ETA 2895-1 waar op te letten?

Mensen,

ik zou graag wat meer willen weten over de ETA 2895-1, voor zover ik heb kunnen Google-en is het een aangepaste/verbeterde versie van de 2892-2. Is dit correct, of zit ik er helemaal naast?

Hoe staat dit uurwerk bekend; betrouwbaar, secuur en onderhoudsvrij? Of is het net als de Dubois-Depraz module in bijv. de Speedmaster Reduced, leuk, maar houd wel rekening met een prijzig onderhoudsbeurtje.

Graag uw reacties.

Het 2895-1 is een 2892(A?)-2 omgebouwd tot uurwerk met een kleine seconde.

Als ik me goed herinner, heb ik eens gelezen dat het niet een heel makkelijk te servicen uurwerk is vanwege de manier waarop het is gebouwd, maar hou me ten goede.

Betrouwbaarheid? Ik heb een Longines met een 2892 uurwerk en dat loopt na 15 jaar (en zonder service) nog steeds goed. Maar 1 zwaluw maakt nog geen zomer, natuurlijk…

Hallo Arjen,

omgebouwd maar dus niet per definitie beter, eerder slechter als ik het goed lees.

Het horloge heeft inderdaad kleine seconde en datum op 3.

Op internet kan ik er helaas zeer weinig over vinden, terwijl ik naar mijn mening geen beroerde Google-aar ben. Maar als jij zegt dat onderhoud lastig is ivm de opbouw, dan vrees ik het ergste, zoiets als de opgebouwde module waar ik het in de openingpost over had.

Graag advies over deze situatie:

  1. horloge is gelimiteerd en momenteel uit productie (staat nu dus te koop en wanneer een volgende voorbij komt weet ik niet)
  2. het uurwerk is dus niet heel makkelijk te onderhouden (maar dit is niet zeker), dus inberekenen bij aanschafprijs
  3. het horloge is al 11 jaar oud!! (bijna vintage dus)
  4. komt zonder doos en papieren (terwijl de doos bij dit limited model juist een mooie houten exemplaar is, daarnaast heb ik voor m’n eigen boekhouding graag alles compleet, leuk voor later)
  5. de verkoper op Ebay heeft 0 (nul) feedback en is in de communicatie niet erg open. Antwoorden zijn OK, maar ook niet meer dan dat.

Wat kan ik het beste doen? Een gokje wagen zolang de prijs goed is, of deze veiling laten schieten en eieren voor m’n geld kiezen. (gekookt eitje is ook wel lekker op z’n tijd. ;))

Hoi,

Ik weet dat Eterna ditzelfde loopwerk heeft gebruikt in zijn Airforce automaat serie. Dateert ook van eind jaren 90, 1999 als ik het goed heb.
Ik heb het horloge wel eens in het vizier gehad, echter de vraagprijzen zijn knap hoog voor een klok van dik 10 jaar oud. En dan met droge ogen beweren dat het horloge in kwestie een paar jaar oud is. Laat maar is het dan, zeker met deze (onderhouds)info in het achterhoofd. Leuk ding, maar hoeft niet persé.

Aan de andere kant is meer kennis dus soms ook een barriere om iets spontaan aan te schaffen.

Groet,

Nico.

Google maar eens op 2895-2, dan vind je veel meer.

Hier is een thread met info:
http://forums.watchuseek.com/showthread.php?t=204995

Bedankt voor de link, halverwege staat een heel uitgebreid stukje uitgelegd over de functie van de kleine seconden. Het heeft me in elk geval wel een eind op weg geholpen met het beslissen over een eventueel horloge.

Nico den Haak Schreef:

Hoi,

Ik weet dat Eterna ditzelfde loopwerk heeft
gebruikt in zijn Airforce automaat serie. Dateert
ook van eind jaren 90, 1999 als ik het goed heb.
Ik heb het horloge wel eens in het vizier gehad,
echter de vraagprijzen zijn knap hoog voor een
klok van dik 10 jaar oud. En dan met droge ogen
beweren dat het horloge in kwestie een paar jaar
oud is. Laat maar is het dan, zeker met deze
(onderhouds)info in het achterhoofd. Leuk ding,
maar hoeft niet persé.

Aan de andere kant is meer kennis dus soms ook een
barriere om iets spontaan aan te schaffen.

Groet,

Nico.

Hoi Nico,

zomaar spontaan iets kopen doe ik eigenlijk nooit, daarvoor ben ik toch iets te nieuwsgierig. En ja, persoonlijk vind ik dat als je weet wat er zoal is, wat de voors danwel tegens zijn dan kan je beter een keuze maken, vind ik. Scheelt je achteraf een hoop problemen als blijkt dat die spontane aankoop toch niet echt goed blijkt te zijn.