Eta 2892

wie kan mij vertellen wat de juiste manier is om het opwind mechanisme van een eta2892 te smeren ik heb een nieuwe veer geplaatst en een nieuw omkeerwielmaar hij wind nog steeds niet goed op

Complete eta schema voor de 2892-a2
https://secure.eta.ch/CSP/DesktopModules/ViewDoc.aspx?DocId=187&DocType=DT

En hier de voor de rest.
https://secure.eta.ch/CSP/DesktopDefault.aspx?tabindex=1&tabid=28

ik kan de schema niet openen maar ik heb het al volgens zo een schema gedaan maar toch is er iets niet goed

Kun je een filmpje maken en posten?
Ik denk niet dat smeren meteen het probleem is dat het niet werkt (wel noodzakelijk uiteraard)

Zo zou je het moeten monteren:

Een druppel olie onder 1182 (linkse pijl) zorgt er voor dat het rad er niet uitvalt als je hem omkeert om te plaatsen

Succes.

ik heb het gedaan volgens dit schema met D5 maar het kan volgens mij ook met moebius 8200 is dit misschien beter

D5 of HP1300. Maar zoals ik al eerder aangaf zou dat nu niet direct invloed moeten hebben op het opwinden. Zit de veer goed? Kan het zijn dat het rechtse messingen rad verplaatst is bij het omdraaien?

Kijk hier eens voor meer uitleg en foto’s:

http://www.chronometrie.com/eta2892/eta2892.html

Gr men

ik heb een nieuwe veer compleet met trommelgemonteerd hij wind wel op maar op een gegeven moment lijkt het of hij teveel weerstand krijgt ik denk dat hij na een dag dragen intensief ongeveer 20 uur blijft lopen

Montagefoto’s laten zien hoe in werkelijkheid alles in mekaar zit, tegenover een technisch schema, zie je een explodet beeld.

Marnix heeft al verwezen naar montage beelden, in de archieven heb ik ook al wat geplaatst, maar het blijven zeer gevoelige calibers wat betreft olie geven.
Moet zeer weinig olie of vet hebben maar toch genoeg om niet te verslijten en goed resultaat te behouden na een tijd lopen.

Wat ETA voorschrijft is een mogelijkheid om te smeren die mag aanzien worden als een standaard smering voor DEZE calibers.
Na jaren werken aan deze ETA’s ken je ook al de fouten en probeer je zelf al wat anders met dikwijls betere resultaten. Veel horlogemakers hebben al eens problemen met deze 2892, veelal met teveel olie te geven.
Ook moet de 2892 zeer zuiver zijn. Heb onlangs nog van een horlogemaker ééntje binnen gekregen met problemen, had het uurwerk pas gereinigd. Het eerste wat ik gedaan heb is zelf een reiniging gegeven en de problemen waren opgelost.
Olie moet smeren, maar mag geen plakboel worden.

oke freddy bedankt ik ga het nog een keer opnieuw proberen gr.ron

Ok, dan heb ik je niet goed begrepen ik dacht dat de automaat helemaal niet werkte. Veertonwand wel gesmeerd(kluber p125, kleine dots voorbij de inkepingen)Schroef opwindrad voldoende vast? Zijdelingse en Hoogte speling veerton ok?