Eta 6498 Uurwerk "watch plating" vraag

Bij het aankomende project wilde ik graag een geskeletoneerde uuwerk “watch plating” om deze zo weer van zijn zilveren kleur te voorzien. Echter vraag ik me het volgende af, Welke laag zit er standaard op een eta6498 uurwerk en is het mogelijk een uurwerk te laten “plating” zonder dat de jewels er uit gehaald worden?

Dat sowieso niet denk ik.

Je voegt enkele micron’s aan materiaaldikte toe aan het uurwerk, dus er word niks weg geëtst. Ik twijfel alleen of de metaaloplossing schadelijk kan zijn voor de jewels

Stel deze vraag eens aan:
Haveman
Populierendreef 321
2272 RH Voorburg
Astrid van der Horst [astrid@haveman-edelmetaal.nl]

In principe zullen de lagerstenen niet voorzien worden van de ‘plating’.
Maar of deze nadelig worden beïnvloed door de oplossing waarin gewerkt wordt weet ik niet.

Met een afgeschreven exemplaar is het natuurlijk te proberen.

Met vriendelijke groet,
Inca

Ik heb eens een uurwerk geskeletteerd en daarna voorzien van een gerohdineerd laagje. Ik heb inderdaad wel de lagerstenen eruit gehaald voorbode zekerheid…

4 likes

Rhodineren heet dat http://www.haveman-edelmetaal.nl/edelmetaal/rhodineren

Rhodineren doet niets aan de lagers. Kunnen blijven zitten.

Wordt door elektrolyse gedaan, dus alleen op metalen gedeelten komt een laagje op.

2 likes

Rhodium kost meer dan zilver, het is een edelmetaal en kan geen oxydatie krijgen. Dus beter dan een laag zilver. Om zilver juweel te beschermen gebruikt men ook rhodium.

Mooi gedaan!
Ik haal niet graag de lagerstenen uit een uurwerk van bijna 200 euro, vandaar dat mijn voorkeur heeft om deze te laten zitten.

Heb je dit trouwens zelf geplated, of laten doen?

Welke laag ze in de fabriek juist gebruiken weet ik niet …meer.

Weet wel dat ze de koperen onderdelen rood verkoperen en dan een soort rhodium op doen. Soms gebruiken ze ook nikkel voor de goedkopere prijs.
Het rood koper dient om een betere elektrische geleiding te hebben .

Thanks. Ja dat snap ik, maar als je lagerstenen worden aangetast ben je verder van huis. Ik het laten Rhodineren.