ETA 251.294 reparatie

Hi,

heeft iemand een goede tip voor de reparatie van een ETA 251.294 quartz loopwerk, liefst in of in de buurt van Amsterdam? De chronograaf heeft het begeven. Het betreft een mechanisme met een split second/flyback complicatie, dus het is niet helemaal een standaard chrono functie (ik weet niet of dat wat uitmaakt bij een quartz?).

Dank alvast!

In plaats van reparatie misschien vervangen (nog geen GBP 100, plus invoer)?

https://www.cousinsuk.com/product/eta-movements-2?code=251294LP

2 likes

Dank, Alex! Nu weet ik in ieder geval ongeveer wat een reparatie ongeveer gaat kosten. :slight_smile: Bovendien had ik ergens gelezen dat ETA dit kaliber uit de productie wilde gaan halen, dus ook goed om te weten dat het nog verkrijgbaar is.

1 like

Ben eigenlijk wel benieuwd welke prijs er dan verwacht wordt?

3 likes

Exact :rofl:
Het omzetten zal ook niet gratis zijn…

3 likes

Als ik een tip krijg voor een goede reparateur ga ik je daar antwoord op geven

1 like

Ik zou het nieuwe uurwerk kopen en over laten zetten.
Reparatie (als dat al lukt, die onzekerheid heb je dan ook nog) zal echt niet goedkoper zijn. En je hebt dan weer een gloednieuw uurwerkje in je horloge.

1 like

Als je een nieuw uurwerk koopt let dan op dat je de juiste krijgt. Behalve datum op 3 zijn er ook verschillen in hoogte (lengte) van de uur/minuut/seconde pijpjes. Dit is om verschillen in wijzerplaatdiktes op te vangen.

Je kunt deze onderdelen overigens gemakkelijk overzetten van je oude uurwerk. Alle onderdelen zitten netjes geschroefd.

Ben niet nieuwsgierig maar wat is er precies mis met de chrono van het uurwerk?

Even aan de TS - weet je zeker dat de batterij niet bijna leeg is…? Ik weet eerlijk gezegd niet (shame on me :wink: ) of een kleine seconde-ETA ook een EOL-functie heeft, en bij de Seiko Mechaquartzen die ik heb, kondigt een bijna lege batterij zich aan via een slecht resettende chrono-functie.

De eventuele switch van het uurwerk is een zeer serieuze klus, vanwege het herplaatsen van alle wijzers die allemaal perfect in lijn moeten staan; en ook correct t.o.v. elkaar.

1 like

Dank, Henk. De chrono functie doet het geheel niet meer. Dus geen start, reset, of split knop. Het gekke is dat bij de hour/date hack alle wijzers wel volledig ronddraaien, inclusief de chrono wijzers. Ik denk dan ook niet dat het een kwestie van batterij vervangen is (maar zou mooi zijn indien van wel)

Misschien is het uurwerk ‘van slag’. Ik zou eerst even de batterij eruit halen en weer terugzetten. En als dat niet helpt een nieuwe batterij proberen. Natuurlijk is de kans aanwezig dat het uurwerk ‘echt’ stuk is maar voordat je een nieuwe koopt (en wacht en €€ uitgeeft) is het waard om dit even te proberen.

Succes!

2 likes

Dank!

Zijn de chronograaf wijzers wel te verstellen in de datum en tijd- verzet stand van de kroon?

Je schreef namelijk eerder: *Het gekke is dat bij de hour/date hack alle wijzers wel volledig ronddraaien, inclusief de chrono wijzers”

Zo niet dan kan er ook vuil tussen de drukkers en de kast zitten en ligt het niet aan het uurwerk.

1 like