Dankzij (en samen met mijn maat AI) heb ik wat verder in Braziliaanse archieven kunnen struinen, waarbij de link tussen Pelé en Kocher sterker wordt, maar het merk Samuray nog niet met zekerheid aan Kocher gelinkt kan worden. Hier de voorlopige conclusie:
Eska, Kocher, Pelé en een mogelijke link met Samuray
Mocht je geen idee hebben wat hiervoor in dit draadje is geschreven, beginnen we hier bij het begin. Het Zwitserse horlogemerk S. Kocher (Eska) werd in 1918 opgericht door Silvan Kocher en groeide uit tot een internationaal actief merk, met naast Eska ook (export)labels zoals Royce. In de jaren 20-30 werd Eska waarschijnlijk naast de VS ook al in Brazilië verkocht. In 1949 onstond de Braziliaanse entiteit: Eska Relógios Ltda. Daarvoor zullen ze met een lokaal agentschap gewerkt hebben, zoals ook bij andere merken gebeurde.
In de jaren ’60 en ’70 breidde de familie Kocher haar activiteiten verder uit in Brazilië, waar Edgar Oscar Kocher betrokken was bij de oprichting van Hora Norte S.A., een horlogefabrikant in Garanhuns (Pernambuco). De plaats / regio wordt ook wel Klein Zwitserland genoemd, of iets vergelijkbaars. Ik had er nog nooit van gehoord tot aan vandaag.

Binnen deze Braziliaanse context werd in 1975 het horloge Nortex Pelé gelanceerd. Pelé was daarbij persoonlijk aanwezig en trad op in directe relatie tot dit project, samen met Edgar Kocher. Dit maakt aannemelijk dat Pelé niet slechts een toevallige horlogedrager was, maar daadwerkelijk verbonden was aan Kocher-gerelateerde horloge-initiatieven in Brazilië, zij het vooral op promotioneel en symbolisch niveau.
In Pelé’s horlogeverzameling bevond zich tevens een Samuray dollar coin horloge. Samuray-horloges zijn in mijn zoektocht ook in andere landen aangetroffen, wat betekent dat dit horloge in theorie een cadeau of souvenir kan zijn geweest. Tegelijkertijd vertoont het Samuray coin horloge opvallende stilistische overeenkomsten met dollar coin horloges van Eska en Royce uit dezelfde periode, wat wijst op mogelijke gedeelde ontwerpbronnen, leveranciers of productie-netwerken.
Daarom is het voorstelbaar dat Samuray een private label was dat zijdelings opereerde binnen hetzelfde bredere Eska/Kocher-ecosysteem, zonder dat dit momenteel hard te bewijzen is. Mijn bronnen lopen daar op een dood spoor.
Wat wél vaststaat, is dat het merk Samuray concreet te linken is aan Pelé via zijn persoonlijke collectie. Of deze link louter toevallig was, of voortkwam uit dezelfde industriële en commerciële netwerken waarin Kocher actief was, vereist verder onderzoek.