Esperanto "duiker"

Hallo allemaal,

Ik ben Onno uit Amersfoort 26jr.

Heb afgelopen weekend mijn eerste “vintage” horloge gekocht.
Moet zeggen dat ik er al helemaal aan gehecht ben. Dit horloge roept vragen op, dat was ik niet meer gewend. Nu was ik natuurlijk gelijk aan het googelen maar ik kan niks vinden over het merk of de gedachte erachter. Verder zegt het uurwerk mij niks (ook geen verstand van) maar dit is wel een hele nieuwe wereld!



Ik kreeg de tip om het horloge een service te laten ondergaan.
Kan dat gewoon bij een willekeurige juwelier? Ik ken geen juweliers namelijk.

Groetjes Onno

Onno, welkom op het forum! Met gelijk een mooi horloge om je vintage collectie mee te starten! Gewoon een mooie jaren 60/70 duiker. Ik heb ook niet zoveel verstand van uurwerken (ja, sommige Valjoux uurwerken herken ik zo langzamerhand wel…). Maar ik verwacht dat er wel aanvullende reacties zullen komen van medeforummers.

Een heel goed adres om je vintage horloges te laten servicen is Richard Askham in Breda. Een Engelsman die in NL woont en werkt. Mailen gaat prima. Kijk maar eens op zijn blog http://thewatchspotblog.com/

Niet schrikken van de mooie klokken die je ziet! Richard is echt niet duur! Een waarschuwing: Richard restaureert geen Seiko Chrono’s. De tijd die hij kwijt is met die dingen weegt niet op tegen de prijs/waarde van die horloges.

Menno

Kijk zo kom je weer aan adresjes,

Aanzullende info,
Uurwerk - CP/CR 860 of 680 (ik heb m niet zelf open gehad)
17 jewels,
De ene knop is om de binnenschaal te draaien, de andere is voor tijd+opwinden.
Geen snel datum knop of iets.

Op het horloge staat:
Esperanto
Anti Magnetic
17 jewels
Type:
Saturne
005

Klokje loopt zo’n 40 uur, op een minuut per dag nauwkeurig.

Mijn beste,

Onno,
"Van harte welkom op deze misschien wel meest informatieve horlogesite van ‘De Lage Landen’!!

Alle adviezen omtrent technische zaken laat ik graag over aan de deskundigen die hier ook aanwezig zijn op het forum.
Menno heeft de aftrap al genomen lees ik. En met een beetje geduld krijgt jou vintage, met die prachtige mondiale naam ’Esperanto’, de verzorging welke dit markante horloge verdient.

Orologio Signaturis Temporis.B)-

Hey, leuke hobby heb je uitgekozen… k heb deze ook zien staan op MP, k heb ze persoonlijk iets bescheidener qua kleurtjes maar zeker een speciaal ding ! Om de datum te verzetten zit er wel een snelschakeling op vermoed ik, bij de meeste die ik heb moet je gewoon heen en weer draaien tussen 1u en 9u met de kleine wijzer. Ervaring leert ook dat een nazichtje inclusief reiniging van het interieur nooit slecht is.

Voor wat betreft het uurwerkje, bij CP of CR moest ik denken aan Cupillard, maar op
http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db.cgi?10&ranfft&&2uswk&
vind ik niets wat er op lijkt.

Het lijkt wel een pen-anker uurwerkje (eenvoudig), en ik denk niet dat alle 17 steentjes functioneel zijn in het uurwerk als ik zo kijk.

Het is een leuk klokje!

Arjen Schreef:

Voor wat betreft het uurwerkje, bij CP of CR moest
ik denken aan Cupillard, maar op
http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db.cgi?10&ranf
ft&&2uswk& vind ik niets wat er op lijkt.

Het lijkt wel een pen-anker uurwerkje (eenvoudig),
en ik denk niet dat alle 17 steentjes functioneel
zijn in het uurwerk als ik zo kijk.

Het is een leuk klokje!


Kijk wat ik net vind, dit lijkt er wel op.
http://www.uhrenbastler.de/watch/movements/c/crc/crc_860.php

Precies, dat is het.

Ik denk, zolang het horloge nog OK loopt (en een minuutje per dag is voor deze kwaliteit uurwerk normaal), dat ik er niets aan zou laten doen. Het zou waarschijnlijk meer kosten dan het horloge waard is. Lekker zo laten.

Om te beginnen lijkt me dit niet echt een duiker maar dat terzijde , Esperanto betekend zoiets als atijd in beweging en dat is weer hetzelfde als “Movado” een Zwitsers horlogemerk
ik zeg niet dat beide merken hetzelfde zijn maar het zou kunnen dat het iets met elkaar te maken heeft ;

The word “Movado” means “always in motion” in Esperanto. Esperanto is an international language invented in 1887 by a Polish doctor named L.L. Zamenhof. It is considered an artificial language. In 1905, Ditesheim changed the company’s name to Movado. The company holds over 100 patents and boasts several well-known time pieces.

1912 Polyplan
WWI Soldier’s Watch
1927 Ermeto
1950’s Kingmatic
Movado Museum Watch
The Museum of Modern Art in New York chose the Museum Watch for part of the permanent watch collection, which resides inside its walls. This particular man’s Movado watch was designed by artist Nathan George Horwitt in 1947. The watch features a black face with a single gold point marking twelve. This watch is considered a symbol of Modernism. Today, you can find your man a Movado watch in many major museums and watch collections around the world

leuke duikert en welkom.

ws Schreef:

Om te beginnen lijkt me dit niet echt een duiker
maar dat terzijde , Esperanto betekend zoiets als
atijd in beweging en dat is weer hetzelfde als
"Movado" een Zwitsers horlogemerk


Waarom vind je dit geen duiker?
Movado heb ik inderdaad ook gevonden maar verder kan ik geen enkele link ontdekken. Het merk “Esperanto” is wel in de 20e eeuw geregistreerd in Zwitserland maar meer dan dat kon ik ook niet vinden.

Ik zou de vraag graag omdraaien: waarom zou jij dit horloge wél een duiker vinden? Wat maakt deze klok volgens jou een duiker?
Naar mijn bescheiden mening is dit inderdaad geen duiker. Overigens vind ik 't een leuk horloge! (tu):slight_smile:

Het lijkt mij niet echt bedoeld als duikhorloge ; 1 van de kenmerken van een echte duiker is dat de bezel er duidelijk uitspringt , tevens is bij deze bezel het gedeelte van 40 - 50 minuten gemarkeerd en dit is toch meestal bij duikers de eerste 20 minuten
Zo te zien zijn de kronen ook niet verschroefd , maar dat kan ik moeilijk zien
Wat geeft de waterdichtheid aan ?

Mij lijkt het, met enige zekerheid, ook geen duikhorloge. In de jaren '60/'70 werden er wel meer (goedkope) horloges opgeleukt met een duikertje of een zee-voorstelling op de deksel, maar dat zijn over het algemeen geen waterdichte horloges. Ik zou het zelfs niet onder de kraan houden, als je er lang plezier van wilt hebben.

Waar jouw horloge nog meer mee ‘versierd’ is, is een wereldtijdenring (alleen funktioneel op een 24hrs of GMT horloge) en een tachymeterring (heeft eigenlijk alleen zin op een chronograaf). Maar het maakt het wel erg leuk om te zien.

Gewoon lekker van genieten, en droog houden!

Er staat er ander soort model te koop in the US of A.



3 knoppen/ander uurwerk/andere achterkant.
Dit lijkt wel een “Aviator”


Waterdichtheid doet alleen de duiker op de achterkant vermoeden inderdaad.
Er staat “Stainless Steel Back Waterproof” op het plaatje met de duiker.

Nog even terug komen op dit topic, helaas werkt het uurwerk niet meer van dit horloge. Waarschijnlijk teveel opgewonden. Datum en tijd zijn wel in te stellen door de pen uit te trekken maar verder niets.


Dit is het uurwerk volgens mij, maar bij mij staat er CRC 600 op ipv CRC 860

Balans wiel ligt los en kan heen en weer bewegen.

Is daar überhaupt nog iets aan te doen?

PS topic titel kan ik niet aanpassen

1 like

Zo te zien is de balans-as gebroken. Je zou een nieuwe (andere) balans moeten zoeken of iemand die een nieuwe balans-as kan vervangen.
Oh, en je mist een schroefje in het uurwerk.

Is je horloge gevallen ? of heeft ie een klap gehad ?
Dit is een uurwerk zonder schokprotectie en dus zal de balans-as eerder kapot gaan bij grote schokken.

Hoi Scudo,

Ik heb m lang geleden werkend in de la gelegd.
Bij het opwinden moest je er altijd een slinger aan geven voordat ie begin met tikken. Ik kreeg m dus niet meer op gang de laatste keer (is al paar jaar geleden)

Ik ben helemaal gek op het uiterlijk van dit horloge.
Zou je zo’n ding niet om kunnen katten met een goedkope donor? (Quartz) Misschien een beetje vloeken in de kerk…

Pas op, ik weet natuurlijk niet zeker of de balans kapot is. Het lijkt er op als ik de foto zie, maar het kan ook gezichtsbedrog zijn. Het lijkt er op dat de balans “scheef” ligt.
Ik ken deze uurwerken wel. Ik heb ook zoiets in een horloge. Je ziet ze niet zoveel.
Ik heb die van mij eens helemaal uit elkaar gehaald, schoongemaakt en weer gemonteerd toen ie niet meer liep.

2 likes

Doet aardig denken aan Sicura’s zoals deze…:thinking:

  • van Sicura zijn er ook varianten met 2 kronen. Van Esperanto ken ik alleen deze, heel simpel maar wel te repareren ook al vinden de meeste experts het maar ‘meuk’
3 likes