"Eterna ist Kaputt"

http://www.watchpaper.com/2017/05/23/eterna-ist-kaputt/

Geen enerverende site maar van hun komt de topictitel. Beetje sensatiepomperij want vooralsnog niet 100% kaputt, maar dit is wel een veeg teken: «2016 hat Eterna bei einem Umsatz von 9 Millionen einen Verlust von 11 Millionen Franken geschrieben». Een nieuwe CEO die na 2 maanden de zaak voor gezien houdt ook overigens.

Ik hoop dat er een sympatieke geldschieter op de proppen komt, maar ik heb er een hard hoofd in.

2 likes

Another one bites the dust…

Triest hoor, zo’n historie met mooie modellen en uurwerken, notabene de oprichter van ETA. Maar ja, alleen met een sterkte marketing en sales Channel overleef je de nieuwe crisis waar de Zwitserse industrie (toch wel beetje) in zit.

Misschien iets voor de Citizen Group?

Dus toch niet voor Eterna-ty… :confused:

Jammer, mooi merk - geweest. Heeft de tijdgeest niet mee kennelijk… Te weinig marketing wellicht, ik kan me geen advertenties voor de geest halen van ze.

Ik weet niet van wie deze nu is, maar ik meen dat-ie op het forum gebleven is - was een mooie technische uitdaging, het uurwerk de voorvader van de 2892-2. :thumbsup:

2 likes

Ze gaan het echt niet doen, maar ik bedenk me opeens dat de Wilsdorf foundation er wel geld voor zou hebben. Eerbiedwaardige merken saneren. Er hoeft geen enkele link met Rolex te komen, maar ze hebben wel de power om naast Swatch en Richemont een holding neer te zetten.

1 like

Eterna is toch nog steeds samen met Corum eigendom van een bedrijf uit Hong Kong ?

Mr. Hon eigenaar :ok_hand:

Ik dacht dat het met die crisis wel meeviel omdat er veel in Azië wordt verkocht…wel jammer inderdaad.

Zou erg jammer zijn. Ik vond de modulaire manufactuur uurwerken een slimme zet, en de recent aangekondige limited edition (bronzen) Kontiki prachtig. Daardoor had ik juist het gevoel dat het weer in een upswing zat. Blijkbaar niet dus.

4 likes

Je kent hem?

Nee, het is daar al zeker een jaar met tientallen procenten ingezakt. Zijn wel een paar draadjes over hier. Topmerken (van Rolex tot AP) die zelf in Hong Kong modellen dumpten, en deels nieuwe modellen die te weinig verkopen doordraaien. Slopen dus, om door dumpingen de prijs niet verder onder druk te zetten.

1 like

Nee nooit het plezier mogen hebben. Helaas maar wie weet het gaat het er toch nog wel eens ooit van komen.

On Topic

1 like

Toch niet, de verkoopaantallen lopen gestaag terug, al hersteld het wat de laatste tijd. Maar ik denk wel dat de komende 1,5 jaar een aantal merken gaan verdwijnen of worden overgenomen om een faillissement te voorkomen.

Breitling is een van de grote onafhankelijke merken die recent succesvol is verkocht aan CVC Capital (o.a. van de F1) maar ik denk dat veel zwakkere merken moeten vrezen voor de toekomst. Tenzij ze kapitaal aantrekken, innoveren, goede marketing strategie voeren etc.

1 like

Inderdaad. Zoals het aangehaalde artikel zegt, bezit van de Citychamp Watch & Jewellery Group in Hong Kong. Eigenaar van de Zwitserse merken “Corum”, “Eterna”, “Rotary” & “Dreyfuss & Co.”

1 like

Ik dacht, laat ik nog eens kijken waar Eterna aan toe is, tegenwoordig.
De laatste update van hier dateert nog van CEO Traxler en zijn onverwachts snelle vertrek.

Inmiddels lijkt het niet veel beter geworden.
In 2018 is Eterna twee keer (!) kort insolvent / failliet geweest, eind 2018 kondigde de nog vrij verse CEO Jérôme Biard aan dat de zusjes Corum en Eterna niet op Baselwelt te zien zouden zijn.
Begin 2019 blijkt Biard te zijn onslagen en vervangen door de zwager van Citychamp eigenaar Hon -ene Teguh Halim. Geruchten over (financiele) wanpraktijken klinken, en het lijkt dat de resterende plm. 80 (Zwitserse) medewerkers worden geschoven tussen Corum en Eterna.

Wat betekent dat voor de modellijnen van Eterna, en niet te vergeten de productie van manufactuur uurwerken, waar eerder groot op werd ingezet?Dit blijft beetje onduidelijk…
December 2018 werd nog de ‘limited edition’ groene Kontiki bronze aangekondigd, een marginale update van de eerdere limited bronzen modellen met manufactuur uurwerk: http://en.worldtempus.com/article/watches/trends-and-style/eterna-the-kontiki-goes-green-26801.html

Op de kersvers geupdate company site www.eterna.ch zag ik zojuist tot mijn verrassing ook de serie “Kontiki Adventure” verschijnen. Een drietal modellen schijnbaar gebaseerd op de eerdere Kontiki duikers, maar opvallend genoeg uitgerust met Soprod A10 (ETA 2892 afgeleid) uurwerk - niet de eigen manufactuur dus!
Verder opvallende slordigheidsfouten op de site - de stalen Adventure staat genoemd als bronze met manufactuur uurwerk, de bronzen Adventure met de juiste (Soprod) specs.

En -WTF?- de vorige serie Kontiki Four-Hands (met de grote driehoeken op de dial) staan weer vanouds terug op de site. Ik kwam zelfs nog een foto van de vorige serie Kontiki Date tegen!
Check ook de vermakelijke URL - nomen est omen!
https://www.eterna.com/product-page/copie-de-kontiki-automatic-four-hands-eterna-matic-42-mm

Over de nieuwe Kontiki Adventure kom ik verder bijzonder weinig over tegen, slechts bij 1 Poolse verkoper:

image

5 likes

Dat artikel in de Neue Zürcher Zeitung is om te rillen zeg. Zes (doorgewinterde) CEO’s die achter elkaar gillend wegrennen na korte tijd sinds het Chinees eigendom is? Kennelijk principieel wanbetalen en vervolgens leveringsproblemen krijgen? Het moet daar echt heel ongezellig zijn op de werkvloer. Er moet een wonder gebeuren, anders vrees ik het ergste.

de Soprod A10 is een afgeleide van de Seiko 4L25/4L75.

Het is wat he… Ik vraag me af of dit in de nabije toekomst nog een beetje recht getrokken gaat worden. Waarschijnlijk is het hele merk inmiddels uitlegkleed m.b.t. tot IP en ervaring. :frowning:

En het was weer eens tijd voor de check “hoe gaat het eigenlijk met Eterna”?
Antwoord: op de website is men nog niet toegekomen aan het invullen van de CMS template… :smiling_face_with_tear:

4 likes