Knutselprojekt: NOS Eska Landeron chrono

Deze keer een relatief simpel knutselprojektje; eigenlijk een bouwpakket bestaande uit onderdelen die in de loop van de tijd bij elkaar zijn gespaard: een nieuwe 36mm vergulde kast kompleet met platte drukkers en kroon, nieuwe Eska wijzerplaat, nieuw wijzersetje en een Landeron 51 chrono uurwerkje:

Het uurwerkje ziet er nog prima uit, maar wordt wel helemaal gedemonteerd; de losse onderdeeltjes, klaar voor 't bad:

Als alles gereinigd is, kunnen we alles monteren; natuurlijk wel weer met een nieuwe onbreekbare opwindveer in de trommel die het oude blauwe exemplaar vervangt:

Geen idee of dit de gebruikelijke volgorde is, maar ik monteer de balans altijd voordat alle chrono delen erop gezet zijn, handiger omdat je ziet dat het uurwerk op zich OK loopt voordat 't verder afgemonteerd wordt:

Daarna alle chrono delen monteren; deze kalibers zijn redelijk eenvoudig, maar bij het reinigen wel alle schroefjes bij de juiste onderdelen houden, want ze lijken wel op elkaar, maar zijn dus allemaal verschillend:

Het uurwerkje afregelen en chrono afstellen, daarna het geheel passen in zijn nieuwe huisje, en de opwindas op lengte maken:

Hierna wijzerplaat erop, het wijzersetje monteren en het kastje sluiten:
Klaar, het eindresultaat:

Ziet er niet eens zo heel erg beroerd uit: Een vrijwel nieuwe chrono uit de 40-er jaren!

Groet,

5 likes

Het resultaat mag er zijn, Paul.
Het lijkt alsof je dat effe in een paar minuten in elkaar zet… ?

Zou nog als NOS te verkopen zijn (tu)

Prachtig !

Holy … !
Je zou niet zeggen dat het bij elkaar is gezocht!

ziet er super uit (tu)

Ik vond je de laatste tijd al zo verdacht stil. Je had je natuurlijk opgesloten in je werkplaats.:smiley:

Een fraai eindresultaat, Paul (tu) De croco maakt het helemaal af.

Groet, Mark

Mooi!

Ziet er weer heel gezond uit dat Eska klokje in zo’n nieuw huisje (tu)

en inderdaad zooo simpel en makkelijk eenvoudig :smiley: iedereen kan zoiets zelf ook doen.
geen kunst aan , maar ik begin er toch maar niet aan.
(zou om te beginnen niet eens de passende onderdelen bij mekaar kunnen krijgen)

Groet,
André

Prima resultaat!

Arjay

Ik ben niet zo’n chrono liefhebber, maar deze vind ik ERG mooi! Prachtig gedaan hoor, petje af! Veel plezier ermee.

Je doet het allemaal zo makkelijk lijken :smiley:
Prachtig resultaat!

In een woord: Schitterend!

Hallo Paul, prachtig gedaan, ik ben hier nieuw op deze mooie forum, ik ben ook bezig aan een landeron 51, maar heb een schroefje tekort nr 58139 voor de bedieningshendelje 8139, zou jij soms weten waar ik terecht kan voor het ontbrekende stukje? Vriendelijke groeten Jeremi

Ebay al geprobeerd?

Hallo, Paul,
Bedankt voor je antwoord, zal ik zeker eens proberen, Groeten, Pierre