ik heb recent een Squale Tiger aangeschaft, waar ik erg content mee ben qua looks e.d. Het is een NOS kast waar een nieuw uurwerk ingezet is.
Echter, de nauwkeurigheid laat te wensen over (las net over het Soprod-uurwerk van Bigrosa, +1 sec in 7 dagen; daar ben ik jaloers op ;)).
Er zit een ETA 2892(-A2) uurwerk in, welke volgens wat gegoogle gemiddeld ± 5 sec per dag zou moeten zitten, met als max. 20 sec.
Ik heb m een aantal dagen achter elkaar gedragen ('s nachts niet; op het nachtkastje op z’n rug) en hij loopt in 24 uur gemiddeld +27 sec. Ik heb niet bijgehouden hoeveel precies tijdens de daguren, maar hij loopt dan zeker al veel te snel.
(Wat ook opviel is dat na de eerste dag dragen, hij na 7 uur al stilstond. Na de 2e dag had voldoende gangreserve om de nacht door te komen. Daarna niet meer gecontroleerd.)
Mijn vraag: moet het uurwerk nog inlopen/warmdraaien, of is dit sowieso reden voor retour juwelier voor afstellen/reguleren (onder garantie neem ik aan? <4 weken geleden aangeschaft).
Ik dacht een stapje omhoog te zetten met een Zwitsers uurwerk, maar het valt nog wat tegen…
Dit is mijn eerste ETA naast meerdere Seiko automaten (7S26, 7S36, 4R36, 6R15), welke stuk voor stuk prima nauwkeurig zijn (zeker de 4R en 6R, lopen binnen de 3 sec). (tu)
Maar goed, is vast op te lossen.
Ik hoor graag van jullie!:#
bor
oh ja, nog een plaatje (sorry, matige kwaliteit…):
Elk uurwerk heeft een maandje nodig. Net zoals elk mechanisch machientje moet het wat inlopen.
Heb het onlangs gehad met een nieuwe Tissot prs516 extreme met C01.211 uurwerk.
Is nu een maand in gebruik en doet het steeds beter.
Ik heb recent eenzelfde Squale Tiger verworven die volgens mij al de nodige eigenaren gehad had, maar niet veel gedragen leek te zijn. Het probleem met de gangreserve heb ik ook als ik het horloge niet langer dan 1 dag draag.
De mijne loopt volgens mij ook niet binnen bovengenoemde specs. Zal deze toch eens wat vaker dragen de komende tijd om het horloge in te laten lopen.
Weet niet waar het geplaatste uurwerkje vandaan komt, maar het zou ook kunnen zijn dat ie een tijd in een lade heeft gelegen en dat de olie is ingedikt…
Oftewel, dat ie een beurtje nodig heeft.
In de gaten houden met het oog op je garantie. Ik zou het alvast melden bij de verkoper.
Polsomtrek = 18 cm. Het is een mooi formaat daarvoor. De Tiger is wel vrij dun/plat vergeleken met mijn andere automaten. Maar op de heavy duty zulu strap ligt ie mooi op de pols.