Eta 2824-2 zelf afstellen (loopt achter)

Ik heb een Hamilton met eta 2824-2 die vrij fors achterloopt. Zo’n 40 seconden per dag.

Met het appje ‘Clock tuner’ op Android smartphone komt ook naar voren dat de BPH wat te laag is. Ik doe wel technisch werk maar heb geen ervaring met horloges. Online kwam ik wel tegen dat het een kwestie is van het schroefje bij +/- een heel klein beetje verdraaien.

Maar daarvoor moet mijn backplate eraf, die zit met platte schroefjes vast.

Nu mijn vraag. Is het een kwestie van plaat eraf schroeven, in het uurwerk iets meer + tot de BPH correct is en dan weer plaat terug erop? Of ga ik dan te kort door de bocht.

En kan iemand me aanraden welke tooltjes ik hiervoor nodig heb? Zou dit okay zijn: https://www.allesvoorhorloges.nl/c-850967/horlogemakers-gereedschappen/

Het is vast geen antwoord op je vraag, maar waarom loop je niet gewoon even bij een juwelier/horlogemaker naar binnen? Een standaard ETA’tje is zo (af)geregeld enne zonder schade, met pakkingen weer vettig op zijn plek enzo… :thinking:

Sorry, ik heb geen idee.

Ga aub niet zelf klooien en loop even bij een horlogemaker naar binnen.
Je zal niet de eerste zijn die het uurwerk wat probeert bij te regelen en uitschiet in de spiraalveer overigens ga je geen 40sec kunnen afregelen op het schroefje voor de fijnregeling dat is max voor een paar seconde, om er goed bij te kunnen moet je ook de automaat eraf schroeven.

1 like

40 sec in de min per dag is idd wel erg veel.
Ik denk dat Hub Hanneman dit prima kan bijstellen.
Vakman, heeft al heel wat 2824’s onder handen gehad.
Stuur hem even een PBtje.

Zover ik weet uit goede bron ( horlogemaker ) is zomaar even bijdraaien erg ongezond voor horloge en kan op lange duur schade veroorzaken ( correct me if i am wrong)
service is aangeraden

Dat is als de olie van het uurwerk droog is, dat kan op den duur zorgen voor extra slijtage.
Die droge olie gaat dan werken als een soort slijpmiddel en dan slijten de stalen tappen gewoon weg.
Het zou zeker kunnen dat dit uurwerk service nodig heeft maar dat die achter loopt kan ook een andere oorzaak zijn.

1 like

Hoi Kogando,

Om de afwijking goed vast te stellen heb je een timegrapher nodig. Dit apparaat gebruik je nadat het horloge is gedemagnetiseerd. Dan moet worden vastgesteld waarom het horloge zoveel afwijkt…

Is het recent hard gevallen of ergens hard tegen aan gestoten? (of was het toch gemagnetiseerd geraakt, heeft het heel lang geen service gehad?). Een diagnose is onontbeerlijk.

Als je zelf de vaardigheden en het gereedschap niet hebt moet je daar niet aan beginnen. Geloof me, je gaat je horloge verprutsen. Een fatsoenlijke set schroevendraaiers kost al meer dan een eenmalige service voor dit horloge.

Mijn advies: Vraag op het Forum om hulp. Er zijn meerdere leden die je voor een schappelijke prijs uitstekend kunnen helpen.

Succes!

3 likes

Zo deze loopt fout haha

2 likes

Bedankt voor jullie reacties. Het liep met een afwijking van ca. 3sec maar heeft toen enkele maanden stil gelegen en is naar mij verzonden. Bij mij loopt ie helaas fors achter.

Dus mogelijk door het verzenden, al was er niks aan de doos te zien en was het keurig verpakt met een extra laag vulmateriaal. Misschien een toevalligheid.

Ik vind het ook leuk om zelf te kunnen. Maar gelet op jullie reacties is wat meer voorbereiding en inlezen dan denk ik geen slecht idee. Ga even kijken of in mijn buurt een goeie horlogemaker zit en anders via forum, maar dan moet het ws weer verstuurd worden.

Bedankt!

1 like

Maak even bekend waar je ongeveer woont, misschien is er iemand van HF vlakbij en is het opgelost zonder te verzenden.

Omgeving Goes :slight_smile:

Een andere mogelijkheid is om een keer deel te nemen bij een volgende vinwat clinic.
Je kan dan het horloge meenemen en dan kan die op de clinic avond worden gekalibreerd resp. bijgesteld.
Dan kan je er dus bij zijn en zien hoe zoiets wordt gedaan.
De clinics worden normaal gesproken op een dinsdagavond in Rotterdam georganiseerd.
Vanuit Goes goed aan te rijden.
Is dat een leuk idee?

2 likes

Klinkt wel leuk ja! Hoe vaak is dat?

De eerst volgende moet nog worden afgesproken.
Bij minimaal 10 personen die zich aanmelden is het goed te doen i.v.m. de kosten van de huur van de locatie.