Eta 2824 werkje

Ik heb een vraagje over dit uurwerk, is het mogelijk dat het na een tijd stil te hebben gelegen zich met gebruik weer hersteld, kwa nauwkeurigheid? Ik heb het horloge namelijk toen ik het net had gekocht vergeleken met een andere automaat door ze beide op te winden en vervolgens naast elkaar te leggen waarbij er na een dag zown minuut verschil in zat. Deze test heb ik later herhaald en de verschillen werden een stuk kleiner.

Dat er tussen de modellen verschil in zit is logisch, en de historie van het nieuwe horloge ken ik niet. Ik zit zelf aan de smering te denken, maar er zijn vast mensen die mij dit uit kunnen leggen

Ik denk dat een horloge niet zozeer sneller of langzamer gaat lopen als gevolg van verse, dan wel ingedroogde olie… 't is de onrust die bepaalt hoe snel een horloge loopt…

de spanning van de opwindveer mag ook niet van invloed zijn op de snelheid…

Volgens mij is de enige “schuldige” de haarveer in de onrust… de slingerfrequentie ( periode ) van deze veer is wat je snelheid regelt… factoren die dat kunnen beinvloeden zijn mogelijk temperatuur, aantrekkingskracht van de aarde, en… tja… mogelijk ook wel de smering… ik denk maar hardop… misschien dat een echte uurwerkmaker hier enig licht op kan schijnen…

als je horloge tijdje stil heeft gelegen en dan weer opgewonden wordt kan het de eerste dag(en) wat meer afwijking geven

Dan moet dat inderdaad een gevolg zijn van smering… door de warmte van je pols zal de olie weer wat dunner worden…

eigenlijk… een mechaniek dat gemaakt is om te bewegen… moet je niet stil laten staan… :slight_smile:

Ja precies. Ik draag hem dan ook geregeld, maar niet tijdens mijn werk, te snel beschadigingen. Tot zover interessante reacties!