ETA2892-2 opbouwen en smeren

Ik hou van een mooi horloge, maar zeker ook van een binnenwerkje…

Voor die dat het interesseren, zet ik even wat foto’s neer van de opbouw van een ETA2892-2 gebruikt door Longines.

Foto’s zijn misschien niet altijd scherp, komt door dat ik met een loupe op mijn éne oog zit, maar je krijgt toch een idee wat er allemaal in zo’n binnenwerkje zit en ik doe niet mee voor de fotowedstrijd. :wink:

De boel is net gepoetst in een poetsstation:

Bedankt voor het kijken.

61 likes

Leuk!

1 like

Tip, volgende keer eerst de veerton met kloof en grondrad monteren en dan het raderwerk.
Gaat een stuk eenvoudiger.

Groeten Jeroen

4 likes

Bedankt voor het delen en ik blijf groot respect houden voor dit werkpaard (het uurwerk bedoel ik dan he…). Mooie afmetingen, lekker opwinden zonder teveel herrie. Het mag dan wel een ebauche uurwerk zijn maar een bewezen en doordacht concept :ok_hand:t3:!

1 like

Bedankt voor de tip, had het zelf ook gemerkt dat dit makkelijker zou zijn…

Mooi artikel, graag meer hiervan !

2 likes

Dank je!!! Mooi!!

1 like

Mooi om te zien. Secuur klusje lijkt me, respect :+1:

1 like

Goed bezig :slight_smile:
Nog een paar tips dan
Haal de shocksytemen eruit voor de schoonmaak zodat je alles goed schoon kunt maken.
Bij de 2892 kun je de balans stop veertje het beste pas plaatsen net voordat je de automaat monteert.
En bij dit uurwerk is de spiraalveer sterk en kun je de balans gerust ophangen maar bij sommige uurwerken kun je dat beter niet doen.
Mijn voorkeur gaat dan ook altijd uit naar de balanskloof op de rug wegleggen als deze niet op de platine zit.

7 likes

Dank je @Floris155 voor de tips…

1 like

Leuk om te zien; laatst nog eentje (ik krijg ze niet vaak hier) gedaan, en een volgende (ook Longines) wellicht op komst. Ga mijn Airman (SW300) binnen een paar jaar ook servicen, omdat ik de af-fabriek smering ietsjes wantrouw - het rotor-lager stond al hoorbaar kurkdroog (horloge was bij aanschaf 1 jaar oud).

De ideale opbouw-volgorde is inderdaad hier en daar net even anders, bij deze. :+1:

Pas ook op bij het opdrukken van de secondenwijzer - ik gebruik een in-verend Bergeon tooltje dat voorkomt, dat je het - hier erg fragiele - raderkloofje uit z’n voegen drukt bij het opdrukken van de s-wijzer. Dan is, zeker als er al veerspanning op staat, in een split-second je hele raderwerk aan gort. Heb ik van horen zeggen… :sweat_smile:

2 likes

Het beste is een houder met lager ondersteuning.

4 likes

Heb die al voor enkele Rolex-calibers. Wellicht toch ook nog een "dedicated’ exemplaar voor dit caliber aanschaffen, werkt wel nog secuurder.

2 likes

Als je dan toch bezig bent :slight_smile: Deze zijn ook erg handig, zijn er in de meest gangbare maten zoals voor 2824/2892 en 7750
https://www.boley.de/en/shop/6523.movement-holder-with-span-button/1838279407.movement-holder

1 like

Klopt, anders heb je sowieso kans op het verplaatsen/verstellen van de lager bij het monteren van de sec wijzer.

Heb ik van 10 1/2 tot 16 1/2 linje , meest gangbare maten dus en voor de 7750 heb ik hem ook…

Met deze houders ondersteun je door de verstelbare schroef het raderwerk bij het monteren van de wijzers.

3 likes

Mooie foto’s om te zien. Indrukwekkend allemaal als je alles zo los ziet liggen.

1 like

Foto’s bedriegen wel wat, het lijkt zo wel redelijk groot, maar in wezen zijn het zeer kleine onderdelen…

Op de foto van de microscoop zie je de palletstenen… het is de bedoeling om die vooraan op de kop olie te geven, niet op het langwerpige gedeelte, niet te veel, niet te weinig, en dit 6x in dit geval. :wink:

Denk dat vergroting 40x is als ik me niet vergis.

1 like

Interessant om te zien!
Ik wist helemaal niet dat je hiermee bezig bent @BMWX6M
Heb je in de tussentijd een opleiding gedaan?
Knap hoor! :+1:

Ik probeer altijd wel om uurwerken te begrijpen maar hands on
is voor mij te hoog gegrepen :grin:

Dank u…

Klopt wat betreft de opleiding, ik volg een traject van 3 jaar avondschool… vind het super leuk en geniet meer van een binnenwerk dan van het horloge zelf tegenwoordig. Soms mocht het wat sneller voorruit gaan, maar haast en spoed of zo iets…

Je gaat echt wel bewondering hebben hoe men dergelijke kan ontwerpen, produceren en nog laten werken ook.

1 like

Dat is toch wel iets waar je met volle inzet in moet duiken.
Daar heb ik bewondering voor!
Maar het lijkt me ook erg leuk als het je volledige interesse heeft.
Veel succes en blijf projecten posten hier :+1:

1 like