Ik zou een werkje uit een kast moeten halen, maar Morse (Chris) verwittigde mij met deze opmerking:
“Let wel op bij het verwijderen van het werkje (als het een moderne eta is, dan bestaat altijd de kans dat de tiretteveer over het opwindmechanisme schiet).”
Ondertussen ben ik te weten gekomen dat het om een ETA 7450 gaat, maar daar ik nog eenabsolute newbee in horlogetechniek ben, weet ik dus niet of het om een “oude” Eta gaat of een modene ???
Ik heb ondertussen naar Morse gemaild, maar die brave man moet tussendoor ook nog werken, dus daarom hier vlug even de vraag.
Aan de mods: ik heb getracht dit in “Techniek” te posten, maar daar kan je als gewone sterveling ( ) blijkbaar zelf niets posten ?
7450 komt wel omhoog als Citizen werkje, maar in een Oris is dat uitgesloten.
Je zal misschien een Oris caliber hebben, maar Oris gebruikt 3 cijfers, niet 4. Wat er het dichtst bijkomt is een Oris 574, dat is een ETA 2688. (dameswerkje).
Wat betreft je vraag kan ik je inhoudelijk helaas niet helpen.
Post eens twee foto’s van het uurwerk met de rotor
in verschillende posities.
OK, ik probeer het eens door de glasbodem, want ik krijg de kast met geen BERE-kracht open !!!
Niet met een “horloge-balletje”, maar ook niet met een echte kast-opener.
Het is een dames horloge, dus je hebt er ook weinig grip op.
Zo’n zonde om er een nieuwe topic over te beginnen:
Ik heb hier een horloge geopende, het werk eruitgehaald.
Alles stofvrij gehouden, de vlekken op de binnenkant van het glas weggehaald.
(condens denk ik)
Nu is de vraag: Hoe krijg ik die binnenkant van het glas terug stofvrij?
Of in foto-zaken kan je van die puitbussen met perslucht kopen. Daar moet je wel voldoende afstand mee houden of je bevriest je glas
Maar indien “met verstand” gebruikt, zal dat ook wel lukken imho.