Mijn Glycine Airman MLV staat stil.
Gewoon gestopt.
Deze dus:
Dit zit er in:
Movement Caliber: ETA 2893-2 automatic
Functions: hours, minutes and seconds, 24hours hand, date display in window
Size: 11 1/2" 21Jewels:
Power Reserve: 42 hours Hz: 4/28’800 vibrations per hour
Finish: rhodium coated oscillating weight on ball bearing, decorated “Côtes de Genève”.
In 2004 gemaakt, gelimiteerde oplage van 500 stuks.
Maar dus vanbinnen niet zo bijzonder.
Prijsopgaaf gekregen van ca.€ 250,-. Want “hij moet helemaal uit elkaar en dan moet er ook wel een en ander worden vervangen en het is wel een bijzonder horloge”.
Dat mag dan misschien zo zijn, maar het is ook gewoon een ordinaire massaproductie-ETA.
Vraag: lijkt deze prijsopgaaf van het buurtjuweliertje dat samenwerkt met " een atelier" nou redelijk?
Ofwel: wat zou nou een redelijk bedrag zijn?
Ik zou zeker contact zoeken met een horlogemaker, zonder tussenkomst van een juwelier. Hier zeggen wat de kosten zouden kunnen worden zou puur nattevingerwerk zijn, wij kunnen er niet in kijken…
Servicebeurt aan een gewone automaat ligt onder de 100 euro.
Wat kan er stuk zijn als er niets geks mee is gebeurd, weinig denk ik.
Misschien iets losgelopen wat de boel stil heeft gezet.
Ik zou 'm naar bv. W&V brengen is dicht in de buurt van Asd…
Breng dat klokje naar een horlogemaker , en je zult zien dat je met 100 euro
al een heel eind komt is het niet dat je van het retourgeld je een stevige pint kunt nemen :)-D
Wat er gaat gebeuren bij een service is normaal gesproken het volgende:
Uurwerk demonteren
Alle onderdelen ultrasoon reinigen
Raderen controleren en indien nodig vervangen
Vervangen tonveer
monteren uurwerk
olie geven (in een uurwerk worden afhankelijk van draaisnelheid en kracht van/op de raderen meerdere oliesoorten gebruikt
afregelen
rubberen dichtingen vervangen
horloge weer dichtmaken en controleren op waterresistentie
Hier gaan natuurlijk wel 2 a 3 uren inzitten en wat onderdelen. Het zou bij een uurwerkmaker iets goedkoper moeten kunnen en natuurlijk verdiend ook deze juwelier er nog wat aan. Maar een heel gekke prijs is het zeker niet hoor.
Wanneer je een Rolex of Omega wegbrengt voor een (officiële) servicebeurt wordt het dubbele gerekend.
Hier gaan natuurlijk wel 2 a 3 uren inzitten en
wat onderdelen. Het zou bij een uurwerkmaker iets
goedkoper moeten kunnen en natuurlijk verdiend ook
deze juwelier er nog wat aan.
Ok deels met je eens !
Uiteraard gunnen we de juweliers hun zwaar verdiende boterham ( m.n tegenwoordig )
Wat de onderdelen betreft … met 30 a 40 euro kom je al een heel eind bij dit caliber hoor !
Wat ik mis is die zwaar verdiende boterham van de horlogemaker die dus voor de juwelier werkt :S Ik weet er alles van hoor
M.a.w de woordjes “iets goedkoper” ben ik voor 100% niet met je eens
Dat is toch niet standaard bij iedere reparatie?
Ik kan me voorstellen dat bij een simpel defect de
kosten lager zullen zijn.
Nee idd helemaal met je eens !
Het klokje zal eerst even open moeten , misschien is het in 5 min bekeken cq gepiept :S en misschien kan de klant wel wachten bij de horlogemaker !
Nog een voordeel is dan misschien wel geen onderzoekskosten X(