoon bol glas?

Zou het niet weten. Waar kun je dat aan zien? Het gaat om vintage Omega Seamaster en Certina.

In een spanring glas zit een metalen ring die het glas in de kast geklemd houdt. Deze glazen hebben een cilindrische omtrek en moeten mer een pers terug geplaatst worden. Deze glazen kun je inderdaad het beste met luchtdruk verwijderen.

Een gewoon bol glas heeft geen metalen ring en een schuine kant aan de omtrek. Deze zitten achter een randje geklemd. Deze glazen moet je met een glasklem terug plaatsen, en verwijderen gaat ook het beste met de glasklem.

Er zijn verschillende soorten glasklemmen; dit is de meest gangbare soort, maar ik heb geen schik met deze dingen:

Ik gebruik zelf meestal deze Tissot set, nadeel is weer dat er wel net een passende maat tussen moet zitten, wat niet altijd het geval is:

Dank voor je input. Kan ik hieruit opmaken dat unishell cases per definitie een spanning glas hebben, of is dat te kort door de bocht? En kun je de spanning zien zitten?

Volgens mij komt het beide voor.
Spanring kun je inderdaad gewoon zien zitten, is verchroomd of verguld en sluit vaak ook de opening tussen de kast en de wijzerplaat af.