Overigens biedt een glas in het achterdeksel
eigenlijk alleen maar nadelen: een risico erbij
voor wat de dichtheid van de kast betreft en
vooral nadelig voor de toestand van de
smeermiddelen, want die zijn vrijwel zonder
uitzondering nog altijd uiterst allergisch voor
licht.
Vriendelijke groet,
Robbert
Ja hey wacht ff: ik las hier laatst dat ik mijn horloges met de rug naar boven (dus met het glas naar boven) moest neerleggen omdat zo slijtage van de onderdelen minder zou zijn. Nu is dat weer slecht voor de smeerselsā¦
Overigens biedt een glas in het achterdeksel
eigenlijk alleen maar nadelen: een risico erbij
voor wat de dichtheid van de kast betreft en
vooral nadelig voor de toestand van de
smeermiddelen, want die zijn vrijwel zonder
uitzondering nog altijd uiterst allergisch voor
licht.
Vriendelijke groet,
Robbert
Ja hey wacht ff: ik las hier laatst dat ik mijn
horloges met de rug naar boven (dus met het glas
naar boven) moest neerleggen omdat zo slijtage van
de onderdelen minder zou zijn. Nu is dat weer
slecht voor de smeerselsā¦
Beste Supah,
dat doe je met het horloge op een kussentje en het kussentje steek je dan op zijn kop in je horlogekist, met de bandsluiting naar boven dus. Vervolgens sluit je het deksel van je horlogekist, en dan maakt (dag)licht helemaal geen kans meer ;).
@ Nico & Robbert: Hartelijk dank voor de heldere uitleg/discussie.
Daās graag gedaan wat mij betreft, vooral ook dank aan Robbert voor de inside info.
Voor een relatieve nieuweling zoals ik, leverde het weer extra info en stof tot nadenken opā¦
In het artikel suggereert de schrijver min of meer dat het niet goed (of zelfs misleidend) is dat de uurwerken bij ETA worden gedecoreerd, maar waar hij echter geen rekening mee lijkt te houden is de prijs van een horloge. Wat is de meerwaarde voor de consument als bijv. de rotor van Geneva stripes is voorzien in het atelier van Sinn in plaats van bij ETA? Er is in dit geval geen zichtbaar of merkbaar (aantoonbaar) verschil voor de consument, maar de prijs van het uurwerk zal hierdoor wel stijgen, omdat er meer werk aan gedaan moet worden door Sinn.
Het is voor de consument juist een positief gegeven dat ETA de uurwerken ook decoreert, want dat drukt de kosten en bespaart de consument weer geld.
Bij bijv. Ulysse Nardin horloges met een ETA uurwerk kan je misschien wat vraagtekens zetten gezien de prijs (vergeet echter niet dat er veel meer bij komt kijken dan een uurwerk alleen), maar het zou evengoed geen meerwaarde hebben als de platines bij UN zelf van perlage worden voorzien in plaats van bij ETA, want er is geen merkbaar of zichtbaar verschil. Het zou de prijs tenslotte alleen maar meer opdrijven.
Ik probeer verder niet te zeggen dat de prijs/kwaliteit verhouding bij bepaalde merken wel of niet goed is, maar ik struikelde een beetje over de manier waarop de schrijver het onderwerp benadert. En of de prijs/kwaliteit nou fair word gevonden of niet, bij meer werk voor het merk zelf, zal dat gewoon doorberekend worden in de prijs, hoe hoog die ook al is.
Wat ik voor de consument wel een beetje misleidend vind is dat sommige merken ETA uurwerken gebruiken en deze vervolgens een eigen naam geven en zo de suggestie wekken dat het een eigen uurwerk is. (Daar richt te schrijver zich tenslotte ook op)
Toch een kant die ik ook graag even aan wil halen. Desalniettemin een goed artikel.