ETA 2824-2 rotor spin tijdens opwinden

Kort vraagje:

wat betekent het als een ETA 2824-2 kaliber tijdens het opwinden veel tegendruk vertoont en bovendien de rotor (meerdere malen) laat ronddraaien?

Ik dacht zelf aan te weinig lubricatie.

Verder houdt het horloge de tijd nog prima.
Volledige service voor nodig?

Bij mijn 2824’s heb ik dat alleen als de veer is afgewonden. Als je dan handmatig opwindt kan het zijn dat de rotor mee gaat draaien, en dat uit zich dan in tegendruk.

Wat bedoel je hier precies mee?
In volledig opgewonden staat?

Nee, het tegenover gestelde.

Ah zo,

neen bij het horloge in kwestie is het dus ook wanneer hij al een dag lang rond de pols is geslingerd

Dan lijkt het me iets anders. Bij een 2824 zitten twee rotorstelsels die de omkeer en vrijloop van de rotor verzorgen. Misschien lopen die droog. Ik zou zeggen een service is op zijn plaats, maar er zijn mensen op dit forum die hier in meer detail verstand van hebben.

Zoals dit, enkel wanneer ik hem in verticale positie houdt (12 boven, 6 naar onder) is er enkel tegendruk

Dat van het flimpje herken ik. Bij alleen 12 boven, 6 onder, ken ik dit niet. Ik moet even afhaken.

Zou het schadelijk kunnen zijn voor het kaliber indien ik de opwindfunctie niet meer gebruik en hem gewoonweg nog een aantal jaar draag aangezien hij nog goed tijd houdt?
Hij is amper 3 jaar oud

Daar bedoel ik gewoon mee als ik hem niet horizontaal houd zoals op het filmpje, maar verticaal :smile:
Was misschien inderdaad complex verwoordt

Ik snapje wel wat je bedoelde, maar ik herken het fenomeen niet dat dit alleen optreedt als je het horloge verticaal houdt, ik ken het zelf alleen als je het horloge horizontaal houdt. Het lijkt me toch iets met de omkeerinrichting te maken te hebben, en ik zou hier wel naar laten kijken, maar je kunt nog even meer reacties af wachten. Een service voor een 2824 zou je niet de kop moeten kosten, maar na 3 jaar zou het ook niet nodig moeten zijn. Ik zou er eerst mee terug naar de winkel waar je het gekocht hebt. Behalve garantie is er ook nog coulance, en dat je mag verwachten dat een product het langer dan 3 jaar uithoudt.

1 like

De ETA 2824-2 windt bidirectionaal op via de rotor en het automaat mechanisme. Dit laatste onderdeel bestaat uit 4 wielen. Waarvan de eerste van 2 wielen worden aangedreven door de rotor. Deze wielen zijn samengesteld en kunnen naargelang de draairichting blokkeren of meedraaien.

Andersom, bij het handmatig opwinden, zal de opwindkracht overgebracht worden naar het automaat mechanisme. De 2 wielen zullen gaan meedraaien, maar het eerste wiel van de 2 samengestelde wielen zal dit willen tegenhouden. Het onderste wiel draait wel, maar brengt de kracht niet over naar het bovenste wiel. De rotor draait niet mee.

De oorzaak zit dus in de eerste van de 2 samengestelde wielen. Waarschijnlijk toch vervuild.

2 likes

Ik heb net hetzelfde voor bij mijn Tudor ETA 2824. Hij is 5j oud dus tijd voor een service beurt. Vroeger had ik het niet, dus toch ergens iets dat misgaat, het zou een veel voorkomend probleem zijn bij die uurwerkjes.

De reden weet ik niet, iemand die kan helpen? @PeterLC?

1 like

De wisselaars raderen in het automaat deel, horen meedraaien van de rotor tegen te gaan. Als de rotor meedraait heeft dit met droog staan, vuil, of stukken opwindrad(eren) te maken. Het heeft dus met onderhoud te maken. Eventueel zou je onderdelen kunnen bestellen bij www.spareparts-watches.com de onderdelen van de automaat raderen waar het hierbij omgaat zijn de tandwielen 1530 en 1488. De basis van het caliber voor ETA 2824-2, is de ETA 2820

1 like

Mijn horlogemaker liet zich eens ontvallen, dat “ieder bi-directionaal automatisch caliber met handopwinding” na zo’n 4-5 jaar ( mits door dágelijks gebruik )“zich als slecht geolied gaat gedragen, omdat door de tijd heen in 4-5 jaar tijd de olie zijn werking verliest. Vooral de zwitserse extra-fijn vervaardigde calibers zijn hieraan onderhevig.”

Hopelijk heb je hier iets aan voor de rest van je leven als liefhebber van automatische horloges, @Exer.

2 likes

2 weken geleden liet ik mijn Squale Y1545 (met een ETA 2824-2 élaboré) ongelukkig vallen waardoor 3 uurmarkeringen loskwamen.
Na het vallen testte ik eerst of alles nog goed werkte, en op het eerste zicht was er geen enkel probleem .
Nadat het horloge terugkwam van de horlogemaker had ik spijtig genoeg hetzelfde probleem als jou.
Bij het opwinden draaide de rotor mee en bij het bewegen van het horloge draaide de rotor niet vrij rond.

Na wat opzoekwerk zou het inderdaad waarschijnlijk een lubricatie-probleem zijn.
Maar met een beetje hoop heb ik hem 2 stevige tikjes gegeven… en het was opgelost.

2 likes

:neutral_face:
Dat is wel vreemd ja

EDIT: what in the world! Dat heeft echt geholpen, kan het nog steeds niet geloven, de rotor draait nu een pak minder mee, haast normaal

Wel nog steeds (te) stroef, dus zal in de toekomst wel een service doen

1 like

Ze gaan bij een servicebeurt het hele spoelproces door, daarna smeren met Lubeta V105, laten drogen, en het residu aan de buitenkant van de wisselaars wegdeppen. :+1:

Lost het probleem altijd op.

1 like

In mijn geval was het waarschijnlijk dat bij het terugplaatsen van de beweging na het maken van de uurmarkeringen iets gebeurd is waardoor een tandwiel niet helemaal correct zat. Maar ik dacht ik zal het maar even zeggen, misschien helpt het wel.

Blij dat het toch een beetje heeft geholpen.

Bij een servicebeurt wordt de automaat getest en eventueel de automaat raderen vervangen. Alleen schoonmaken en smeren met Lubeta V105 lost niet altijd het probleem op. Het pal systeem van de wisselaars raderen heeft ook last van slijtage, zeker als het al een tijd vervuild is en droog staat.