Beste horlogevrienden en vriendinnen!
Zo op het einde van het jaar dacht ik mezelf een dienst te gaan bewijzen door een kijkoperatie op mijn Ball for BMW GMT uit te voeren. Deze knapperd:
De reden: de laatste keer om de pols (afgelopen voorjaar) hoorde ik een lelijk geratel bij het opwinden. Gevolg: horloge niet meer handmatig op te winden en tijd en datum verzetten ging ook niet goed meer.
Zo gezegd, zo gedaan. Vol goede moed begonnen aan de demontage van de automaat module en raderkloof. Wat ik vervolgens “below deck” aantrof:
Hoe dan…maar wacht Mike, het kan nog erger
In mijn enthousiasme draai ik het uurwerk om en ben vervolgens het ankerrad en ankerrad kwijt geraakt. 🫣
Vrij snel het ankerrad terug”gevonden” onder mijn slof:
Die is dus ook gaan hemelen Het anker beschiuw ik ook maar als verloren. Enfin, om dit te herstellen drie onderdeeltjes nodig. Iemand hier?
Ik ga iig een zoekertje aanmaken.
Klopt, maar beschikbaarheid ETA onderdelen gaat zoals bekend wel een dingetje worden. Een aardig HF-lid heeft mij overigens net se onderdelen aangeboden, dus er zit al schot in de zaak. Scheelt weer een zoekertje
Ik denk dat de boel niet goed gemonteerd is geweest waardoor overmatige kracht nodig was om de boel op te winden.
Aan deze tanden kun je zien dat de ingrijping niet correct is geweest.