Eta 2452?

In een Pontiac trof ik onderstaand uurwerk aan. Volgens de aanduiding onder de balans is het een ETA 2452 maar op het internet zie ik die alleen als automaat.
Het uurwerk is mooi plat, zou het misschien een caliber zijn waarbij de automaat er als module op te zetten is?
Lijkt overigens verguld te zijn, weet ook niet of dat vaker voorkomt, in een Pontiac had ik het nog niet eerder gezien.

1 like

Nou dat lijkt me niet, want de 52 is inderdaad een automaat, met een datum. Heeft het uurwerk kalenderwerk? Het lijkt me eerder iets van een 2408. Misschien alleen de platine gebruikt, omdat die verwisselbaar zijn?

Lijkt inderdaad een 2408 te zijn die weer familie is van de 2452. Dus misschien dat dan bepaalde onderdelen uitwisselbaar zijn.
Het is inderdaad een handwinder met datum.

Dan zal inderdaad de platine verwisseld zijn.
Kan ook nog een 2406 zijn, verschil zit in het datum verzet rad.

1 like

Hij heeft geen snel verzet voor de datum of is het een wijziging in de constructie het verschil tussen de 2408 en de 2406?

Wel leerzaam dit, blijkbaar gaat de zwitserse precisie niet op voor de nummering van de uurwerken :grin:

Geen snel verzet klopt maar het verschil is het rad die elke 24u de datum verzet, terugdraaien tot 21.00u voor snelverzet.
Als je de wijzerplaat eraf haalt kun je bepalen welke het is.

Zoek de verschillen :wink:
De 2408

De 2406/2409