Wat is de kardinale regel met het overgrote deel van mechanische horloges?
Kroon dicht, pushers niet onder water gebruiken, niet laten vallen…
Maar dat álles verbleekt bij die ene regel.
Ik heb in een moment van onoplettendheid de grootste zonde begaan die je kan doen: de datum aanpassen op het verkeerde tijdstip. Ik wilde opwinden, maar trok tijdens het winden de kroon in de 1e stand, en toen… klik.
De situatie nu, is dat het horloge loopt, en het datumwiel zit niet vast. Het klikt over. De gmt wijzer draait ook goed mee.
Het grootste manco is dat de datum overklikt rond 7 uur am! Iets is verschoven, ik weet niet wat.
Is het een kwestie van de wijzers opnieuw richten, of moet het uurwerk open.
Dit is een horloge dat ik gekregen heb, en deze gaat dus spoedit naar Akersloot. Ed Schouten is een geweldige reparateur, en heb hem al benaderd, maar wil toch even dat momentje van hartenzeer delen.
Alle wijzers en plaat er af, dan kun je aan die kant overal bij. Loopwerk kan blijven zitten. Het suffe is - er is een “dummy-block” (soort nood-slip-systeem) ingebouwd in dat rad; maar als je dat af-fabriek of na een service niet smeert (en dat is even gedoe namelijk), werkt het niet en krijg je schade. Ed gaat dat lukken. Doe 'm de (oprechte) groeten van Peter uit Rotterdam.
Ed moet ook eten, en zijn gezin ook. 50 lijkt me heel krap. Zelfs ik zou het daar niet voor doen. Grootste klus wordt om al die wijzers weer terug te plaatsen, en ook perfect t.o.v. elkaar.
Wat betreft die wijzerafname - wat je NIET moet doen als horlogemaker, is de uren/minutenwijzers boven elkaar uitlijnen. Wat je normaal altijd doet. Of toch deels wel, maar met de minutenwijzer precies een half uur verder. Doe je dit niet, sloop je de buisjes of de wijzers zelf. Ik ga er even van uit dat Ed dat ook weet.
Niet paraat meteen, en heb ook al een tijdje geen 775x gedaan - maar er is een noodslip-systeem d.m.v. een soort shim. Die moet dus wel gesmeerd worden.
Ed heedt vaker dingen voor me gerepareerd en vaak was t echt bijzonder betaalbaar (kuch kuch, ik die een urenrad van een 7754 sloopte in een zelfbouwer).
Als deze reparatie even ‘moeilijk’ is als die vorige dan heb ik n idee hoeveel dit gaat kosten. Dubbel dat bedrag als marge en dan kom ik wel een eind. Dat rad was duur, trouwens!
Als je een bekende van hem bent zal-ie je geen poot uitdraaien. Anders natuurlijk wel. Maar onderschat niet hoeveel werk alleen die wijzers al zijn. En alles moet weer dicht, pakkingen en kroontube schoon en ingevet, stofvrij onder het glas en op de plaat, waterdicht-test(s)…
Ed was een tijdje mijn werkplaatschef bij Breitling NL.
Yep, maar daar zit een soort beveiligings-slipsysteem op. Voor het verzetten gedurende de “verboden uren” (plm. 20:00 tot 02:00). Dat werkt vaker niet dan wel, wat grotendeels komt doordat de smering over het hoofd gezien wordt.
Die stappen kende ik inderdaad. Elke euro is er een (voor hem en mij) maar stomme daden moeten worden bestraft. Dit is de 5e of 6e die ik naar Ed breng, en hij had me inderdaad al verteld over zijn tijd bij breitling!