Eterna Iraq

Op zich verwacht ik op horlogegebied nooit heel veel van rommelmarkten. Afgelopen weekend was het echter wel raak: weliswaar bij een handelaar dus helaas niet voor een rommelmarkt prijs: een Iraakse Eterna.

Toevallig heeft een kennis een paar maanden geleden een soortgelijk exemplaar gescoord op MP. Op de achterkant staat een Arabische inscriptie:’ gift van van het minsterie van Defensie’. Het wapenschild is van Iraq.

Bijzonder horloge. Daar zal wel een heel apart verhaal achter zitten.

Mijn beste,

"Wat je van ver haalt is lekker."
Dus dat deze Midden-Oosten deskundige in de smaak valt, dat mag duidelijk zijn!!

Orologio Signaturis Temporis.B)-

Gaaf ding (tu)

Leuke aanwinst! Veel plezier ermee!!!

Vraag mij overigens wel altijd af hoe zo’n ding in Nederland terecht is gekomen…
Misschien is ie wel van Frans van Anraat geweest http://nl.wikipedia.org/wiki/Frans_van_Anraat
Of van Frits Bolkestein, die de uitvoer van die chemische rotzooi door liet gaan als Staatssecretaris van EZ http://nl.wikipedia.org/wiki/Frits_Bolkestein >>zie kopje “politiek”.
Kan natuurlijk ook dat Frits 'm gewoon zelf van Saddam heeft gekregen toen ie met hem onderhandelde namens Shell…

Verkoper kon er weinig van vertellen en wist denk ik ook niet wat hij verkocht :slight_smile:

Aparte wijzerplaat.
Roept bij mij de volgende vraag op.
Was (Is) het in die kontreien misschien een gebruikelijk iets om zulke horloges te laten maken en uit te delen als beloning of relatiegeschenk?
Ik weet dat Omega ook dergelijke uitvoeringen kent en naar ik dacht komen zulke wijzerplaten ook voor op Rolexhorloges.

met vriendelijke groet,

Klopt wel Aad, zo heb ik een Seamaster in de collectie wat een relatiegeschenk schijnt te zijn van een Arabische oliesjeik.
Ik heb dit horloge heel lang geleden gekocht bij een Haarlemse juwelier.

en van Rolex zijn veel voorbeelden bekend met bedrijfslogo’s op de wijzerplaat.

Geldt hierbij ook hoe groter het logo , des te groter de waardering?
:smiley:

Waarschijnlijk wil ik het verhaal achter dergelijke horloges niet kennen
maar ze zijn wel bijzonder .

Yo , Manu .

Mooi klokje hoor! Als ik me niet vergis is dit overigens het logo van het S Arabische leger zie bijvoorbeeld ook deze Rolex:

Het beeldmerk op de Rolex vertoont wel overeenkomsten, maar is toch anders.
Ik heb het beeldmerk op mijn Seamaster eens door een Egyptische horlogehandelaar laten bekijken en het zou volgens hem van een oliesjeik zijn…

Ze komen in vele varianten. Als je het zeker wilt weten dan kan ik het wel even posten op VRF (of misschien post je daar zelf ook).