Esembl-O-Graf Chronograph Watch Course

Kent iemand deze OUDE cursus en/of dit “Chicago School 0f Watchmaking Course” beide verkrijgbaar op CD?
Zo ja zijn die bruikbaar als refentie of is het niks?
Hartelijk dank voor jullie feedback

ik heb de Essembl-O-Graf op CD gekocht; kost niet echt veel, aardig om te hebben, maar qua inhoud bar tegenvallend, een soort chrono-onderdeel voor chrono-onderdeel montage en demontage handboek; als je al eens aan zo’n chrono hebt gesleuteld snap je wat er staat, maar dan wist je (hopelijk) ook alles (en meer) wat er beschreven wordt; buiten het chrono-gedeelte staat er trouwens niks over het uurwerk in.
Ik kan me voorstellen dat een leek er niet zoveel aan heeft, want er wordt erg weinig uitgelegd;
Voorbeeldjes:
“kontroleer of twee tandwielen goed ingrijpen, zo niet, stel bij met excenter” - wat een goede ingrijping is, wordt er helaas niet bij verteld…
"demonteer het chrono-aandrijfrad met een “sweep wheel remover” - als je per ongeluk niet weet dat zo’n remover een Bergeon Presto nr.3 is, dan ga je waarschijnlijk voor de tweede tip in die Essembl-Course dat je dat rad ook best wel met twee schroevendraaiers kan demonteren… lijkt me niet echt handig!

Die Chicago Course ken ik niet inhoudelijk, maar is natuurlijk al vrij oud, van oudere boeken weet ik dat men ervanuit gaat dat je sommige basisdingen al weet; redelijk lastig als je die dingetjes dus net niet weet…

Ik weet niet wat je zoekt, maar voor een beginnend knutselaar die een beetje Duits begrijpt zou ik altijd de moderne uitgave van het boek “die Armband und Taschenuhr in der Reparatur” aanbevelen: http://www.horlogeforum.nl/read.php?2,1250,1250#msg-1250

Groet,
Paul

Paul
Dank voor je snelle en bruikbare reactie