ETA 2824 "keyless works"

Zoals te zien is in mijn andere topic, ben ik bezig met het assembleren van een automaat. Vrij vertaald betekent dit meer dat ik uurwerken aan het afslachten ben, maar dat is leerzaam zullen we maar zeggen.

Nu snap ik in principe wel redelijk hoe een uurwerk werkt en waarom het zo werkt. Er is echter 1 onderdeel, beter gezegd een groep onderdelen, waarvan ik niet precies begrijp hoe het werkt en dat zijn de “keyless works” (excuses, ik weet de Nederlandse term niet).

Ik kom er maar niet uit welk onderdeel er verantwoordelijk is voor dat de opwindas blijft zitten. Op internet heb ik helaas niet heel veel kunnen vinden, maar als iemand hier uit zou kunnen leggen hoe het globaal werkt of een goede instructievideo weet te vinden dan zou ik dat zeer waarderen!

Vanaf minuut 11
4 likes

Ik was aan het typen, maar ik beperk me dan nu even tot de juiste termen - :wink: - het is het wijzerverzetwerk/opwindmechniek; wat de opwindas op z’n plek houdt is de tirette.

Zal morgen 's zoeken naar een Nederlandstalige exploded view - ik heb nog wel boeken waar ik uit zou kunnen scannen. :+1:

4 likes

Bedankt beiden, jargon is soms verdomd moeilijk om accuraat te vertalen en bijna alles wat ik lees is Engels. Het filmpje hierboven had ik inderdaad gezien, maar hoe het systeem precies in elkaar zat was mij niet helemaal duidelijk, alhoewel hij wel een ster is in het uitleggen van alles wat horloge gerelateerd is.

Uiteindelijk heb ik een filmpje gevonden, zeer slechte kwaliteit beeld, de onderdelen waren nog net te onderscheiden. Hij legde echter wel goed uit hoe je het systeem in elkaar zet. Het is mij zojuist gelukt om het in praktijk te brengen op mijn oefen uurwerk en ik heb nu genoeg vertrouwen om het op het echte werk te proberen!