Bij mijn Eterna Super KonTiki uit 1996 is de kroon los gekomen. Na contact met Eterna heb ik begrepen dat ze de kroon en de staf niet meer kunnen leveren. Zijn er andere opties om dit nog gerepareerd te krijgen?
Die dingen hebben een totaal standaard 2824 uurwerkje (wel chronometer uitvoering).
Een stem is doodsimpel te vinden daarvoor.
(https://www.ebay.nl/itm/325400045681?mkcid=16&mkevt=1&mkrid=1346-175129-2357-0&ssspo=EFssNImaTyq&sssrc=2349624&ssuid=S5kOwgn5SFS&var=&widget_ver=artemis&media=COPY)
Het ziet eruit alsof alleen de schroefdraad losgedraaid is. Je hebt de kroon nog…
Ik denk dat de gemiddelde horlogemaker dit vrij eenvoudig voor je op kan lossen.
Ik zou ook meteen even alle rubbers laten vervangen.
Als de stift er nog gewoon in zit dan is dit een reparatie van een kwartier. In dat geval zou ik het uurwerk meteen even laten servicen. Vaak komt de kroon los omdat de interne frictie van het uurwerk te hoog is geworden.
Juist, want zoals bij veel zaken “als het rubber scheurt…”
Nuttige tip!
Ter aanvulling - mij horlogemaker (Ron Sonders) dacht eerst ook dat het herbevestigen was maar dat bleek niet het geval volgens hem. Eterna levert geen onderdelen meer uit aan derden. Daarom Eterna zelf gemaild en die blijken de kroon niet meer te hebben.
Het horloge heeft bij de vorige eigenaar enkele jaren geleden de laatste service gehad, daar heb ik ook de papieren nog van.
Maar als iemand anders een poging wil wagen deze te repareren?
Kun je een foto van zijkant en bovenkant kroon maken en wat is de diameter van de kroon? Misschien kan ik je er wel mee helpen.
Top, doe ik morgen. PS toffe strps hebben jullie!
Hoe zit het nou - is de kroon losgedraaid van de opwindas, of is de as echt afgebroken? In het eerste geval is het nog steeds heel simpel hoor.
Ik denk eerder dat het verende deel van de kroon kapot is zo te zien op de foto en als Ron zegt dat de kroon niet meer te fixen is dan zal dat wel zo zijn
Ron Sonders is een gerenommeerde naam, dus dat is dan vermoedelijk juist
Gerepareerd en van een verse service voorzien door @Floris155
Super bedankt voor de goede service.
Was bang dat ik met een onbruikbaar horloge bleef zitten en nu kan die weer jaren verder!