Enige tijd terug heb ik een Tag Heuer in bezit gekregen waarvan de batterij gelekt heeft. Ik heb daarom een nieuw uurwerk (ETA 955.412) via eBay aangeschaft, deze werd aangeboden als NOS movement.
Het is de eerste keer dat ik een stapje verder ga dan enkel een batterijwissel oid. Ik ben nog niet erg thuis in de terminologie, dus vergeef me als ik onduidelijk ben.
Na stap voor stap het volgen van een filmpje op YouTube was ik op het punt dat ik de secondewijzer er weer terug op ging plaatsen. Tot mijn verbazing was dit niet mogelijk want het rad in t midden was dicht, zoals je op onderstaande foto kunt zien.
Nu vraag ik me af of ik wel een juist (origineel) uurwerk heb gekocht of een uit samengestelde onderdelen (en dus met verkeerd onderdeel waardoor secondewijzer niet te plaatsen is).
Heeft iemand meer info of tips hoe dit op te lossen? Alvast dank voor het lezen!
Een dichte minuutpijp (het kleine wieltje met de wijzeras dat bij jouw nieuwe uurwerk dicht is) komt vaker voor, bij uurwerken met decentrale seconde of dress watches zonder secondewijzer.
Je zou de minuutpijp kunnen vervangen met die uit het oude uurwerk.
Mocht dit uurwerk inderdaad bedoelt zijn voor twee wijzers, dan zou kunnen dat er ook geen seconde rad of een seconderad met een korte as in zit. In dat geval zul je dat ook moeten vervangen…
Zorg dat je de minuutpijp voorzichtig los haalt (of laat het doen door iemand die dit eerder heeft gedaan). Wanneer er wel een seconde as in zit loop je de kans dat je m afbreekt of verbuigt bij het verwijderen van de pijp.
Deze zijn ook prima bruikbaar om de minuutpijp los te wippen: aan weerszijden onder het kleine tandwiel steken.
Lostrekken met een pincet kan ook, maar dat heeft een groter risico om de seconde as te beschadigen zoals ik hierboven beschreef (ik spreek uit ervaring ).
Dat lijkt mij niet zo handig met koevoeten. Zo sloop je de boel. Dit uurwerk heeft geen klemmende minutenpijp op de as.
Hier draait de minutenpijp vrij en zit aan het onderliggende randwiel, de wijzerkkemming zit volgens mij tussen tandwiel en minutenpijp zoals de meeste ETA.
Beter minutenpijp inclusief het klemmende tandwiel wisselen.
Ik probeer alleen maar een goed advies te geven als ik ongelijk heb hoor ik het wel dan leer ik nog wat.
Ik zou niet willen dat het uurwerk beschadigt.
Overigens heb ik helemaal geen ervaring met kwartsuurwerken.
Idd ja lees bovenstaand compleet rad vervangen en ook van de secondewijzer.
Als je het zelf gaat proberen kijk uit en maak foto’s anders zonde om het uurwerk kapot te maken. Pak dan het seconderad van het oude uurwerk dan weet je iig dat de as de juiste lengte heeft want ook daar kan verschil in zitten.
Dank voor het meedenken allemaal. Uiteindelijk maar de printplaat van de èèn in de ander geplaatst. Beetje op de gok of ie t zou doen maar wel iets wat ik dacht te kunnen. Gelukkig ging ie meteen lopen.