Ervaringen PVD coating

Wat zijn jullie ervaringen met zwarte (met de pvd coating) horloges?
Slijt het snel, is het vlekkerig, krast het snel, enz.?

Er zijn verschillende kwaliteiten, maar ik persoonlijk heb liever simpel staal :wink:

Over het algemeen zou ik zeggen

  • slijt zeker niet snel
  • is niet vlekkerig
  • krasgevoelig als beadblasten (ofwel als je er eenmaal een kras op hebt zitten, blijft ie je storen)

PVD slijt niet snel maar het slijt wel waardoor je op den duur door de coating heen gaat.

Het meest krijg je last van krasjes die erin komen en die heb ik voor het overgrote deel op de band en sluiting zitten.

Er zijn meerdere plekken op de band waar dergelijke krasjes zitten maar dit zijn de ergste.

De kast is op een paar hele kleine krasjes na nog heel erg netjes.

Dit alles is de stand na ruim 5 jaar heel vaak dragen en dan vooral op de stalen band. Toch maar eens een nieuwe bestellen.
Ik spaar het horloge ook niet echt als ik iets moet doen maar ben er natuurlijk niet mee aan het klussen.

Nog een extra plaatje als toegift omdat het toch wel een hele gave klok is. :slight_smile:

Houthakker Schreef:

Het meest krijg je last van krasjes die erin komen
en die heb ik voor het overgrote deel op de band
en sluiting zitten.
http://www.mijnalbum.nl/Foto-KV7UDX8F-D.jpg

Gebruikt Seiko geen Titanium CarboNitride coating, wat anders is dan PVD? Heb vaker een Seiko in handen gehad welke een zwart bandje had. Die bandjes doen toch veel goedkoper aan dan het PVD wat ik op mijn Epos PVD Flieger heb. De kast van mijn Flieger en de sluiting van de band zien er qua PVD toch een stuk beter uit dan elke Seiko die ik tot nu toe gezien heb. Maar wellicht dat dat een ander soort PVD is, want “mijn” PVD is veel doffer:

Mijn ervaring is dat de PVD coating op hoekige randen er makkelijk afgaat, natuurlijk omdat een rand een gevoelige plek is waarop het ook nog eens moeilijker hecht lijkt me. Dus kreten als, “beschadigt niet” zijn niet 100% waar.

Grt. Marco

PVD zegt eigenlijk alleen iets over de wijze van aanbrengen van de coating. http://nl.wikipedia.org/wiki/Physical_vapor_deposition
De laagdiktes kunnen wel variëren van 1 tot 3 micrometer.

Seiko gebruikt inderdaad TCN om op het metaal aan te brengen.

Er zijn diverse samenstellingen van coatings die gebruikt worden bij PVD.
De eigenschappen van de diverse samenstellingen zullen vast de slijtvasheid bepalen. http://www.coatingservice.nl/PVD.htm
Of er verschillende samenstellingen zijn voor de kleur zwart en gebruikt worden voor de horloge-industrie?

Hm, toch niets voor mij vrees ik. Bij rvs kan je een krasje in ieder geval nog weg (laten) werken. Met zwart lijkt me dat moeilijker.