Hi, ik heb een Hamilton met een Valjoux 7750 en een vreemd probleem. Op de timegrapher loopt het horloge netjes met een afwijking van - 5 seconden per dag en een beat error van 0.2. Amplitude 260. Lift angle 49.
Echter als ik het horloge na een dag dragen af doe en de volgende dag weer om dat loopt het horloge alsnog 5 minuten achter. Ik heb op het internet gezocht, ik kan wel een vergelijkbaar geval vinden maar helaas niet met een oplossing. Laatste service is 4 jaar geleden maar ik twijfel of dit de oorzaak is aangezien het horloge volgens de “meting” gezond is…
2de wat me is opgevallen is dat als ik het horloge met het glas naar beneden op de timegrapher leg het beeld het totaal anders uit ziet (chaotisch en puntjes over het gehele scherm).
260 graden is te laag, 300 plus is normaal bij een 7750. 280 is wel het minimum - het uurwerk moet de hele chronograaf-reut ook nog kunnen meetrekken wanneer ingeschakeld.
Heb je een zichtbodem? Dan is magnetisme een mogelijke boosdoener. Er is dan vrijwel niets dat het uurwerk daartegen beschermt.
Wat ook zomaar kan is dat het horloge met een subtiel bijgesmeerd ankerrad (don’t try that yourself) er opeens weer een paar jaar tegenaan kan. Onlangs meegemaakt.
Balans lager of incablok veertje los of beschadigd of balansas gebroken
Wat @PeterLC hierboven al zegt, zal echt wel wat onderhoud nodig zijn als die amplitude zo laag is.
Specificaties van amplitude vol opgewonden zijn er niet. De specificatie rept over minimaal 200 graden na 24 uur in alle 5 standen. Met de chrono erop mag de amplitude ;nog 30 graden dalen.
Dus 280 of 300 is leuk maar niet noodzakelijk. Om iets zihpnnigs te zeggen moet je in 5 standen meten en niet alleen de wijzerplaat boven. Je zit toch niet de hele dag met je horloge alleen maar met de wijzerplaat boven :)?
Het echte probleem zit in het slechte lopen in de wijzerplaat beneden stand. Als je dat weet op te lossen zal de amplitude ook wel wat stijgen en loopt hij gelijk.
Wijzerplaat eraf en het shocksysteem daar bekijken. Ligging spiraal controleren, ligt hij scheef en loopt hij aan tegen de kloof of de balans? Ook balans afnemen en tappen controleren. Als dat niets oplevert, dan verder uit elkaar.
Misschien toch even bij je vertrouwde horlogemaker langs gaan.