Ik heb bij de spullen van mijn ouders een Eterna centenaire gevonden zonder band. Alleen de klok, nog in een doosje. Wat zou de waarde zijn? Hij is goud(kleurig). Mijn vermoeden is dat hij uit de jaren 60/70 maar zou zomaar anders kunnen zijn. Wie helpt mij op weg?
Foto’s?
Ja ik zit te bekijken hoe ik die kan toevoegen
Ik ben benieuwd naar de foto (s). Het is een beetje afhankelijk van de staat. Als je het 'm door een horlogemaker een beurtje laat geven en er een bandje omdoet altijd wel een paar honderd euro denk ik
Hij doet het ook nog. Alleen had ik nog meer foto’s maar die mag ik niet plaatsen (omdat ik nieuw ben).
Heb je scherpere fotos van de plaat?
Eventueel van de achterkant?
Denk verguld/capped kastje… als de deksel inderdaad staal is zoals ie lijkt.
Verguld of capped kastje (het acherdeksel is zichtbaar RVS). Is de achterkant van de poten goud of staalkleurig? Het is een betrekkelijk oud Centenaire-model met radium lume. Al met al lijkt hij in goede staat met originele kroon.
Welk nummer staat op het achterdeksel? Dan zoek ik het jaartal even op voor je @Poppekind
Vanwege swiss en niet swiss t?
Lume was me überhaupt niet opgevallen
Ook een bijbehorend Eterna doosje is geld waard
Zo is inderdaad mijn vermoeden, young padawan.
Zal eind '50s zijn.
Tis wel laat voor radium. Heel early 60s dan… model lijkt me vrij modern voor de early 50s.
Centenaires zijn geproduceerd vanaf 1956. Het oprichtingsjaar van Eterna was namelijk 1856. Het klopt dat het indertijd een modern ontwerp was, zeker naast de Longines Conquests en Omega Constellation ‘arrowheads’. Ook Universal Genève omarmde het strakkere pas met hun Polerouter Jets in de vroege jaren '60.
Ik kan het zelf niet goed lezen (te klein) maar mijn dochter heeft me geholpen dus ik hoop maar dat de nummers kloppen
4716536
De achterkant van de pootjes is ook goud.
Dat begreep ik . Maar hij ziet er inderdaad wat moderner uit.
Dit serienummer plaatst het horloge in 1962-1963.
Dan is het horloge verguld. Waarschijnlijk 20 micron. Dat staat waarschijnlijk aan de binnenkant van het achterdeksel.
Waarde is lastig op basis van deze twee (vrij vage) foto’s en zonder de werking te kennen. Het hangt ook af van hoe goed de vergulding nog is. Het kan lopen van €175-€375. Reken wat meer richting de onderkant van dit spectrum omdat de onderhoudsgeschiedenis onbekend is.
En vanwege de vergulding… voor waarde ben je vaak beter af met een stalen, of 14/18k horloge. Die verouderen mooier dan verguld.
Oh dat valt me nog best tegen, ik dacht dat vintage Eterna populairder was.
Ik denk dan met name aan kontiki’s. Die zijn