ETA en Sellita; verschillen en overeenkomsten

Ik heb beide,bij mij loopt de ene Sellita die ik heb stukken nauwkeuriger dan de 2 ETA’s.
Daarnaast ook diverse andere kalibers van oa Seiko,Miyota en GUB.
Ik heb al eens gehoord,voor wat het waard is,dat de Sellita uurwerken op nieuwere machines met fijnere toleranties vervaardigd worden

2 likes

Dat is wat ik bedoel. Sellita zal net zo tadeloos zijn als andere uurwerken. Een topfabrikant zal bij de minste twijfel al niet inhalen. Ze hebben een naam hoog te houden en nemen geen risico’s. Natuurlijk kan er in een fabricageproces wel eens wat foutgaan maar dat wordt doorgaans netjes opgelost.

1 like

Mijn ervaring met Sellita in een IWC horloge is: meer slijtage en service interval is korter. Materiaal lijkt wel hetzelfde als van een ETA maar de hardheid is lager of minder dicht gepolijste tappen

2 likes

Kan het zijn dat Sellita minder doorontwikkeld is dan uurwerken met een lange(re) staat van dienst? Als het zo is als u zegt, is dat uiteindelijk niet vol te houden. Maar er zullen dan modificaties komen. Er zijn natuurlijk ook vele andere uurwerken in de loop der tijden steeds verder doorontwikkeld en verbeterd.

Zijn best veel gerenommeerde merken die ze gebruiken,Oris gebruikt(e) ze ook oa

Overigens vervaardigde Sellita calibers,oig onderdelen,voor ETA.
Bestaan ook al een tijdje.

1 like

Dit is ontstaan doordat ETA de levering van de uurwerken heeft gestopt aan merken die niet bij de Swatch groep behoren

2 likes

Klopt maar die zullen niet met een inferieur caliber gaan werken.

Daarom komen vele echte horlogemerken met zelf ontwikkelde uurwerken en ter overbrugging worden bijvoorbeeld Sellita uurwerken toegepast. Het ontwikkelen van eigen uurwerken is een tijdrovende en uiterst kostbare aangelegenheid

2 likes

Leerzaam verhaal, dank daarvoor.

1 like

Volgens mij wilde de ETA groep zelf juist weer gaan leveren. Vorig jaar was daar een artikel over, waar ze aangaven minder dan 30% (ofzoiets) van alle uurwerken te leveren in de onafhankelijken-markt en dat ze het tijd vonden dat ze daar weer een speler in zouden moeten kunnen zijn.

1 like

Informatie hierover van vorig jaar:

Het lijkt erop dat ze toch teveel marktaandeel verliezen en een deel van de merken buiten de Swatch Group weer van complete uurwerken gaan voorzien.

Had tot 10-2015 een account bij ETA Zwitserland en kon tot die datum onbeperkt en tegen billijke prijzen inkopen. Dit is toen voor iedereen gestopt die geen complete uurwerken afnam.

1 like

Hebben ze zich toch mee in de voet geschoten,Sellita in het zadel geholpen en een aantal klanten/merken “gedwongen” eigen calibers te bouwen.

2 likes

Ja, ik denk dat je gelijk hebt. Ik ben blij dat ik mede daardoor nu een Tudor heb met inhouse uurwerk.

1 like

Het is inderdaad nogal vreemd. Geldt ook voor de afmetingen die lang niet bij alle modellen overeenkomen met de specificaties.

1 like

Elke 5 jaar “ nieuwe olie” is meer afhankelijk van de daadwerkelijke tijd die het uurwerk gedraaid heeft.

Bij veel afwisselen is 10 jaar geen probleem voor de olie. Wel opletten met waterdichtheid. Pakkingen blijven verouderen > vooral de glaspakking kan uithardende door uv licht

2 likes