ESA 9154 onder het mes

Ik heb onlangs wat “horlogespul” binnengekregen, en daar zat een Zentra Savoy Electronic horloge bij… ELectronic… Riiight… dat is dus een?

Een ESA 9164, naar wat ik begrepen heb een zogenaamd “Transistor-uurwerkje”…

Leuk… nog niet eerder onder handen gehad… en omdat ie grotendeels mechanisch is, moet ik 't wel aankunnen om em in elk geval even schoon te maken, en nieuw te oliën…

Waar ik al meteen tegenaanliep was het gegeven dat de Tige er niet zoals te doen gebruikelijk kon worden verwijderd door ergens een schroefje te lossen, of een palletje in te drukken, maar door het verwijderen van het ( eenvoudige ) stelmechaniek…

Nu heb ik meteen een vraag aan de experts… Zijn er zaken waar ik op moet letten bij de demontage van dit uurwerk?

Leuk ding!
Kwetsbare spoel.
Zware balans door de magneten, bij te weinig/verkeerde/verdwenen olie kunnen de uiteinden van de balans as buitensporige slijtage vertonen.

Kijk!.. daar kan ik wat mee… ik had er ook al op gerekend dat jij 't wel zou weten… :slight_smile:

de spoel ziet er goed uit… van deze kant… wel wat “sporen” van slordigheidjes hier en daar… ik zal eens kijken of ik passende schroeven heb voor de batterijhouder… die schroefjes doen namelijk vermoeden dat ie in zijn leven wel meer dan 1 batterijtje heeft gebruikt.

:slight_smile:

Vooral bij het demonteren kan de spoel zomaar stuk. Ook niet zuinig met batterijen trouwens.

Spoel moet er uit gedraaid worden, ik bedoel, schroeven uit draaien , balans met de magneten op zo draaien dat ze niet over de spoel staan, dan de spoel met gans electrobloc uit halen pivoterend op de bevestigingspunt aan de batterijzijde.
Spoel is vlug beschadigt met uit nemen. Balans niet in de reinigingmachien, magneten kunnen lossen en plakt dan veel metaal deeltjes aan. In wasbenzine reinigen.
Indien nog problemen, vraag maar.

Heb in de archieven nog wat gevonden; http://www.horlogeforum.nl/read.php?8,122424

Freddy Schreef:

Heb in de archieven nog wat gevonden;
http://www.horlogeforum.nl/read.php?8,122424

Ik heb nog een mooie Tissot met een defect (incompleet) 430 uurwerk, dus als iemand een werkend of in elk geval compleet exemplaar kwijt wil, dan hoor ik dat heel graag.

Maurtis was zo vriendelijk zijn documentjes even te scannen, en naar me toe te mailen…

inmiddels heb ik ook even een verse accu gehaald, en 2 19mm pushpins voor de kast…

die kast en het glas, zien er gezien hun toch inmiddels respectabele leeftijd nog goed uit… dus… dit als “hobby object” verkregen horloge kon wel eens een blijvertje worden…

Na het plaatsen van de Batterij, en het indrukken van de stift, begon het balansje te bewegen, en het ankerrad zag ik ook draaien… in kleine stapjes dan… zoals het hoort…

Batterijtje is er weer uit… nu eerst voorzichtig uit elkaar… en dan schoonmaken, Oliën, de kast een beetje opwerken… en dan weer in elkaar…

Heeft iemand nog suggesties voor een adres met ruime keuze uit 19 mm banden?.. een “Rally” bandje… je weet wel… met grote gaten erin… lijkt me wel passend…

http://www.dehorlogebandenspecialist.nl/nl/leer/rios-1931-kaluga-cognac.html

Zomaar een rallyband. Als het niks is, zit je in ieder geval al op de goede site.

grtz Melvin

Ik wil 't liefst een zwarte, of blauwe band… die heb ik in de goede maat nog niet gevonden daar… maar er staan zeker mooie banden tussen…

die Cognackleurige rallyband is zeker ook fraai…misschien zwicht ik nog wel :slight_smile:

Ik ga er morgen eens lekker voor zitten… Nu?.. eerst Studeren:

Stay Tuned…

Neh… dat past meer bij een topic over een stemvork uurwerk… eh… morgen meer.we zien wel… :slight_smile:

School’s out!

Ik gooi het hele verhaal even in één post… pak een pot bier of een goed glas whisky… iets te knabbelen, en ga er even lekker voor zitten

Goed… waar waren we…

Het Uurwerkje… ik heb er even een batterijtje in gehad… om te zien of ie liep… en dat deed ie… dus… batterijtje eruit… en dan?..

het Contactje onder de batterij er ook uit…

Dan… de 3 schroefjes van de Electronica platine eruit… ,één ervan… die bij de batterij in de buurt… zit in een busje… waar de platine omheen kan scharnieren… zo draaien we de spoel tussen de balanswielen uit…

dan de Kapton isolator eruit…

en dan hebben we alleen nog maar het mechanische spul op de platine zitten…

Balansje eraf… en onder de stolp…

Daar had ik dus dat Plateautje voor gemaakt… met de Côtes de Geneve… omdat dat zo wel leuk stond… :slight_smile:

En… alle onderdeeltjes netjes in de vakjesdoosjes… die gaan ook onder de stolp…

Platine omgedraaid…

en de datumbende erafgeschroefd… die datumbende heeft een leukigheidje… kom ik zo op terug…

de hele zooi in de Wasmachien gedaan… en wat baantjes laten trekken in de ontvetter…

Dus… gaan we in omgekeerde volgorde verder met het terug ineensteken van het horloge…

Het Datumverzetwieltje… is een "geneva wheel"met 6 “nesten”…

hij wordt aangedreven door het rad wat bovenin de foto los op de platine ligt… en wel met 1 nok… die valt in het nest… en draait het wiel in één keer 60 graden. , zodra het nokje van de aandrijving niet meer in het nest zit… is het datumverstelrad als het ware vergrendeld… 't is hetzelfde idee als met de stift, en veiligheidstift op een anker…

de Nok die de datumring meeneemt… is verend… zodat je het datumverstelrad ook snel terug kan draaien… dit uurwerk heeft geen datumstand op de Tige… maar heen en weer draaien tussen half 12 en half 1… geeft een snelverstelmogelijkheid voor de datum…

Ik neem hier even mijn Hoed af voor de dames en heren bij ESA… want ze hebben in mijn ogen een mooi mechaniekje bedacht…en ik houd van mooie mechaniekjes

Dus… met het geneva wheel, en de rest van de raderen en pallen op hun plek… kan de datumring er weer op… die wordt op zijn plek gehouden door 3 ringetjes… die elk met een schroefje vastzitten in de platine… eenvoud is het kenmerk van het ware moet men gedacht hebben…

Dan… nog wat “klein spul”… Minuutpijp… afdekplaatje boven de datumverstelling, en nog een klein soort van brugje…

Dan… kan de boel omgedraaid worden… en nu… neem ik jullie eerst even mee in de wondere wereld van het transistor uurwerk… tot nog toe… was alles nogal straight forward… dat foefje om de datum snel te kunnen verstellen door de kroon heen en weer te draaien… dat is vrij algemeen… MAAR!.. er is één punt waarop een transistor uurwerk totaal anders is dan andere uurwerken… het Trio Balans, Anker en Ankerrad…

de tandvorm van een Transistor uurwerk ankerrad is totaal anders dan die van een gewoon anker, of zelfs een stiftanker… Vanwaar deze vreemde tandvorm?

en… waarom zitten de paletten op het anker achterstevoren?..

Welnu… ik ben niet op de hoogte van het juiste jargon… er zal best wel een kreet voor verzonnen zijn… maar je zou kunnen spreken van een drijvend anker… in plaats van een gedreven anker…

in een normaal mechanisch uurwerk… drijft de veerton via de gangtrein het ankerrad aan… de tandjes drukken het ankertje om, waardoor de balans gaat draaien… bij het terugdraaien van de balans, draait het ankertje… laat een tandje gaan, krijgt weer een zetje van het ankerrad… en zo voorts…

een Gedreven anker…

Bij een Transistor Uurwerk echter… Wordt niet het ankerrad aangedreven… maar de balans!.. deze wordt direct aangedreven door het magneetspoeltje… en de electronica zorgt ervoor dat ie op tijd een puls magnetisme krijgt, om op gang te blijven…

de pen in het balansasje… die neemt het ankertje mee… en door die afwijkende vorm van de tanden van het ankerrad… en het gegeven dat de paletten achterstevoren in het anker staan… drukt het anker, het ankerrad tandje voor tandje om… het ANKER drijft het uurwerk aan…

Om nu te voorkomen dat het uurwerk door schokken of kleven van smeermiddelen met het ankerrad tussen de tanden zou komen… zit er een klein schijfje van kunststof om de as van het ankerrad

en om het asje van het centraalrad… in het groefje in dit schijfje rust een “slipveertje”, een klein beetje wrijving om te voorkomen dat het ankerrad “doorschiet” of “terug schiet” waardoor ie onzuiver zou gaan lopen, of mogelijk zelfs beschadigd zou raken…

Als alle asjes weer op hun plek zitten… en de astappen gesmeerd zijn… dan kan het brugje erop… en dan… dan gaat het hard…

dan zetten we de balans weer op zijn plek…

en dan gaat de Kapton isolator er weer op… en de electronica platine… om het busje…

en Hopsa… netjes de spoel tussen de balanswielschijven gedraaid… en vastgezet…

Batterijcontactclipveertje (3 keer woordwaarde) er weer ingezet…

Batterij en Tige erin… alles even testen…

She’s a runner!

Wijzerplaatje erop…

kastje een beetje opgepoetst… op de foto lijk het verdikke wel Rosé goud… maar het is massief RVS… ik krijg geen hoogte van mijn VideoCamera… maar da’s de enige die fatsoenlijke macrofoto’s kan maken… maar die witbalans?.. zo ongeveer als mijn balans na te veel wit(bier)

anyway’s…

Klaar… Ok… die 18 mm nato is een millimeter te smal… maar ik wilde er gewoon even een bandje aan knopen… er komt nog wel een keer een 19 mm rallybandje… beloofd… :slight_smile:

Mooi in beeld gebracht.:}

't is wel te vroeg voor je advies om een pot bier te nemen.
verder een mooi blog weer :}

Mooi zo. Vanavond maar eens goed lezen met een goed glas Oban. Ik hoop dat ik hier reclame mag maken :wink:
Ik vind het altijd heel interessant en je bent in staat om een, in principe technisch en potentieel saai verhaal, sappig te vertellen waar ik hier en daar zelfs om moet lachen. Respect voor je kunde en de moeite die je neemt om ons mee te laten genieten. Ik vind het trouwens een heel mooi klokje die Zentra.

Grtz Melvin

Graag gedaan. en reclame?.. voor Oban?.. lig ik niet wakker van… zelfs niet om 10 over half 11 smorgens…

Techniek is niet saai… techniek wordt vaak saai gemaakt… maar een mooi horloge, dat is ook mooie techniek… dus moet je het mooi vertellen… :slight_smile:

Toegiftje…

Mooi gedaan weer :slight_smile:

Nog niet klaar…

Verd… 't ding begon fiks achter te lopen… maar de App op de telefoon (clocktuner) gaf toch een zeer strakke grafiek… het vermoeden begon te rijzen dat het dan NIET aan de balans zou liggen, maar dat het probleem ergens verderop in de gangtrein zou zitten… de Minuutpijp om precies te zijn…

deze zit in een groter rad geklikt, met een slip koppeling, om het op tijd zetten mogelijk te maken… echter… dan moet ie niet TE makkelijk slippen… want… dan wordt door het grote rad de minuutpijp niet meegenomen, en… het rondseltje op de minuutpijp moet natuurlijk de rest van de overbrenging van het wijzerwerk aandrijven… … als dat slipt… dan staat het stil…

Dus… de mouwen opgestroopt, en de koe bij de horens gevat…

en het rad van de Minuutpijp getild…

die drie pootjes aan de binnenkant… die horen dus het minuutpijpje een beetje te klemmen… dus, heb ik dit rad op een aambeeldje gelegd, en met een pincet de pootjes een ietsje naar binnen gedrukt…

en daarna weer op de Minuutpijp gezet…

Voorheen kon dit rad zo’n beetje vrij ronddraaien op de minuutpijp… maar da’werk nie in de praktijk…

Ik ga em weer verder in elkaar zetten en inkasten… Tot zo!

Na enig geworstel met gereedschappen en zachte dwang… (:smiley:

ze zit weer in elkaar… gelijkgezet met de Instrument 1… nu maar eens zien of het wijzerwerk het uurwerkje kan bijhouden… :slight_smile:

letterlijk … de tijd zal het leren