Ik heb er eentje, zit in een Nivada antarctic duiker uit de late jaren 60 en is zelfs te koop.
Leuk en apart uurwerk, simpel uitgevoerd, verbruikt wel redelijk veel aan batteryen, 3 of 5 jaar op een battery zoals tegenwoordig ga je niet halen.
Verder lijkt er nogal wat verschil in gang te zitten bij verschillende temperaturen (zelfs na een uitvoerige service) en is de toestand van de battery nogal afhankelijk voor zijn gang.
Ze kunnen redelijk secuur lopen, zolang de omstandigheden maar een beetje gelijk blijven.
Circuit onderbreking voor een stopsekonde zit er niet op, dat wordt geregeld door een vingertje tegen de draaiende balans te houden. “End of life” indicator bestond toen nog niet.
Volgens mij zijn dit de voorlopers van de complete Quartz horloges, combinate van quartz en mechanisch.
Enkele mensen hebben zich in dit uurwerkje gespecialiseerd en reparatie lijkt geen probleem.
Ik heb er twee met een dergelijk of er op lijkend uurwerk.
Ze tikken er vrolijk op los en ook nog behoorlijk precies.
Inderdaad, zoals Lucien al aangeeft: ze eten meer batterijtjes dan de moderne klokjes.
Maar ze hebben zo’n charme: vloeiende secondenwijzer, vrolijk tikkend en toch ook elektrisch.
hartelijk dank voor jullie info. Ik heb níet meegeboden op het horloge. Het betreffende horloge was een Kienzle Swissonic (autofahreruhr). Opzich leek het me leuk, maar dat batterijen (vr)eten weer niet…
Beste, Ik heb 2 uurwerken van het Merk ROAMER met gangwerk ESA9150. Sinds 1970 is één van de twee niet van mijn arm geweest, de tweede was van mijn vader, en hij droeg ze ook permanent. Nu is ze aan een onderhoudsbeurt toe, als het wat frisser is, want bij 30° is het niet te doen. Ik ben zelf gepensioneerd horlogemaker. Ik heb van de fabriek uit een handleiding voor herstelling en onderhoud. Sommige collega’s klagen over het batterijverbruik, ik doe ongeveer 12 maand met een batterij Varta V344 , dat is niet meer dan de meeste quartz-horloges. Ik ben toevallig op de site gekomen doordat ik ESA9150 googelde. Als je meer wil weten, altijd bereid meer info te geven.
francisvm@skynet.be