Eta uurwerk 2836-2

Hallo beste HF.nl leden, na een maand even een update over de 18+ seconde die mijn nieuwe Certina met 2836-2 eta uurwerk toen liep.
Ik heb sindsdien elke dag het horloge getimed en de afwijking genoteerd.
De afwijking was 18+ sec. en na maand ( werd door forumleden al voorspelt ) nog steeds 18+ sec.
Normaal draag ik smorgens horloge van 8.00 uur tot 18.00 uur en leg m savonds en snachts weg = 18+sec. , draag ik hem echt hele dag ( dag en nacht ) dan werd de afwijking ongeveer 16+ seconde , dus dragen werkt vertragend.
Als ik het horloge wegleg gaat hij versnellen , en afwijking na een dag wegleggen is dan ongeveer 21 seconde in de +.
In alle posities wegleggen getest , en merk hier geen verschillen in op .
Toch maar na een maand de juwelier ( Korse in Rosmalen ) gebeld , wat te doen , en gisteren laten reguleren , ( het apparaat daar beaamde de door mij opgegeven afwijkingen ) en na bakje koffie en gezellig gesprek met vriendelijke man , met de afregelschroef op de balans afgeregeld ( zover mogenlijk naar de min gedraaid ) en na 2de test +5 seconde.
Ik thuisgekomen meteen afwijking gaan checken en wat blijkt ,afwijking is … 0 seconde , ook na 24 uur!! ben wel erg benieuwd ofdat dit zo blijft , maar beter dan dit gaat niet . Ik vermoed dat ie tijdens de dag beetje schommeld van -1 naar +1 , maar hoop dat dit zo blijft. Ook heb ik me van te voren behoorlijk ingelezen over het reguleren op i-net , en de streepjes bij de balans op het 2836-2 uurwerk kloppen dus aardig met 6 seconde per streepje. Het enige twijfelpuntje is dat de schroef op de balans nu niet verder naar de min kan , en t reguleren eigenlijk niet met de balans arm ( heet dit zo ?? )had gemoet /kunt
Ben helemaal blij met de Certina , en vind t vooral leuk om beetje te spelen en te checken van de automaat, en nog geen seconde spijt gehad van de keuze , de afwerking is echt geweldig gedaan door Certina , en veel robuuster als deze first day/date heb ik ze nog niet gezien, 200m wr , DS , schroefkroon , saffierglas , stalen s.e.l. vlindersluitingband , 170 gram.:~
nog paar fotos om af te sluiten , en bedankt voor t lezen.

http://www.mijnalbum.nl/Foto-CDR4OHWA-D.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto-YSNLFMMR-D.jpg

sanderCertina Schreef:

Hallo beste HF.nl leden, na een maand even een
update over de 18+ seconde die mijn nieuwe Certina
met 2836-2 eta uurwerk toen liep.
Ik heb sindsdien elke dag het horloge getimed en
de afwijking genoteerd.
De afwijking was 18+ sec. en na maand ( werd door
forumleden al voorspelt ) nog steeds 18+ sec.
Normaal draag ik smorgens horloge van 8.00 uur tot
18.00 uur en leg m savonds en snachts weg =
18+sec. , draag ik hem echt hele dag ( dag en
nacht ) dan werd de afwijking ongeveer 16+ seconde
, dus dragen werkt vertragend.
Als ik het horloge wegleg gaat hij versnellen , en
afwijking na een dag wegleggen is dan ongeveer 21
seconde in de +.
In alle posities wegleggen getest , en merk hier
geen verschillen in op .
Toch maar na een maand de juwelier ( Korse in
Rosmalen ) gebeld , wat te doen , en gisteren
laten reguleren , ( het apparaat daar beaamde de
door mij opgegeven afwijkingen ) en na bakje
koffie en gezellig gesprek met vriendelijke man ,
met de afregelschroef op de balans afgeregeld (
zover mogenlijk naar de min gedraaid ) en na 2de
test +5 seconde.
Ik thuisgekomen meteen afwijking gaan checken en
wat blijkt ,afwijking is … 0 seconde , ook na
24 uur!! ben wel erg benieuwd ofdat dit zo blijft
, maar beter dan dit gaat niet . Ik vermoed dat ie
tijdens de dag beetje schommeld van -1 naar +1 ,
maar hoop dat dit zo blijft. Ook heb ik me van te
voren behoorlijk ingelezen over het reguleren op
i-net , en de streepjes bij de balans op het
2836-2 uurwerk kloppen dus aardig met 6 seconde
per streepje. Het enige twijfelpuntje is dat de
schroef op de balans nu niet verder naar de min
kan , en t reguleren eigenlijk niet met de balans
arm ( heet dit zo ?? )had gemoet /kunt
Ben helemaal blij met de Certina , en vind t
vooral leuk om beetje te spelen en te checken van
de automaat, en nog geen seconde spijt gehad van
de keuze , de afwerking is echt geweldig gedaan
door Certina , en veel robuuster als deze first
day/date heb ik ze nog niet gezien, 200m wr , DS ,
schroefkroon , saffierglas , stalen s.e.l.
vlindersluitingband , 170 gram.:~
nog paar fotos om af te sluiten , en bedankt voor
t lezen.

http://www.mijnalbum.nl/Foto-CDR4OHWA-D.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-VFVXN7CH-D.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-YSNLFMMR-D.jpg

Bedankt voor het delen en top dat ie zo netjes loopt. Ik ben ook nog steeds op zoek naar een 2836 die aan al mijn wensen voldoet. Jammer dat deze geen lugholes heeft.

Dank voor reactie , dat van de lugholes snap ik niet.

sanderCertina Schreef:

Dank voor reactie , dat van de lugholes snap ik
niet.

Dat zijn kleine gaatjes in de zijkant van de kast, wat het makkelijk maakt om een bandje te verwisselen. Zoiets als dit

Vind ik zelf prettig op een toolwatch.

wat is het nut van gaatjes aan de buitenzijde dan ??? meer mogenlijkheden dan ??? of is het decoratief:S

sanderCertina Schreef:

wat is het nut van gaatjes aan de buitenzijde dan
??? meer mogenlijkheden dan ??? of is het
decoratief:S

Dan kun je met een paperclip je band wisselen, ipv met een speciale tool. Sommige horloges lenen zich erg voor drilled lugholes, zoals b.v. de getoonde Rolex. Marnix had ze ook graag bij jouw Certina gezien.

kijk …weer wat geleerd :#, als je vaak bandjes wisselt is dat idd wel erg handig.
dank voor de info !! ben met deze niet van plan om te gaan wisselen , maar met vorige citizen wel gaan ruilen tussen leer en staal ( winter/zomer )

sanderCertina Schreef:

kijk …weer wat geleerd :#, als je vaak bandjes
wisselt is dat idd wel erg handig.
dank voor de info !! ben met deze niet van plan
om te gaan wisselen , maar met vorige citizen wel
gaan ruilen tussen leer en staal ( winter/zomer )

Precies wat Tico al schreef. Thuis heb ik allerhande tools om bandjes mee te wisselen of in te korten. Maar op reis neem ik dat soort dingen niet mee. Wat ik wel bij me heb zijn een paar paperclipjes. Op een beetje Macgyver achtige manier kun je er een hele hoop mee, waaronder inderdaad een bandje wisselen via de lugholes. In de post over stalen bandje dragen http://www.horlogeforum.nl/read.php?2,695852 heb ik een sluiting geplaatst die zich ook makkelijk laat afstellen met een paperclipje.

Erg prettig als je van warmere naar koudere en vice versa plekken gaat. Mijn pols zwelt of krimpt dan een beetje. Dan is zo een precieze afstelling erg prettig om te voorkomen dat het bandje gaat knellen of bungelen.