ETA 955.112 quartz stripdown

Benieuwd hoe een ETA 955.112 quartz is opgebouwd?

Wel hier wat impressies van eentje dat service heeft gekregen.

Eerst werd het horloge getest op werking en verbruik om zeker te zijn dat er geen defecten zijn.

Dit testen gebeurd hier met een Horotec Flash-Test Touch watch-tester.

c11704fdfa6c48d8b149c827367ea018

Daarna is het tijd om te demonteren.

Na het reinigen in het poetsstation weer gedemonteerd en geolied.

Bedankt voor het kijken.

36 likes

Bedankt voor het delen.
Wordt er altijd een beetje naar van hoe simpel het is.
Leve de Automaat!

1 like

Mooi om te zien; goede quartz wordt (enorm) ondergewaardeerd.

Heb je het uurwerk ook weer geolied?

Bedankt voor het delen! :+1:

Maar wat zien we :thinking:

Heb geen idee wat het eea doet op de foto’s

Na het reinigen in het poetsstation weer gedemonteerd en geolied.
Staat er toch onder!

de 9F quartz van Grand Seiko :star_struck: :smiling_face_with_three_hearts:

fantastisch!

1 like

My bad! :blush:

1 like

Super Quartz heel oud loopt 8 jaar op een batterij.
Zeker leuk maar geen automaat!

Beter dan een automaat, voor een toolwatch-diver.

1 like

Wat is het probleem met “simpel”? Wat er niet is, kan ook niet slijten.

Bovendien zijn natuurlijk niet alle kwartsuurwerken even simpel.

4 likes

Ongelofelijk de eenvoud in tegenstelling tot een automaat.

Thnx voor de toevoeging.

Dankjewel!
Maar…

JA!

Weet ik het nu na het zien van de foto’s?
Eeeehhh, nee…

Ik heb ook al de nodige van deze dingen uit elkaar gehad. Grootste uitdaging is om de rotor van die stappenmotor op z’n plek te krijgen. Doordat die zo magnetisch is vliegt hij alle kanten op als je er met iets van staal in de buurt komt. Kreeg ooit de tip om even een rotor uit een sloopuurwerkje te trekken en die aan de andere kant van de platine te plaatsen, dan blijft de rotor die je monteren wilt beter op z’n plek zitten :sunglasses:

8 likes

Wat ik bij kwarts uurwerken met secondewijzer altijd wel een uitdaging vind is om de secondewijzer zo te plaatsen dat hij goed op de streepjes tikt. Ik plaats de wijzer meestal in wijzerverzetstand, maar zodra je maar raakt tegen de as van de secondewijzer draai je de stappenmotor van z’n tikpositie af en weet je niet meer hoe de wijzer zitten moet. Zodra je de kroon weer terug klikt en het uurwerk weer begint te lopen blijkt meestal dat je de secondewijzer verkeerd hebt zitten.
Een beetje gis & mis meestal dus. Als ik na een poging of wat een beetje in de buurt zit vind ik het wel best. Heeft daar iemand een goede truc voor?

3 likes

wat weer een leuk verhaal met mooie foto’s !

:joy: Gezellig!

Hoe werkt zoiets eigenlijk?
Meet die de spanning op verschillende onderdelen of hoe moet ik mij dat voorstellen.

Is ook niet de bedoeling, ik laat gewoon wat foto’s zien van demontage, zodat je kan zien hoe het opgebouwd is.

Niet altijd voor een vrouw, die wil vaak na een weekje het horloge gewoon weer om de pols doen zonder enige aanpassing. Een vrouw vind het uiterlijk en het gemak belangrijker dan wat er onder de motorkap zit.

EN heel accuraat.

Hoe hij is opgebouwd… u heeft foto’s van elke stap die er gebeurd bij demontage. Niet meer, niet minder. Vond u het niet leuk, loop dan gewoon even door. :wink:

Dat en het veertje om de tirette op zijn plaats te houden weer monteren.

Eigenlijk gebeurd dit in 4 stappen…

  • Je meet eerst even de batterij door om te kijken hoeveel volt deze nog heeft en of hij echt gewoon leeg is.
  • Dan meet je even de spoel door om te kijken hoeveel ohm deze geeft en of dit de juiste waarde is voorgeschreven volgens fabrikant.
  • Even kijken wat het horloge doet qua stroomverbruik, zodat de batterij zeker weer voldoende lang mee zal gaan
  • En nagaan wat de EOL spanning is, dus kijken op welke batterijspanning het horloge stopt met werken.

Na het onderhoud wordt het horloge nog even op het toestel gelegd om te kijken hoe accuraat het is, bij oude Quartz uurwerken kan je nog via de trimmer schroef het horloge afstellen op juist lopen.

7 likes

Mooi werkstuk Koen.

Ik service ook regelmatig Quartz uurwerken. Het grootste gevecht lever ik dan met de stappenmotor. Die is magnetisch en levert heel veel weerstand voor hij weer onder de brug wil ! :sweat_smile:

5 likes

Wel een beetje kort door de bocht, er word ook gewoon een kloof afgehaald en onbesproken gelaten waar de electro zit, het gene wat 't zo bijzonder maakt. Ga maar na, qwarts kristal maakt duizenden trillingen, die verkleint worden, week ijzeren delen die als ze electrische geladen worden magnetische worden en daarna weer niet zodra de spanning weg is. Quarts is alles behalve simpel.

5 likes

Ja, alleen zit dat voor een deel ingepakt in een chipje dat je niet uit elkaar kunt halen natuurlijk :wink:

Ik ben het trouwens met je eens dat een kwartsuurwerk niet onderdoet voor een mechanisch uurwerk.

1 like