Eterna info

Goedemiddag dames en heren,

Ik heb vandaag m’n eerste Eterna horloge binnen gekregen die mij aansprak.
Ik heb hier veel rond zien gaan van het merk en dat het een goed merk is.

Nu heb ik in mijn ogen een oud beestje gekocht die er nog prachtig uit ziet.
Alleen zou ik er wat meer info over willen hebben.
Ik denk dat het uit het jaar 1950 komt of misschien zelfs wel 1940.
Het horloge heeft een plat glas en niet bol.

Hierbij wat foto’s:

7 likes

Leuke aanwinst. :+1:
Ik zie radium lume maar ook een centrale secondewijzer en shockprotectie. Ik zou daarom inderdaad jaren 50 schatten, geen jaren 40.

Veel plezier ermee!

1 like

Eterna is zeer zeker een goed merk echter is jouw horloge eerder jaren 60 dan 40/50.

Denk jaren '50 zie ranfft
Prima merk overigens, proficiat met deze aanwinst!

Wat heb ik pech.

Het horloge binnen gekregen en het liep erg mooi, sinds kort geleden is hij stil gevallen en zie dat het balanswiel vast staat.

Wat zou er zijn gebeurd???

Raar maar hij is het weer gaan doen

Klinkt alsof er vuil om de balans as zit die de balans remt en wellicht soms zelfs doet stilstaan.

Leuke aankoop, en cool merk!

Hij heeft inderdaad een tijd op 7 over 5 stilgestaan :slight_smile:

Iedereen schat de leeftijd een beetje anders, ik schat hem op tweede helft jaren 50.

Ik heb alle handwinders van Eterna bekeken (dat kost veel tijd trouwens). Hij lijkt qua lay out op de
Eterna 1078UC uit 1952:

Hiermee deelt hij nog de “UC” schokprotectie.

En de Eterna 1475/1476/1486 familie uit 1964.

Deze heeft al geen geschroefde balans meer, en heeft ook de extra lagersteen in de “grote” kloof (weet niet hoe die heet), en heeft de uitsparing voor de regulator in de balanskloof.

Het kaliber gerelateerd aan beiden, maar je weet daarmee natuurlijk niet hoe oud hij is.
Staat er geen nummer onder de balans?

Hij verdient een beurtje.

2 likes

Het is niet mijn horloge hoor :wink:

De link die ik plaatste is van cal. 1407 en die lijkt mi. het meest op de schroefbalans na maar die zou later een keer vervangen kunnen zijn…maar goed, jaren '50 daar zijn we het wel over eens :wink:

cal.1407
Eterna_1407G

Hartelijk dank voor de informatie die je hebt gegeven.

Idd er staat een nummer onder het balanceerwiel 3936101.

Wat zou ongeveer de waarde zijn voor dit type horloge.
Heb er zelf een niet al te hoog bedrag voor betaald.

Weet ik toch :nerd_face:

Daar had ik niet op geklikt :blush:

Ik had op je linkje moeten klikken, en had er bij het langszoeken over de 1407/1408 heengekeken, ik keek meer naar de balans. Maar die 1407 heeft iig ook het wat hogere afwerkingsniveau van het kaliber van TS (perlage, tandwielen). Ben het met je eens dus. :slight_smile:

1 like

@Twan1984
Je draagt je horloge tussen pols en hand (3e foto in OP). Die (vrij nieuwe in de horlogehistorie) gewoonte stelt de kroon veel meer bloot aan water bij handen wassen. Je Eterna is niet waterdicht. Ik zou overwegen om hem aan de pols te dragen, dat scheelt zo ongeveer een horlogebreedte aan risico. Aldus:
6a42a41a6c71bb924639e457ea2c3e2a

1 like