ESA 9154 onder het mes

Voorlopig krijgt het horloge 't voordeel van de twijfel… de Minutenwijzer heeft sinds het inkasten alweer 3 rondjes over de wijzerplaat afgelegd…

de Instrument 1 heeft voor het eerst sinds haar voltooiing haar plaats aan mijn pols moeten afstaan aan de Zentra… Ik draag 't horloge nu… shakedown… eens zien of ie tot ik naar bed ga blijft lopen zoals het hoort… later deze week leg ik em dan nog een keer bij de “ijk-klok”…AKA mijn PC… om te zien hoe goed ze op tijd blijft lopen…

Werkt dat nog een beetje dat clocktuner?

mvg Melvin

ja… op zich werkt het wel… maar zuiver indicatief… ik gebruik het om te kijken of een horloge “een beetje goed loopt”… niet om em af te regelen…

Ok, ik heb even wat reviews gelezen, maar daar lusten de honden geen brood van. Misschien moet je de verwachtingen laag houden en inderdaad alleen gebruiken als een basis check. Een timegrapher is toch helemaal niet zo gek duur? Als je toch horloges wil gaan aflezen en fijn afstellen bedoel ik.

Grtz Melvin

Nee… een Timegrapher is inderdaad niet schokkend duur meer tegenwoordig… 'k zou het liefst wel ééntje met een printer hebben… of gekoppeld aan de PC… zodat je het meetresultaat kan opslaan…

Helaas… 't meeneemrad aan de minuutpijp bleef slippen… nader onderzoek bracht aan het licht dat 2 van de 3 pootjes gescheurd waren… daar valt niets meer aan te verbuigen … 2 opties… nieuw “hart” maken, en insolderen… of een vervanger zoeken… dat laatste was mijn eerste keuze… en er is er reeds een onderweg… de wondere wereld van het wereldwijde web… :slight_smile:

even stilstand dus… maar … als ik het rad binnen heb… dan gaat ie in het kaliber… en dan kast ik em weer keurig in… klaar voor aan de pols…

Wanneer chaussée of minuutpijp te weinig spanning heeft, is het dikwijls al voldoende het wiel er af te halen en gewoon om te draaien en opnieuw spanning, wel smeren met bv D5.
De beentjes verplooien = afbreken.

Een Uurtje geleden… Ik zit achter de PC te programmeren voor de kast van de Instrument 2… “PLOF” op de mat… een kartonnen doosje… met daarin!.. jawel… het minuutrad… hageltjenieuw…handig als je toch maar net in de horlogewereld actief bent, maar toch al een netwerkje hebt weten op te bouwen…

't rad weer op zijn plekkie… beetje olie aan de binnenkant…
en dan?..

de rest van de raderen en brugjes erop… hoop gepiel, want het spilletje wat de kracht van het uurwerk naar de voorkant van het werk moet brengen voor de tijdsaanwijzing was onderin het werk uit zijn lagertje geschoten… even voorzichtig met pincet en pennehoutje bewegen, maakte dat ie terugviel in zijn lagertje… 't kleine rad weer tegen het minuutrad gezet… brugje erop… drupje olie op’t koppie… volgende stap… Datumverstelrad erin… Urenrad erop… brugje erover… 3 schruufkes… en …

wijzerplaatje en wijzers weer op hun plekkie gezet… Inkasten die hap…

Case Closed!.. (:smiley:

ik heb nog geen 19 mm nato of rallyband… dus maar even op een 18 mm nato… vond deze wel mooi staan…