ERY Horloge

Hi leden

Onlangs had ik al een post gemaakt in de techniek categorie voor het te werk gaan met crystals. Hierbij had ik dit horloge geplaatst. (Ik ga er nog aan beginnen klussen)

Ik kan er zelf bijzonder weinig informatie over vinden. Ik hoop op dit forum wat meer info over dit horloge te vinden. Wat is het verhaal achter het merk? Zijn er bepaalde dingen waar in nog op moet letten?

Ik heb dit horloge gekregen/gevonden tussen de collectie van mijn grootvader. Helaas kan hij me hier zelf weinig over te weeg brengen.

Benieuwd of er iets uit de bus komt.
Groetjes
Jokke

2 likes

Nooit iets wat van vernomen… Wat een bijzonder gaaf ding zeg!

1 like

Voor zover ik zelf kan vinden zou dit een WW2 exemplaar zijn wat het wel extreem leuk maakt :slight_smile: Verder zijn enkel de nummers 2598 in de casing te vinden. Hopelijk weet iemand wat meer

Het merk ERY is opgenomen in het horloge merkenregister:

Lijkt mij stug, incabloc (zie wijzerplaat) is van na die tijd.

Mooi horloge om te restaureren :+1:

1 like

Daarom kom ik hier wat bijleren! Bedankt alvast!!

1 like

Incabloc is in de jaren ‘30 van de vorige eeuw uitgevonden :wink:

Incabloc

2 likes

Mikrolisk zegt al iets over het merk. Dat is een begin.
Zou je een foto van het binnewerk / uurwerk kunnen posten?
Als we er achter kunnen komen welk uurwerk er in zit zegt dat misschienook iets over de achtergrond of herkomst van het horloge en dan is het waarschijnlijk ookk beterte dateren.

1 like

Hopelijk komen de foto’s goed door, maar zelfs met loupe kan ik geen cijfers vinden. Behalve op de casing.

1 like

Ik kan het kaliber niet zo gauw thuis brengen. Staat er hier ergens iets onder de balans?

Nog even verder spitten…

Ik denk zelf een AS 1123?
Zowel Ranfft als Emmywatch dateren dit kaliber op ca. 19 40. Ranfft met een vroege versie te zien aan het ontbreken van een shoc protectiom, het Emmywatch heeft zo te zien een Incabloc, dus misschien een later exemplaar.

@chi_kwadraat , Alphons! Kassa 3!

1 like

Heb er ook ooit eens een gehad, ik dacht dat daar toen een simpel ETA werkje inzat maar zeker weten doe ik het niet meer.

4 likes

Kijk, dat brengt nou aan het licht wanneer het voor mij ophoudt: het formaat. De vorm herkennen lukt me nog wel eens.

Toch denk ik dat het geen AS1123 is, en wel hierom:
as1123

Hier wijkt die af van ERY-werkje. En ik denk dan dat het inderdaad een formaat-kwestie is (nog afgezien van de incabloc-kwestie)…

AS heeft een aantal series die er ongeveer zo uitzien, maar met verschillende diameters, o.a. AS 970 (8.75 ‴), AS 984 (10.5 ‴) en 1002 (11.5 ‴).

Het opmeten van het ERY-uurwerkje zou de volgende stap kunnen zijn ?

1 like

Zou dit helpen?

Heb momenteel niet de perfecte belichting om wat betere foto’s te maken, hopelijk volstaat dit al.

2 likes

Deze dus :point_up_2:

1 like

Inderdaad, Tim !

En volgens ons aller vriend Google bestaat daarvan inderdaad een incabloc-versie. :rightwards_hand:

Zou uit te zoeken zijn vanaf welk jaar die versie werd gemaakt ?

3 likes

image

AS 984 ?

We komen in de buurt, maar volgens mij is dat 'm ook niet, kijk maar hoe het veerton rad past in de bruggen.

Nog even verder spitten.

AS 970 is 't ook niet want daarvan is (net als bij de 984) het veertonrad groter als bij die van OP.

image

De AS 1002 is 't ook niet, zelfde verschil als bij de 1123…

Ik zou 't verder ook niet meer weten. Allemaal familie, dat denk ik wel

image

Toch wel hoor, denk ik. De bruggen hebben vaak diverse vormen. Alle aspunten en schroef- locaties zitten op dezelfde plaats, toch?

1 like

Ik hou 't op een broertje of neefje. Maar welke?
Ze zijn allemaal van tussen jaren '40 en '50. Daarmee is het horloge in elk geval behoorlijk gedateerd. En als het uurwerkje loopt is een service voldoende toch? Passende onderdelen genoeg, denk ik…

1 like

Klopt!
Ik heb er zelf ook 2 met inca :sunglasses:

2 likes

Je hebt volledig gelijk, Lex. Word ik nou op m’n oude dag ook nog slechtziend, vergeetachtig en gemakzuchtig :worried: ?

Amen !

1 like

als x de wortel uit jouw leeftijd is, ben ik benieuwd hoe oud je dan wel bent…
x = 8.6602540378 + nog een beetje bij mij.
wie is de oudste?

1 like