School’s out!
Ik gooi het hele verhaal even in één post… pak een pot bier of een goed glas whisky… iets te knabbelen, en ga er even lekker voor zitten
Goed… waar waren we…

Het Uurwerkje… ik heb er even een batterijtje in gehad… om te zien of ie liep… en dat deed ie… dus… batterijtje eruit… en dan?..

het Contactje onder de batterij er ook uit…

Dan… de 3 schroefjes van de Electronica platine eruit… ,één ervan… die bij de batterij in de buurt… zit in een busje… waar de platine omheen kan scharnieren… zo draaien we de spoel tussen de balanswielen uit…

dan de Kapton isolator eruit…

en dan hebben we alleen nog maar het mechanische spul op de platine zitten…
Balansje eraf… en onder de stolp…

Daar had ik dus dat Plateautje voor gemaakt… met de Côtes de Geneve… omdat dat zo wel leuk stond… 

En… alle onderdeeltjes netjes in de vakjesdoosjes… die gaan ook onder de stolp…
Platine omgedraaid…

en de datumbende erafgeschroefd… die datumbende heeft een leukigheidje… kom ik zo op terug…
de hele zooi in de Wasmachien gedaan… en wat baantjes laten trekken in de ontvetter…
Dus… gaan we in omgekeerde volgorde verder met het terug ineensteken van het horloge…

Het Datumverzetwieltje… is een "geneva wheel"met 6 “nesten”…

hij wordt aangedreven door het rad wat bovenin de foto los op de platine ligt… en wel met 1 nok… die valt in het nest… en draait het wiel in één keer 60 graden. , zodra het nokje van de aandrijving niet meer in het nest zit… is het datumverstelrad als het ware vergrendeld… 't is hetzelfde idee als met de stift, en veiligheidstift op een anker…
de Nok die de datumring meeneemt… is verend… zodat je het datumverstelrad ook snel terug kan draaien… dit uurwerk heeft geen datumstand op de Tige… maar heen en weer draaien tussen half 12 en half 1… geeft een snelverstelmogelijkheid voor de datum…
Ik neem hier even mijn Hoed af voor de dames en heren bij ESA… want ze hebben in mijn ogen een mooi mechaniekje bedacht…en ik houd van mooie mechaniekjes

Dus… met het geneva wheel, en de rest van de raderen en pallen op hun plek… kan de datumring er weer op… die wordt op zijn plek gehouden door 3 ringetjes… die elk met een schroefje vastzitten in de platine… eenvoud is het kenmerk van het ware moet men gedacht hebben…

Dan… nog wat “klein spul”… Minuutpijp… afdekplaatje boven de datumverstelling, en nog een klein soort van brugje…
Dan… kan de boel omgedraaid worden… en nu… neem ik jullie eerst even mee in de wondere wereld van het transistor uurwerk… tot nog toe… was alles nogal straight forward… dat foefje om de datum snel te kunnen verstellen door de kroon heen en weer te draaien… dat is vrij algemeen… MAAR!.. er is één punt waarop een transistor uurwerk totaal anders is dan andere uurwerken… het Trio Balans, Anker en Ankerrad…

de tandvorm van een Transistor uurwerk ankerrad is totaal anders dan die van een gewoon anker, of zelfs een stiftanker… Vanwaar deze vreemde tandvorm?
en… waarom zitten de paletten op het anker achterstevoren?..
Welnu… ik ben niet op de hoogte van het juiste jargon… er zal best wel een kreet voor verzonnen zijn… maar je zou kunnen spreken van een drijvend anker… in plaats van een gedreven anker…
in een normaal mechanisch uurwerk… drijft de veerton via de gangtrein het ankerrad aan… de tandjes drukken het ankertje om, waardoor de balans gaat draaien… bij het terugdraaien van de balans, draait het ankertje… laat een tandje gaan, krijgt weer een zetje van het ankerrad… en zo voorts…
een Gedreven anker…
Bij een Transistor Uurwerk echter… Wordt niet het ankerrad aangedreven… maar de balans!.. deze wordt direct aangedreven door het magneetspoeltje… en de electronica zorgt ervoor dat ie op tijd een puls magnetisme krijgt, om op gang te blijven…
de pen in het balansasje… die neemt het ankertje mee… en door die afwijkende vorm van de tanden van het ankerrad… en het gegeven dat de paletten achterstevoren in het anker staan… drukt het anker, het ankerrad tandje voor tandje om… het ANKER drijft het uurwerk aan…
Om nu te voorkomen dat het uurwerk door schokken of kleven van smeermiddelen met het ankerrad tussen de tanden zou komen… zit er een klein schijfje van kunststof om de as van het ankerrad

en om het asje van het centraalrad… in het groefje in dit schijfje rust een “slipveertje”, een klein beetje wrijving om te voorkomen dat het ankerrad “doorschiet” of “terug schiet” waardoor ie onzuiver zou gaan lopen, of mogelijk zelfs beschadigd zou raken…

Als alle asjes weer op hun plek zitten… en de astappen gesmeerd zijn… dan kan het brugje erop… en dan… dan gaat het hard…

dan zetten we de balans weer op zijn plek…

en dan gaat de Kapton isolator er weer op… en de electronica platine… om het busje…

en Hopsa… netjes de spoel tussen de balanswielschijven gedraaid… en vastgezet…

Batterijcontactclipveertje (3 keer woordwaarde) er weer ingezet…

Batterij en Tige erin… alles even testen…

She’s a runner!

Wijzerplaatje erop…

kastje een beetje opgepoetst… op de foto lijk het verdikke wel Rosé goud… maar het is massief RVS… ik krijg geen hoogte van mijn VideoCamera… maar da’s de enige die fatsoenlijke macrofoto’s kan maken… maar die witbalans?.. zo ongeveer als mijn balans na te veel wit(bier)
anyway’s…

Klaar… Ok… die 18 mm nato is een millimeter te smal… maar ik wilde er gewoon even een bandje aan knopen… er komt nog wel een keer een 19 mm rallybandje… beloofd… 