Eterna Chronometre 8 tage ... maar wat heb ik precies ?

Hallo Iedereen,

Op dit moment help ik mijn man om de inventaris van een vitrinekast, die hij uit een erfenis heeft verkregen, op te maken. Ik heb zelf absoluut iets met horloges, maar niet met dit type. Ik heb me inmiddels sufgegoogled en kom wel vergelijkbare items tegen, maar eigenlijk weet ik nog steeds niet waar ik mee te maken heb. Uit een taxatierapport van 1992 (jaja) … staat dit als bureauhorloge ø10 cm (inc kroon) voor 450 gulden verzekeringswaarde aangegeven. Nu ben ik benieuwd hoe en of het bijzonder is.
Kan iemand me op basis van de foto’s meer vertellen ?
Bij voorbaat heel hartelijk dank
Leendert

Plak voor de volgende link even www, Ik mag als nieuw lid blijkbaar niet meteen links plaatsen

myalbum.com/album/Dr0ByWMFpAUZ

Hier twee van je foto’s:

1 like

Dank :slight_smile:

Eterna is een prima merk. Weet niet of het goud is maar bijgaand een link naar een gouden in een veiling;

1 like

Zakhorloges met 8 dagen uurwerk waren voorzien van een speciaal uurwerk die je om de 8 dagen moest opwinden.
Ze werden vaak in leren etuis ingebouwd die je kon openklappen en dan zichtbaar kon wegzetten.
De uurwerken werden meestal gedraaid gemonteerd met de kroon naar onder, maar je ziet ze ook vaak in normale grotere zakhorloges.
Op deze website van een Eterna verzamelaar staan er veel afgebeeld en onderin ergens staat een 8 dagen spoorweg zakhorloge.
http://www.schild-eterna.de/wecker.htm

1 like

Deze is van zilver. Heb met verkeerd licht gefotografeerd :wink:
Dank voor de link toch

Zilverkleurig moet ik zeggen …

Ik zal eens kijken of ie het 8 dagen doet. So far so good (1 dag)
Ik snap het idee van een leren etui inderdaad. Voor een zakhorloge is ie nogal groot en zwaar (400gr). Uit zichzelf blijft ie niet staan. Als je m om je nek hangt (geen aanrader) dan heb je m precies verkeerdom. 't Is dus eigenlijk gewoon een onhandig ding :wink: Wel mooi trouwens.
Heb de site van schild-eterna uitgebreid bekeken. Ik heb er te weinig verstand van om de systematiek snel te doorgronden. Chronologisch neem ik aan. Dan is er nog het kaliber enz enz. Ik heb dit model niet 1 op 1 kunnen vinden.
Deze heeft een doorsnee van 7,5 cm (excl kroon van 2 cm), 400 gram, zilverkleurig maar durf niks over het materiaal te zeggen en het is in werkende staat. De kroon kan ik eraf tillen. Houdt dat in dat ie kapot is of hoort dat zo ?
En dan ben ik natuurlijk ook benieuwd wat ie zo ongeveer waard is
Dank voor de reactie en bij voorbaat ook voor elke eventueel volgende :wink:

De kroon moet natuurlijk vast zitten, vaak wordt bij deze horloges geprobeerd de kroon naar boven te trekken om hem op tijd te zetten.
Helaas is dat niet mogelijk bij dit model, om het horloge op tijd te zetten moet met de nagel het knopje naast de kroon worden ingedrukt en daarna de kroon worden verdraaid.
Als er geen zilvermerk in het deksel aanwezig is dan is de kast meestal van nikkel.
De waarde is wat een gek er voor over heeft, de laatste jaren is het aanbod van zakhorloges groter dan de vraag, dit geld ook voor postzegels, munten enz. :smile:
Zo’n 8dagen zakhorloge heeft meestal wel een hogere waarde dan een gewone.

Dat vermoeden had ik al haha … ook precies de manier waarop ik erachter gekomen ben.
Sinds ik me er een beetje in verdiept heb, heb ik wel meer gevoel ontwikkelt voor 'het ding’
Het is blijkbaar in 1914/15 gemaakt en doet het nog steeds. Dat vind ik op zichzelf al indrukwekkend genoeg. Beetje jammer dat ie zwaarder is dan mijn telefoon. Ik heb vandaag een Invicta 1527 ontvangen met hetzelfde gewicht. Dat is om mijn pols prettig, maar om mijn nek of in mijn broekzak minder.

Ik had al een beetje zo’n idee wie de dader kon zijn. :smile:
Het is meestal alleen een kwestie van even een schroefje aandraaien en de kroon zit dan weer vast.
Dat kan elke horlogemaker zo even doen.