Hallo allen,
ik ben bezig aan een Rado Voyager met ETA 2836-2 uurwerk. Ik kocht die als niet lopend.
Hij heeft me al een hoop grijze haren bezorgd maar wil de strijdt nog niet opgeven.
Om te beginnen draaide de Rotor niet volledig rond. Al snel bleek de schroef die gebruikt was om de balanskloof vast te zetten te hoog te zijn waardoor de rotor tegen dee schroef aanliep.
Enfin, dan weet je al dat er een andere ‘amateur’ is bezig geweest aan het uurwerk.
Verder bleek na demontage de veer gebroken te zijn en bovendien ook nog eens verkeerd in de ton te zitten.
na alles reinigen en inspecteren liep het uurwerk als hij handmatig werd opgewonden met een ampitude van slechts 220°. Meteen stelde ik ook vast dat de dagaanduiding slechts half versprong. Ettelijke keren opnieuw gemonteerd en gedomonteerd maar niets hielp. Alles nagekeken en ook nergens overdreven slijtage te zien. Dus toch maar eens op zoek naar een andere dagschijf en idd nadat dze binnenkwam en gemonteerd was bleek de dag/datum te verspringen zoals het hoort.
Wederom alles gemonteerd en gereinigd en gesmeerd en opnieuw gemomteerd en nu loopt hij met een amplitude van 285° indien volledig opgewonden.
Dan kwam het automaat gedeelte aan beurt.
alles gedemoneerd en gereinigd en gesmeerd zoals in het smeerplan van de ETA 2836. Opnieuw stel ik echter vast dat het een automaatbrug betrof voor de 17 juwels 2836 ipv voor de 25 juwels. Dus geen juweeltjes in de brug noch in de reversewheels. Volgens mij is het uuwerk in mekaar gezet met parts van verschillende donoren waarschijn ook vandaar het datum/probleem.
Enfin, toch alles maar gemonteerd ene hij leek het goed te doen tot hij 2 dagen later stilstond.
Weer alles uit mekaar en op zoek naar vervanger van het automaat gedeelte.
Wederom alles wat binnenkwam gereinigd en gesmeerd en gemonteerd en nu blijkt hij te blijven lopen.
Doch en nu kom ik tot mijn vraag.
Toen ik hem na een tijdje op de weishi legde was de amplitude nog 205 en liep hij 17 seconden in min.
volgens mij en correct me if i’m wrong windt hij niet op zoals het hoort. Er zit nogal wat spelling op de lagering in de Rotor en je hoort hem slepen als je ermee schudt. Het volgende wat ik zal trachten te vervangen is de lager.
Waar ik me echter meer zorgen om maak is dat de opwindveer ontspande zodra ik de rotor losmaakte en wegnam en het uurwerk stilviel.
Gezien ik nooit eerder aan een 2836 heb gewerkt en eigenlijk zelden aan een automaat vraag ik me af of dit normaal is en/of wat er verkeerd gaat?
Ik hoor het graag van jullie.