ETA-Stage

Hallo allemaal,

4 dagen bij ETA (Grenchen) zitten erop. Op de volgende chronografen gewerkt 7750-7751-7752-7753, en 2894-2.

Ziehier een paar beelden.

http://picasaweb.google.com/lh/sredir?uname=1100tap&target=ALBUM&id=5465990794340203825&authkey=Gv1sRgCM_KhpTu8_CwQw&feat=email

Ik was vooral onder de indruk van het modulaire calibre 2894. Prachtige werking, helaas niet uiteen te halen zonder de speciale (blauwe) tool van ETA die niet te koop is (en ik ook niet heb kunnen “bemachtigen”). De Chrono-module moet opgestuurd worden naar ETA indien er iets mis mee is. Wij hebben hem wel helemaal gestript (de 2894).

Ik kan de cursus warm aanbevelen aan alle liefhebbers van Chronografen. Zelf had ik geen voorkennis van chrono’s op een 7733 na.

Cursus kost zo’n 350€ (cursus-materiaal en middagmaal inbegrepen). Op de website van ETA staan de data (onder courses) indien iemand geïntereseerd.

Tevens met wat aandringen hebben we een bezoek gebracht aan ETA fabriek 1 en 2 (taillage, décolletage, estampage), kortom waar het gros van de stukken gemaakt wordt voor Swatch, Omega…etc. Maar helaas geen fototoestellen mogen meenemen.

Laat maar iets weten als er vragen zijn, ik ken ze daar vrij goed (dit is mijn twee jaar bij ETA) dus ik kan jullie vast introduceren bij de juiste personen.

Met vriendelijke groeten uit (wat overblijft van) België,

Franck

4 likes

Hartelijk welkom op dit forum Franck !!

Je doorgedreven interesse voor horlogetechniek belooft alvast heel wat goeds !

Met Vriendelijke Groeten,

Chris.

Heel leuk Franck. Bijzondere foto’s ook!

Ben altijd al heel benieuwd geweest naar beelden/foto’s van de ETA-fabriek, maar begrijpelijk dat ze dit niet zomaar blootgeven. Weet je ook hoe veel mensen er werken bij ETA?

Ook namens mij, welkom Franck!

Enneh, leuke shot, maareh ik zie die special tool er helaas niet op :wink:

thanks Chris.

Geen idee van de hoeveelheid mensen die er werken, maar een heel leger.Ik schat zo’n 4000 à 5000. Enorm indrukwekkend om de hoeveelheid machines te zien, maar het doodt een beetje de droom die ik ervan had. Het is een echte industrie, met mensen aan de lopende band. (drie stukjes plaatsen en aan de volgende doorgeven, weer drie stukjes plaatsen, etc)

Het is niet het ambachtelijke beeld dat ik er van had.Daarvoor moet je blijkbaar bij Piaget of Patek zijn. (In de cursus zaten twee ingenieurs van Piaget)

@ marnix_moed wat de tool betreft : op de foto’s is het dat blauwe houdertje.Het lijkt niets bijzonder maar er zijn staan drie pinnetjes op waar je drie veertjes moet achter klikken alvorens de chrono-module te openen of te terug te monteren, zonder deze tool kan je het vergeten, want alles springt uit elkaar. Ze hebben die tool moeten ontwikkelen omdat de produktie-mensen bij ETA de chronograaf anders niet gemonteerd kregen.

groeten

Welkom Franck,
Bedankt voor de foto’s en de informatie, :slight_smile: begrijp ik het goed dat u al een ervaren horlogemaker bent?

Welkom op dit forum Franck en heel leuk om eens een beetje in de keuken van ETA te kunnen (mee)kijken(tu)

(Er zal hopelijk toch wel iets van België overblijven? Waar moeten we anders Belgisch bier vandaan halen?)

tjvreeken Schreef:

Welkom op dit forum Franck en heel leuk om eens
een beetje in de keuken van ETA te kunnen
(mee)kijken(tu)

(Er zal hopelijk toch wel iets van België
overblijven? Waar moeten we anders Belgisch bier
vandaan halen?)

Belgisch bier… heerlijk :smiley:

thx voor de uitleg, ik zat al te turen naar een blauw schroevendraaiertje ofzo.

Jeetje, das wel balen, want ik laat die klokjes buiten garantie liever niet opsturen… maar dat gaat totaal ergens anders over. Maar begrijpelijk dat ze 't zo doen.

Ik ben geen ervaren horlogemaker. Wel gepassioneerd. Ik ga iedere maandag bij een horologemaker op cursus maar kan bijvoorbeeld nog geen stukken draaien op een draaibank. Dus alle info is welkom.groeten

Hi Franck,

Te gek zo’n cursus.
Van beroep ben ik fijnmechanicus en eigenlijk wilde ik horlogemaker worden maar helaas is dat er nooit van gekomen en inmiddels ben ik alweer 40.
Maar deze cursussen zijn dan wel een leuke manier om toch nog iets te leren.
En je hebt er geen voorkennis voor nodig om dit te doen?
Ik heb een oris worldtimer met een eta 690 kaliber En een Union diplomat met kaliber 26.:):slight_smile:

Groet en bedankt,

Richard.

Interessante stage en de prijs is ook niet verkeerd.

Neen geen voorkennis nodig. Kijk maar eens op de ETA website. Ze hebben verschillende cursussen van Basis Meca tot Chrono in verschillende talen.
Kan het echt aanraden.
groeten

Tsjonge, ik wist niet dat dat bestond. Lijkt me erg leuk om te doen. Dank voor het verslag en de foto’s!

Hallo Franck, als ETA freak weet je misschien hoe de ,stem,
van een eta 255.241 kan verwijderen ?

Mvg. Wim

Je vraag stellen in een 10 jaar oud topic is niet handig. Daarbij is topic starter hier voor het laatst in 2011 geweest, dus van hem ga je waarschijnlijk geen antwoord krijgen.

Maar het is niet moeilijk. Druk het palletje in waar het pijltje naar wijst op het uurwerk.

Niet te hard drukken, dan vernaggel je de boel.

1 like

:joy::man_facepalming:

Je kan merken dat ik nieuw ben op het Forum. Maar een 255.241
uurwerk ziet er anders uit dan op de foto. 260E3F31-65E5-4F53-A1E6-1682DC20AB7F

C4E31E4B-73DC-4794-B031-0A3EE93C2091

Bijzonder. Blijkbaar zijn er meerdere uitvoeringen. Op Ranfft staat onder het calibernummer onderstaand uurwerk genoteerd. Rechts naast de opwindstift zie je een schroef (bij het pijltje), die je een enkele slag los kan draaien om de stift te verwijderen. Ik denk dat dit bij jouw uurwerk ook zo werkt.

1 like