Esa 9154 electronisch

Hallo, ik ben Bert (70 jaar) en nieuw op dit forum.
Ik ben in het bezit van enkele electronische horloges uit de jaren '60/'70, o.a. enkele Benrus-watches.
Met 1 dezer horloges heb ik een merkwaardig probleem: als ik het horloge aan het lopen heb door enkele malen zwenken ,dan blijft het lopen tenzij ik het om mijn pols doe: dan staat het klokje snel stil,ook al heeft dit al een dag feilloos gelopen.Deze horloges werken met electromagnetisch veld, maar hebben wel een balans en tandwieltjes.
Heeft iemand een idee ,wat hier aan de hand is?? Zo nodig plaats ik foto’s van het uurwerk!
Bij voorbaat dank
Bert

Misschien een loszittend / te klein batterijtje Bert ?

welkom trouwens !

grt. Gerard

Dag Gerard,

Dank voor je reactie! Ik gebruik hiervoor 390 of 344 ,zoals ook voor de andere electronische horloges, die met die batterijen prima functioneren!!
Dat zal het probleem dus niet zijn.?!
MvG
Bert

Dag Bert,

De 344 en/of 390 zijn toch gewone batterijtjes?
Waarom moet je dan zwenken om het uurwerk aan de loop te krijgen?

Het lijkt een beetje op Uri Geller, wel lopen als het op de tafel ligt en niet lopen om de pols.
Heb je al eens geprobeerd bij iemand anders om de pols?
Ik denk dat het uurwerk een beurtje nodig heeft en ik geloof niet in aardstralen (in de pols).

Met vriendelijke groet,
Inca

344 is het juiste model (de kwikzilver battery 343 wordt helaas niet meer aangeboden)

Mijn idee was dat zodra je hem om de pols hebt dat dat batterijtje evt gaat schuiven of rammelen en dat het horloge daarom stopt,
zodra je hem na wat schudden stil op tafel legt blijft dat batterijtje contact maken …
wat gebeurt er eigenlijk met die zoemtoon als het uurwerkje is gestopt, hoor je hem dan nogsteeds zoemen ?

Volgens mij zoemt een Esa 9154 niet, er zit een balans in die via een spoel steeds wordt geactiveerd.

1 like

Het kan zijn dat door oude olie de frictie wat sterker is in een bepaalde positie waardoor het uurwerk dan vastloopt, waarschijnlijk zal een servicebeurt de oplossing zijn.

inderdaad… een 9154 tikt… en wel met 28800 bph… 't was mijn tweede reparatie… ik heb er veel van geleerd… en ik vind het een interessant uurwerkje…

als ie niet goed blijft lopen…vraagje… blijft ie wel tikken?.. als de slipveren niet goed afgesteld staan… kan het ankerrad stil blijven staan… als je heel goed kijkt… zie je de secondenwijzer trillen in dat geval…

wat er dan moet gebeuren… is een service-en afstelbeurt… schoonmaken… Slipveren afstellen… werkje opnieuw oliën… en voor de zekerheid een verse accu…

als het horloge wel tikt, maar niet loopt… trek de kroon uit… zet em stil… als het ankerrad niet draait, maar alleen heen en weer getikt wordt door het anker… vrees ik voor schade op den duur… en dat wil je niet…

Dank allen voor jullie reacties.
Ik ben geimponeerd door de bereidheid van forumleden om mee te denken!!
De foto en de inbreng van Inca, Maurits, HorloG en Arie spreken voor zich.
Aan Arie zou ik willen vragen : hoe stel je die slipveren af??Ik heb het werkje al een keer uit elkaar gehad en daarbij geolied. Daarna weer in elkaar gezet,maar misschien de slipveren niet afgesteld??
Verder heb ik er een nieuwe balans( incl. veer) ingezet en een nieuwe spoel .
Wat ik wel mis in mijn horloge in vergelijking met. de foto van Inca is de batterijklem, maar andere Benrus horloges hebben ook niet zo’n houder voor de batterij!!??)
Ik kijk uit naar evt. aanvullingen ,resp. suggesties.
Groeten aan eenieder.
Bert

Uw bericht is tijdelijk verborgen en wordt zo spoedig mogelijk beoordeeld.