Eska / Royce (S. Kocher) Only

1 like

Deze draag ik te weinig - lievelingetje

6 likes

unnamed (1)
In een nieuwsbrief van Eska las ik dat er slechts 4 overgebleven exemplaren van de Eska Amphibian 600 bekend zijn. Het blijft een vette klassieke duiker. Let ook op de power reserve indicator - de enige plek die ik echt mooi gekozen vind voor deze complicatie, zonder OCD-klachten.

Overigens sinds ik sinds een paar weken in een Eska-fan groepje op Whatsapp. Met name Franse liefhebbers zitten daar, met een ongekende hoeveelheid moderne Eska’s die daar dagelijks gedeeld worden. Frapant dat we ze op Hf nog niet zien.

Ondanks dat ik het moderne Eska met veel interesse op de voet volg, wil ik me voor mijn collectie eerst focussen op de Kocher-periode, maar een Red Viper versie van de Amphibian 250 lijkt me nog wel wat.

Christophe Chevreton en Sinicha Knezevic timmeren hard aan de weg met nieuwe Eska modellen, dus mij verbaast het dat er geen animo voor is. Wat niet is kan nog komen natuurlijk.

3 likes

Hier een foto van een erfstuk, een (waarschijnlijk) vooroorlogse Eska met (wellicht) een Landeron 47-uurwerk. Het is oorspronkelijk van mijn overgrootvader geweest, maar mijn opa heeft het vroeger ook nog een tijdje gedragen. Vervolgens heb ik het jaren geleden ook nog een keer gedragen, maar het ligt nu in een laatje, omdat ik er toch wel zuinig op wil zijn. In alle jaren is het (waarschijnlijk) ook nooit onderhouden, dat moet nog eens gebeuren.

Heeft iemand van jullie er ook een? Ik ben wel benieuwd naar de historie, als iemand daar meer over weet.

4 likes

@Cav kassa 1

3 likes

Een prachtige Eska en een heel bijzonder erfstuk bovendien. Deze komt uit een tijd dat Eska een hoog aanzien had en ik schat in eind jaren '30, op basis van het uurwerk en de wijzerplaat, plus kast. Dit uurwerk, met reset-knop in de kroon, is kortstondig geproduceerd. Dus wel zeldzaam, lijkt me.

Eska stond in de jaren 20 en 30 al direct hoog aangeschreven. Ook al gebruikten ze ebauche leveranciers voor hun uurwerken, de afwerking en kwaliteit waren hoog. Juist de horloges uit deze periode hebben een hoge verzamelwaarde, terwijl ik zie dat het merk uit de latere periode wél mooie horloges produceerde, maar dat verzamelaars/liefhebbers eroverheen kijken (met hun oogkleppen afgesteld op de manufacture merken). De historie over het merk is hierboven in dit draadje al grotendeels uiteen gezet, leuk om je in te verdiepen.

Gaaf, dat je dit draadje binnenkomt met iets unieks! :pray:t3:

2 likes

Beetje laat antwoord van mijn kant, maar bedankt voor je leuke reactie!