Eska / Royce (S. Kocher) Only

5 likes

Prachtig!:heart_eyes::ok_hand:

2 likes

Echt te gek wat een puntgave exemplaren… :heart_eyes: :star_struck:

1 like

Dank je wel :pray:
Maar volgens mij noemden we dat vroeger gewoon waterschade voordat patina een marketing asset werd :grin:.
Vreemd genoeg loopt die dan wel weer keurig, zou kunnen dat ik hem in zeker dertig jaar bezit nog eens heb laten nakijken :thinking:

2 likes

Wabi Sabi bestond al voordat marketing bestond, Patina ook. :nerd_face:

Ik vond deze in ieder geval mooi verweerd. Waterschade, of de natuurlijke reactie van materialen met lucht of vocht, of andere metalen, het is mij om het even.

Bedankt!
De regulateur is volgens mij NOS, was een prettige verrassing toen ik deze na aankoop binnenkreeg (ik moest het even terugzoeken op dit forum, maar ik heb deze op Ebay gekocht in 2006…:grin:)
De chronograaf is gebouwd uit een NOS set van kast en wijzerplaat, met NOS wijzersetje en een compleet gereviseerd Landeron uurwerkje (zo te zien in het topic wat ik er toendertijd over gepost heb hier op dit forum was dit ook in 2006 :yum:)

5 likes

Gaaf, mooi dat je die al zolang hebt en zelf ook nog hier op Hf vertoeft. :clap:t3:

Op het Duitse Hf vond ik nog wat info over andere merken van S. Kocher. Lees hier.

Zur Marke “Korva” habe ich von Herrn Streit folgende Informationen bekommen: Es war eine Marke der Silvan Kocher & Co. / Eska Watch & Co in Grenchen, Schweiz. Gegründet wurde diese Firma 1918, die hergestellten Uhren wurden unter verschiedenen Namen vertrieben, u. a. “Royce”, “Kowa” und “Altanus”, die hauptsächlich für den afrikanischen Markt produziert worden sind. “Korva” war dagegen eher für den asiatischen Markt gedacht, darüber hinaus gab es noch die Marken “Nelco”, “Foska” und “Passerelle” aus diesem Hause. Die Firma wurde von Silvan Kocher Senior’s Söhnen Erwin und Silvan Kocher Junior weiter geführt, und war auch bei den Uhrwerk-Herstellern “A. Schild” (AS) und “Ebosa” engagiert. Allem Anschein nach war der Kochersche Familienclan in der Schweizer Horlogerie sehr einflussreich… Die “Quarzkrise” der späten 1970er führte im Jahr 1987 zum Ende der Firma, die teilweise liquidiert wurde, zum anderen Teil in die heutige Swatch-Group aufgegangen ist.

Bij onze Spaanstalige vrienden kwam ik dit draadje tegen. Royce & Eska op Spaans forum

Een paar Spaanstalige stukken vertaald naar NL:

Toen Walter en Edgar, zijn twee jongste zonen, in 1929 opgroeiden, vestigden ze zich respectievelijk in de VS en Brazilië, waardoor het Amerikaanse continent de belangrijkste klant van het kleine bedrijf werd. De kwaliteit van de horloges bleef verbeteren en de stijgende vraag leidde in 1937 tot de zoektocht naar een nieuw hoofdkantoor in Grenchen. De laatste die zich bij het bedrijf voegde, was de vierde zoon, Sylvan Kocher jr., die ook jarenlang voorzitter was van de FH (Fédération Horlogere). Hier zien we een reclamebrochure voor het 25-jarig jubileum in 1943, met de oprichter en twee van zijn zonen, de jongste en de oudste.

Horloges met Cloisonné & emaille (Stern*) wijzerplaten, waarvan de meeste kunstwerken zijn van de kunstenares Marguerite Koch, die ook voor Patek, Vacheron en Rolex werkte.

Overigens waren er meer kunstenaars, die bij Stern deze wijzerplaten voor Eska’s maakten

Eska-Vintage-Cloisonne-Enamel-Dial215825-8_108ba944-6ed8-400c-8ec5-ab996b88038e_300x300

Een ander belangrijk detail, zoals we later zullen zien, is de oprichting van een bedrijf dat zich exclusief toelegt op de productie van horlogekasten, zowel voor eigen horloges als voor derden: S. Kocher. Ondanks het succesvolle verloop van de onderneming werden alle merken eind jaren 70 weggevaagd door de “Quartz Crisis”. Momenteel wordt de Royce-licentie vermeld als eigendom van Tutima Glashütte. Nou, nu komen we bij het onderwerp “Duiker”. Ik zal alleen de modellen en belangrijke aspecten bespreken, en wel in chronologische volgorde: eerst met Eska en dan met Royce. Interessant is dat het eerste duikhorloge van dit bedrijf niet alleen het beste is, maar ook een mijlpaal in het segment: het is het eerste duikhorloge met een gangreserve-indicator. Ik presenteer u de Eska Amphibian 600.

Verrek, die power Reserve indicator was me nooit eerder opgevallen.

Nog een stukje over de Super Compressor:

Eska lanceerde later een conventioneler duikhorloge: de Eska Super Compressor met een kast van 36 mm en een dubbele kroon. Op deze horloges staat de merknaam S. Kocher gegraveerd op de achterkant van de kast, naast de duikhelm en het EPSA-merk, als fabrikant, mogelijk onder licentie van EPSA.

Daarna gaat de schrijver in op de Dixi kasten en doet de aanname dat deze allemaal van S. Kocher zouden kunnen zijn. Ik weet niet of hij anderen daarmee op een dwaalspoor zet, maar ik zijn beredenering zegt hij iets dat ik wel interessant vind: de S. Kocher inscripties op de deksels van de Eska’s, Royce en anderen zijn dus een merkteken van S. Kocher als kastfabrikant. Ik had dat nog niet zo groots bekeken. S. Kocher maakte dus kasten voor derden? Dat verklaart wel één en ander. Met name dat ze al die jaren onafhankelijk konden blijven én samenwerkten met anderen. En zelf flink kapitaal opbouwden. Met alleen Eska’s en Royce horloges verkopen was dat vast niet gelukt, al waren ze daarin ook succesvol. Ook is het interessant om te zien welke merken dat dan zoal waren, die bij S. Kocher kasten inkochten. Ik heb een Continental liggen die ook als Tissot, Eska/Royce en weet ik wat op de markt is gebracht destijds (met allemaal dezelfde Genta stijlelementen).. Dus ik kan weer verder graven in mijn speurtocht.

Saludos!

3 likes

Maar in zijn beredenering.

Nog 3 maanden tot mijn edit knop! :grinning:

2 likes

Oeh die regulateur is gaaf zeg :star_struck:

1 like

2 likes

Nette staat zo te zien aan je foto’s. Introductie 1971/Basel Fair:

2 likes

Dank je, ja klopt. In verband met 50-jarig bestaan van S. Kocher. Hij loopt ook goed, dus heel erg mee in mijn nopjes. Veel leuker in het echt, dan ik had verwacht - minder kitscherig, omdat hij speelt met het licht.

Crosspost

4 likes

Leuk horloge hoor!!

Die onderste plaat is echt geweldig zeg. Zijn ze met zo een plaat erg kostbaar?

1 like

Dat is exact hetzelfde horloge. Reken op 250 - 450 euro voor de Eska. Doorgaans 60-80% van die prijs voor een vergelijkbare Royce.

Corum en anderen beginnen vanaf 1250 - 1850 euro voor een vergelijkbaar horloge.

18kt gouden Coin horloges is een ander verhaal. Dat is nu allemaal bizar geprijsd en zal vermoedelijk worden omgesmolten.

De mijne won ik voor een prikkie op een veiling. Terwijl ik een week eerder baalde dat ik de Eska uit het zwart-wit plaatje op Vinted níet meteen had gekocht. Die was binnen 48 uur weg.

1 like

Volgens mij is er iets niet helemaal goed gegaan. Ik wilde reageren op het bericht van de topicstarter

1 like

Ok, de Eska St. Moritz van @Bart1981. Mega!
Afhankelijk van de steensoort die gebruikt is moet je rekenen op 800 tot ± 3500 euro voor een Eska St. Moritz met stenen wijzerplaat.

Deze Larvikite stond te koop voor 1.700 CHF. Eska St. Moritz Larvikite .

De Royce en Eska met witte wijzerplaat die ik je gisteren liet zien hebben hetzelfde uurwerk, maar doen hooguit 350 euro, de wijzerplaat is spierwit, maar ik weet nog altijd niet zeker of het emaille of marmer (?) van een kiezelsteen is. Meestal zijn deze witte wel vanaf 100 euro te vinden als “opknapper”, zoals de Royce die ik liet zien. Beurtje nodig, of krassen in het glas, je moet wel aan de slag. Echt glas vermoeden wij, dus lastig polijsten. Maar die vond je niet mooi genoeg voor jouzelf. Ik benoem ze alleen, zodat je een beetje een idee van de prijzen, ook voor donors, ik hoop dat dat je helpt.

Let wel op. Per horlogekast zijn er nog verschillende afwerkingen. Rhodium (?), witgoud / goud verguld etc.

Ze zijn mooi dun dankzij het Peseux 7001 uurwerk, met Eska / S. Kocher inscripties. Vaak met iets meer jewels dan standaard. Verbronst uiteraard. Mooi spul.

1 like

NA Royce met trapsgewijze tankkast, jewel in de kroon en originele lederen band.

2 likes