ETA 2893-3 Ball for BMW kijkoperatie

Beste horlogevrienden en vriendinnen!
Zo op het einde van het jaar dacht ik mezelf een dienst te gaan bewijzen door een kijkoperatie op mijn Ball for BMW GMT uit te voeren. Deze knapperd:

De reden: de laatste keer om de pols (afgelopen voorjaar) hoorde ik een lelijk geratel bij het opwinden. Gevolg: horloge niet meer handmatig op te winden en tijd en datum verzetten ging ook niet goed meer.
Zo gezegd, zo gedaan. Vol goede moed begonnen aan de demontage van de automaat module en raderkloof. Wat ik vervolgens “below deck” aantrof:

Het renurerad (sliding pinion) volledig naar de gallemiezen. Hoe dan?! Watskeburt

Horloge is niet gevallen, is een automaat… :thinking: de stukjes liggen overal in het uurwerk.

Hoe dan…maar wacht Mike, het kan nog erger :scream:
In mijn enthousiasme :crazy_face: draai ik het uurwerk om en ben vervolgens het ankerrad en ankerrad kwijt geraakt. :unamused:🫣
Vrij snel het ankerrad terug”gevonden” onder mijn slof:

Die is dus ook gaan hemelen :innocent: Het anker beschiuw ik ook maar als verloren. Enfin, om dit te herstellen drie onderdeeltjes nodig. Iemand hier?
Ik ga iig een zoekertje aanmaken.

12 likes

Aiaiai succes!

1 like

Dank Toke, ga ik nodig hebben

1 like

Gelukkig is het een heel eenvoudig uurwerk wat dat betreft dus zal wel goedkomen!

1 like

Klopt, maar beschikbaarheid ETA onderdelen gaat zoals bekend wel een dingetje worden. Een aardig HF-lid heeft mij overigens net se onderdelen aangeboden, dus er zit al schot in de zaak. Scheelt weer een zoekertje :smiley:

4 likes

Succes, maar ik heb er vertrouwen in dat het goed komt.

1 like

Kom dat tegen zeg!

1 like

Het epos gaat verder. Anker is inmiddels terecht, volkomen over het hoofd gezien :sweat_smile:
In ieder geval: microscoop erbij gepakt en dan zie je het volgende:

Het renurerad bijna volledig gesloopt. Iemand die weet hoe zoiets kan gebeuren? :thinking:

Ankerrad na mijn lompe actie. Die heeft het goed voor zijn kiezen gehad.

En nog even wat foto’s van de rest van het loopwerk:

Best een mooi afgewerkt uurwerk. Wel het en der schades te zien. Eerder toch iemand mee bezig geweest? Of toch niet helemaal netjes bewerkt…

3 likes

Ik denk dat de boel niet goed gemonteerd is geweest waardoor overmatige kracht nodig was om de boel op te winden.
Aan deze tanden kun je zien dat de ingrijping niet correct is geweest.

3 likes

Dat viel mij ook op idd. Ik heb behalve de keer dat ik de ratel hoorde nooit echt zwaar heb hoeven opwinden. :thinking:

1 like

Misschien toch een tekort aan smering?
Ook al heb je niets gevoeld met handmatig opwinden, maar met de automaat merk je dat natuurlijk niet…

1 like

Denk het niet, horloge is van 2018, maar goed: zou wel kunnen natuurlijk. Destijds op de timegrapher kwamen er prima waarden uit. Zeg het maar…

Let op er zit een vezel aan een tandje!
image

4 likes

Flosdraad

1 like

:scream: :rofl: