Ik hou van een mooi horloge, maar zeker ook van een binnenwerkje…
Voor die dat het interesseren, zet ik even wat foto’s neer van de opbouw van een ETA2892-2 gebruikt door Longines.
Foto’s zijn misschien niet altijd scherp, komt door dat ik met een loupe op mijn éne oog zit, maar je krijgt toch een idee wat er allemaal in zo’n binnenwerkje zit en ik doe niet mee voor de fotowedstrijd.
Bedankt voor het delen en ik blijf groot respect houden voor dit werkpaard (het uurwerk bedoel ik dan he…). Mooie afmetingen, lekker opwinden zonder teveel herrie. Het mag dan wel een ebauche uurwerk zijn maar een bewezen en doordacht concept !
Goed bezig
Nog een paar tips dan
Haal de shocksytemen eruit voor de schoonmaak zodat je alles goed schoon kunt maken.
Bij de 2892 kun je de balans stop veertje het beste pas plaatsen net voordat je de automaat monteert.
En bij dit uurwerk is de spiraalveer sterk en kun je de balans gerust ophangen maar bij sommige uurwerken kun je dat beter niet doen.
Mijn voorkeur gaat dan ook altijd uit naar de balanskloof op de rug wegleggen als deze niet op de platine zit.
Leuk om te zien; laatst nog eentje (ik krijg ze niet vaak hier) gedaan, en een volgende (ook Longines) wellicht op komst. Ga mijn Airman (SW300) binnen een paar jaar ook servicen, omdat ik de af-fabriek smering ietsjes wantrouw - het rotor-lager stond al hoorbaar kurkdroog (horloge was bij aanschaf 1 jaar oud).
De ideale opbouw-volgorde is inderdaad hier en daar net even anders, bij deze.
Pas ook op bij het opdrukken van de secondenwijzer - ik gebruik een in-verend Bergeon tooltje dat voorkomt, dat je het - hier erg fragiele - raderkloofje uit z’n voegen drukt bij het opdrukken van de s-wijzer. Dan is, zeker als er al veerspanning op staat, in een split-second je hele raderwerk aan gort. Heb ik van horen zeggen…
Foto’s bedriegen wel wat, het lijkt zo wel redelijk groot, maar in wezen zijn het zeer kleine onderdelen…
Op de foto van de microscoop zie je de palletstenen… het is de bedoeling om die vooraan op de kop olie te geven, niet op het langwerpige gedeelte, niet te veel, niet te weinig, en dit 6x in dit geval.
Klopt wat betreft de opleiding, ik volg een traject van 3 jaar avondschool… vind het super leuk en geniet meer van een binnenwerk dan van het horloge zelf tegenwoordig. Soms mocht het wat sneller voorruit gaan, maar haast en spoed of zo iets…
Je gaat echt wel bewondering hebben hoe men dergelijke kan ontwerpen, produceren en nog laten werken ook.
Dat is toch wel iets waar je met volle inzet in moet duiken.
Daar heb ik bewondering voor!
Maar het lijkt me ook erg leuk als het je volledige interesse heeft.
Veel succes en blijf projecten posten hier