ETA2824-2 versus Miyota 9015

De 9015 bevalt me net zo goed als de 2824-2. Prima uurwerk!

1 like

Ik heb meerdere horloges met ETA 2824-2 en ook met Miyota 9015 uurwerken. Hij is inderdaad iets rumoeriger dan de 2824-2 maar al mijn 9015’s lopen accurater dan mijn ETA’s.

4 likes

Inderdaad, mijn Smiths PRS-68 maakt wat meer geluid bij het draaien van de rotor.
Maar loopt perfect en tot zover robuust zat!
Marc

2 likes

Ook ik heb de ervaring dat de rotor (in een stille ruimte) te horen is bij een Miyota. Bij een Eta heb ik nog nooit wat gehoord, behalve het tikken dan :smiley:

En ik geloof dat de rotor van een Miyota maar naar één kant toe het uurwerk opwind. Waarbij een Eta 2824 naar beide kanten draaiend het uurwerk kan opwinden.
Minimale verschillen dus. Ik heb een Dagaz met een Miyota en deze loopt gewoon hartstikke goed.

Niks mis met de miyota automatics!
Net als Seiko goede uurwerken voor een verbluffend lage prijs.
Ik heb goede ervaring met Miyota 8215 uurwerk, loopt uitstekend.

Grt.

drex Schreef:

Niks mis met de miyota automatics!
Net als Seiko goede uurwerken voor een verbluffend
lage prijs.
Ik heb goede ervaring met Miyota 8215 uurwerk,
loopt uitstekend.

De vraag was “kan de Miyota 9015 de vergelijking met de ETA 2824-2 doorstaan” :#

2 likes

Ik vind ze niet met elkaar te vergelijken.

Qua precisie en degelijkheid zal het niet of nauwelijks schelen.

Maar de Miyota’s die ik heb zijn kort door de bocht genomen stuk voor stuk rammelbakken.

De 9015 loopt in mijn ogen zeker niet zo mooi als de simpelste Eta 2824-2, daarbij loopt de 9015 wel beter dan zijn voorgangers met beter lopen bedoel ik gewoon rustiger qua bijgeluidjes.

Groeten.

Noel.

Ja, u is correct.(tu)

Maar kan je deze uurwerken wel vergelijken?
En op welke punten?
Nauwkeurigheid, reserve, schokbestendigheid, materiaalkeuze, slijtage ect.
Het is een beetje appels met peren vergelijken.
Het zou misschien kunnen met twee identiek geprepareerde exemplaren
van beide merken.
Of liever nog, 10 exemplaren van beide merken en daar van de
gemiddelde score berekenen.
En daar komt nog bij, wat is de toepassing van beide uurwerken?
Een dresser voor de koffietafel of een toolwatch outdoors.

Dan gaat de ETA aan de koffie met een cognacje.

De Miyota mee het woud in met een sixpack bier.

Grt.

drex Schreef:

Ja, u is correct.(tu)

Maar kan je deze uurwerken wel vergelijken?
En op welke punten?
Nauwkeurigheid, reserve, schokbestendigheid,
materiaalkeuze, slijtage ect.
Het is een beetje appels met peren vergelijken.
Het zou misschien kunnen met twee identiek
geprepareerde exemplaren
van beide merken.
Of liever nog, 10 exemplaren van beide merken en
daar van de
gemiddelde score berekenen.
En daar komt nog bij, wat is de toepassing van
beide uurwerken?
Een dresser voor de koffietafel of een toolwatch
outdoors.

Grt.

och, wat mij betreft kun je best appels met peren vergelijken. de ene is als ie rijp is zoeter, de ander heeft meer bite, etc.

dus precies wat je zegt, welke is nauwkeuriger, gangreserve, materiaal, schokdemping, etc etc. allemaal zaken die je een cijfer kunt geven en bij elkaar kunt optellen. wat dat nu pecies voor iemand betekent… tja, zo kan een outdoor iemand misschien wat meer waarde hechten aan schokbestendigheid en minder gevoelig voor externe omstandigheden als temperatuurverschillen, magnetisme, etc. , dan dat ie interesse heeft voor geblauwde schroeven en cotes de perlages ofzo.

Mogelijk zitten de kwaliteitsverschillen ook in de productieaantallen een de prijs… in Azië kan men weliswaar goedkoop produceren, maar een lage prijs heeft zijn prijs…

kwaliteitscontrole kan op 2 manieren… productie stampen, en weggooien wat niet goed genoeg is…of produceren, en proberen te vermijden dat je wat weg moet gooien… ik denk dat daar het verschil tussen Miyota en ETA ongeveer ligt…

als je grote volumes wilt produceren, dan neem je de toleranties wat ruimer… en een honderste hier, en een honderdste daar. kan aan het eind resulteren in een “Rammelbak”, maar dat wil niet zeggen dat ie niet naar behoren functioneert.

een AK 47 is betrouwbaarder dan de veel meer verfijnde M16… maar een AK 47 weigert nooit… en dat kan je van een M16 niet zeggen. ( waarmee overigens niet gezegd is dat een ETA 2824 bij het minste of geringste vastloopt… )

drex Schreef:

Ja, u is correct.(tu)

Maar kan je deze uurwerken wel vergelijken?
En op welke punten?
Nauwkeurigheid, reserve, schokbestendigheid,
materiaalkeuze, slijtage ect.
Het is een beetje appels met peren vergelijken.
Het zou misschien kunnen met twee identiek
geprepareerde exemplaren
van beide merken.
Of liever nog, 10 exemplaren van beide merken en
daar van de
gemiddelde score berekenen.
En daar komt nog bij, wat is de toepassing van
beide uurwerken?
Een dresser voor de koffietafel of een toolwatch
outdoors.

Grt.

Ik heb mezelf ook wel eens afgevraagd of de uurwerken in kwestie met elkaar te vergelijken zijn.

Daar mee bedoel ik, in veel modellen zit nu de 9015 daar waar eerder een 2824-2 werd gemonteerd maar de prijs van een horloge waar nu een 9015 inzit blijft vaak wel hetzelfde als de eerdere Eta versie.

Ik vraag mezelf dan wel eens af, is het evenveel bang for buck als een horloge met een 2824-2 of is de 9015 een stapje terug.

En ik hoor ook wel dat er bezitters zijn die hele goede ervaringen hebben met de 9015 dus misschien zal op den duur gewoon blijken dat het prima uurwerken zijn.

In vergelijking met de 2824-2 is de 9015 er nog niet zo lang dus kan me wel voorstellen dat velen willen weten wat ze ervan kunnen verwachten.

Groeten.

Noel.

ETA heeft een Zwitserse bijklank natuurlijk.
Maar worden de 2824-2 nog wel voor 100% in
Zwitserland geproduceerd?
En de Japanners hebben weer een heel andere traditie
die ook niet mis is.
Gelukkig is er zo veel diversiteit op de markt.

En precies, winstmarge is zeker een issue.

Grt.

1 like

Arie Kabaalstra Schreef:

een AK 47 is betrouwbaarder dan de veel meer
verfijnde M16… maar een AK 47 weigert nooit… en
dat kan je van een M16 niet zeggen. ( waarmee
overigens niet gezegd is dat een ETA 2824 bij het
minste of geringste vastloopt… )

In dit geval gaat die vlieger niet op! De 9015 is absoluut geen grove rammelbak, maar zeker een verfijnd stukje techniek. Mijn ervaring is dat de rotor alleen hevig spint als er nog veel gangreserve moet worden opgebouwd en dat duurt maar even. Er zijn overigens voldoende reviews te vinden waarbij beide uurwerken vergeleken worden.

't was ook bedoeld als “grofstoffelijk” voorbeeld… ik had de FAL moeten kiezen in plaats van de AK… met een Fal schiet je op 100 meter zeker raak… en met een AK is dat nog maar de vraag…

't is ook zeker niet om de Miyota 9015 onderuit te halen… begrijp me niet verkeerd… Miyota staat volgens mij goed bekend vanwege goede en precieze uurwerkjes…

'k zou er wel eens een op de werkbank willen hebben…

1 like

Windhund Schreef:

In dit geval gaat die vlieger niet op! De 9015 is
absoluut geen grove rammelbak, maar zeker een
verfijnd stukje techniek. Mijn ervaring is dat de
rotor alleen hevig spint als er nog veel
gangreserve moet worden opgebouwd en dat duurt
maar even.

kan dat luidruchtig draaien niet zijn dat de rotor in zn vrije stand spint. dat heb ik met meer automaatjes die eenzijdig opwinden.

marnix.moed Schreef:

kan dat luidruchtig draaien niet zijn dat de rotor
in zn vrije stand spint. dat heb ik met meer
automaatjes die eenzijdig opwinden.

Dat is inderdaad de oorzaak. Ik vind het wel leuk klinken, hoor je tenminste dat je een automaat hebt :wink:

n visser Schreef:

Ik vind ze niet met elkaar te vergelijken.

Qua precisie en degelijkheid zal het niet of
nauwelijks schelen.

Maar de Miyota’s die ik heb zijn kort door de
bocht genomen stuk voor stuk rammelbakken.

De 9015 loopt in mijn ogen zeker niet zo mooi als
de simpelste Eta 2824-2, daarbij loopt de 9015 wel
beter dan zijn voorgangers met beter lopen bedoel
ik gewoon rustiger qua bijgeluidjes.

Groeten.

Noel.

Snap niet helemaal waarom je ze niet vergelijken vindt. Allebei 28800 bph, automaat, hand winding. De rotor maakt iets meer geluid van de 9015, maar wat is volgens jou dan het enorme verschil van het formaat appel/peer?

Paradigm Schreef:

n visser Schreef:


Ik vind ze niet met elkaar te vergelijken.

Snap niet helemaal waarom je ze niet vergelijken
vindt. Allebei 28800 bph, automaat, hand winding.
De rotor maakt iets meer geluid van de 9015, maar
wat is volgens jou dan het enorme verschil van het
formaat appel/peer?

De specs zijn wel te vergelijken maar het prijsverschil komt gewoon terug in net dat laatste beetje extra, de rustige loop bedoel ik dan.

Het heeft niet met een prestige vergelijk te maken waardoor ik de Eta beter vindt want veel russen lopen ook hartstikke mooi en veel seiko uurwerken bijv ook.

Groeten.

Noel.

Tja… als de Miyota maar één kant op opwindt, dan is dat wel een “Zwaktebod” er zijn ook diverse systemem voor het opwinden… Seiko en Timex gebruiken een palrad met dubbele vork op een excenter. ETA gebruikt een systeem met “wisselwielen”… voor beide systemen valt wat te zeggen… maar de Seik-Timex oplossing is wel de meest eenvoudige… en een dergelijk mechaniek kom je overal tegen… zelfs in houtzaagmolens…

Dat een miyota meer kabaal maakt zou em inderdaad kunnen zitten in de richting waarin de rotor vrij loopt… er is dan geen kracht om het mechaniek op te winden die de spelingen uit de lagers drukt, waardoor de boel “ligt te klapperen”… dat lijkt mij de meest logische verklaring… (ik heb noch de ETA, noch de Miyota op de werkbank gehad, deze observatie berust derhalve op mijn eigen inzichten in mechanieken… )

een eenvoudiger opwindmechaniek kan natuurlijk van grote invloed zijn op de prijs…

Is er veel verschil tussen de Miyota 8215 en 9015?

Hendrik