Esvege dames horloge

Hoi hoi,

Van mijn moeder kreeg ik haar Esvege horloge welke zij zelf 40 jaar geleden gekocht heeft.
Het horloge was orspronkelijk voorzien van een opwind mechanisme maar voor ze hem aan mij gaf heeft ze hem laten repareren en werd haar aangeraden het te vervangen voor een electronisch uurwerk.
Zo geschiedde, nu staat iet weer stil…weer naar een andere horlogemaker welke zei dat met het plaatsen van een ander uurwerk het horloge verziekt is.
Hij vertelde mij dat het horloge eigenlijk einde oefening is. Aangezien ik deze van mijn moeder is is dat geen optie.
Er moet waarschijnlijk een andere wijzerplaat omdat pootjes zijn ingekort?? in en ik ga hem terug zetten naar een opwind mechanisme.
Op internet kan ik alleen weinig tot niets over het merk vinden. Of er een importeur is. Hoe ik aan een nieuwe plaat kom of waar deze gemaakt kan worden. En of het laten maken inderdaad zo een 300 euro kost.
Het klinkt misschien als een hoop gedoe maar…buiten dat hij van,mijn moeder is die er gelukkig nog is ben ik nog geen horloge tegengekomen die ik even mooi vind.

Ik hoop dat iemand hier mij verder kan helpen, mijn eigen speurwerk heeft weinig resultaat gehad.

Groetjes,
Pien

Hallo Pien,

Enige foto’s van het klokje zouden welkom zijn.
Is het oorspronkelijk uurwerkje er nog?
Einde oefening is het natuurlijk nooit.
Er zijn genoeg losse uurwerkjes te vinden die geplaatst kunnen worden.
Ook de lengte van de ‘pootjes’ doen er niet toe.
Desnoods kan het er ook zonder.
De wijzerplaat wordt dan met dubbelzijde plakband op zijn plaats gehouden.

Je kunt hier: http://www.horlogeforum.nl/read.php?4,8340 vinden, hoe foto’s te plaatsen.

Met vriendelijke groet,
Inca

Ontzettend bedankt voor de reactie.
Ik heb mijn horloge nu achtergelaten bij de horlogemaker welke hem gaat openmaken om nog verder te kijken. Zodra ik deze terug heb zal ik een foto posten.
Het originele uurwerk hebben ze niet teruggeven helaas.
Hij zei dat ik nieuwe pootjes moest zolderen en dat zou aan de voorkant ten zien zijn.
Ook zei hij dat de wijzerplaat problemen zou gaan geven omdat de emaille laag al een barstje had.
Uiteindelijk zal een nieuwe plaat wel nodig zijn ben ik bang of kan je ze opnieuw coaten ofzo?
Het enige dat ik van horloges weet is dat ik er een zwak voor heb haha.

Groetjes,
Pien

p.s. excuus voor mogelijke typfouten…ik ben nog niet zo handig met mijn touchscreen

Hallo Pien,

Graag gedaan. Maar wat heb je afgesproken met deze horlogemaker?
Gaat deze er voor zorgen dat er een nieuw uurwerk in komt?

Let op, de wijzerplaat NIET op de gewone manier (laten) solderen, dat zal zeker
te heet worden voor de emaile laag. Is de oude zo erg beschadigd dat er een
nieuwe wijzerplaat moet komen?
Afhankelijk van de beschadigingen van de oude, emaile is bij te werken.
En nogmaals fixeren van de wijerplaat gaat prima met dubbelzijdige plaktape.

Met vriendelijke groet,
Inca

hallo Pien,

Mijn inziens is een horloge wel helemaal verpest is als het oorspronkelijke uurwerk is vervanger door een quartz werkje. ik durf gerust te zeggen dat degene die dit heeft gedaan echt geen horlogemaker is, maar een juwelier. Verder vind ik dat vervanging van een compleet uurwerk, dus eigenlijk de “ziel” van het horloge, eerst contact met de eigenaar op moet nemen. Dat je het originele uurwerk niet eens terugkrijgt is helemaal schandalig.

Mijn opa is vorig jaar met het zakhorloge van zijn vader naar een juwelier gegaan met de vraag of ze het schoon konden maken. Het antwoord was:’ nee, maar we kunnen het uurwerk wel vervangen door een quartz uurwerk’. Mijn opa antwoord ook meteen dat dat zier niet mocht.

Als je een foto maakt van het horloge kan ik er iets meer over zeggen.

Ik heb hier nog wel wat dameshorlgoes en uurwerken daaruit liggen. Als je erachter kunt komen welk kaliber het oorspronkelijke uurwerk was, of welk kaliber erin zou passen, wil ik wel kijken of ik er een heb liggen. Verwacht niet dat ik alle soorten uurwerken uit damenshorloges heb, maar je weet nooit of ik toevallig heb liggen wat je zoekt.

Succes ermee

Groeten,
Koen

vergeten te zeggen, ik heb het dan wel over een mechanisch uurwerkje waar ik je misschien aan kan helpen.

Zelf gruwel ik van quartz uurwerkjes, dus die heb ik niet liggen.

Groeten,
Koen

Hoi hoi,

Ik heb met de horlogemaker afgesproken dat hij het horloge opent en kijkt welke opties ik heb.
Zelf had ik ook liever gehad dat het originele uurwerk gereviseerd was. Ik herriner mij,niet anders dan,dat mijn moeder haar horloge opwind. Nu nogsteeds.
Er moet sowieso weer een opwind mechanisme in (mechanisch?)
Na jullie reacties ziet het er in ieder geval weer wat positiever uit.
Als ik tegen die man zeg dat ie em met tape moet plakken zou hij dat dan doen?
Het liefst houd ik de wijzerplaat zoals ie is, hij is al wat ouder dan mag een barstje best. Kan zoiets niet geseald worden of wat ook?
Hoe kom ik er achter wat voor maat ik nodig heb?
Volgens de man moet ik dit horloge niet dagelijks dragen want daar,is hij niet voor gemaakt, mijn moeder had hem voor ze hem weg gaf bijna altijd om. Moet kunnen als ie goed gemaakt is toch?
Sorry voor weer een vragenvuur.

Groetjes,
Pien

Hallo Pien,

Nu begrijp ik uit je verhaal dat je de man waar het horloge nu ligt de
wijzerplaat wilt laten fixeren met tape. Laat je deze man het horloge ook
voorzien van een mechanisch uurwerk (opwinder)?

Indien dit zo is, dan kun je hem natuurlijk vargen om de wijzerplaat
te fixeren met dubbelzijdig klevende tape. In GEEN geval op een
normale maniet laten solderen. Dan weet je haast zeker dat de emaile
laag beschadigd kan worden.
Solderen kan alleen met een met koolstaaf en transformator. Het solderen moet
met een temperatuurverlagend middel worden gesoldeerd.

Met vriendelijke groet,
Inca

Hi Pien,

Het is alweer even geleden, maar ben je nog steeds in bezit van het horloge?