Eterna Kenners?

Hoi allemaal,

Wellicht een beetje een typische vraag, maar dit is het geval.

Een tijdje geleden heb ik een horloge gezien en die blijf zo nu en dan door mijn hoofd spoken. Het gaat hier om een Eterna KonTiki Sports COSC.

Nu vroeg ik me af wat een beetje een normale prijs is. Het is een limited edition, die een tijd geleden geproduceerd is (250 stuks).

In de winkel staat hij te koop voor €1895, afgeprijsd van €3750.

Eerlijk gezegd vraag ik me af of hij nog steeds niet overpirced is. Het merk is onbekend (de juwelier stopt er ook mee).

Iemand ideeën over?

Dank!

Bij het grote publiek misschien onbekend maar onder de “kenners” zeker niet. En ik denk dat dit een zeer goede prijs is voor een LTd waarvan er slechts 250 zijn gemaakt. De meeste mensen gaan toch voor de vertrouwde merken wanneer ze zo een bedrag moeten neertellen. Ik vind Eterna een heel mooi merk en de kontiki lijn is helemaal super.

Eterna maakt klasse horloges en zijn verantwoordelijk voor diverse vernieuwingen op uurwerk gebied. Die Kontiki vind ik persoonlijk prachtig (tu). Prijs lijkt heel redelijk te zijn.

Ik heb zelf enkele jaren geleden een “gewone” Kontiki gekocht voor een prijs die niet veel lager was dan de prijs die nu voor een limited gevraagd wordt. De Kontiki is een degelijk horloge van een merk met een behoorlijke historie. Ik heb er zelf nooit spijt van gehad: ondanks tamelijk intensief gebruik (ook vaak in het water) blijft 't ding goed lopen en zijn er weinig slijtagesporen. De aanvankelijke adviesprijs is echter m.i. aan de hoge kant. Bovendien vind ik het gevoelsmatig jammer dat Eterna tegenwoordig in Chinese handen is.

Ik dacht dat Eterna de voorloper van Eta (Swatchgroep) was

Mike8 Schreef:

Ik heb zelf enkele jaren geleden een "gewone"
Kontiki gekocht voor een prijs die niet veel lager
was dan de prijs die nu voor een limited gevraagd
wordt. De Kontiki is een degelijk horloge van een
merk met een behoorlijke historie. Ik heb er zelf
nooit spijt van gehad: ondanks tamelijk intensief
gebruik (ook vaak in het water) blijft 't ding
goed lopen en zijn er weinig slijtagesporen. De
aanvankelijke adviesprijs is echter m.i. aan de
hoge kant. Bovendien vind ik het gevoelsmatig
jammer dat Eterna tegenwoordig in Chinese handen
is.

Dat is toch alleen op papier? De productie geschiedt nog steeds in Zwitserland.
Het zijn ecth plaatjes. Als ik nog eens geld heb wordt het deze denk ik.

Ik weet zelf dat het een mooi merk met historie.

De mevrouw in de winkel (een juwelier met bijna alleen maar modemerken als Marc Ecko) wist het volgende te vertellen:

• Het is een limited
  • Het is een zwitser

Toen ik de lunette wilde draaien dacht ze dat dat niet kon (terwijl Eterna juist heel veel onderzoek gedaan heeft naar een interne bezel die te verzetten is door de lunette te draaien)

Toen ik zei dat ik eigenlijk mezelf beloofd had geen horloges kopen zo kort na mijn recente aankoop antwoordde ze dat ik er vast ook niet van dit kaliber had.

Na deze aanname was het voor mij weer tijd om te gaan, de winkeldame vond mij blijkbaar niet vermogend genoeg.

DaanL Schreef:

De mevrouw in de winkel (een juwelier met bijna
alleen maar modemerken als Marc Ecko) wist het
volgende te vertellen:

• Het is een limited
  • Het is een zwitser

Toen ik de lunette wilde draaien dacht ze dat dat
niet kon (terwijl Eterna juist heel veel onderzoek
gedaan heeft naar een interne bezel die te
verzetten is door de lunette te draaien)

Toen ik zei dat ik eigenlijk mezelf beloofd had
geen horloges kopen zo kort na mijn recente
aankoop antwoordde ze dat ik er vast ook niet van
dit kaliber had.

Na deze aanname was het voor mij weer tijd om te
gaan, de winkeldame vond mij blijkbaar niet
vermogend genoeg.

================

Zoals een aantal al aangaven: mooi horloge met echte historie.

Ik zou het aanschaffen bij de deze dame en dan contant betalen met briefjes van 10.

Succes,

DaanL Schreef:

De mevrouw in de winkel (een juwelier met bijna
alleen maar modemerken als Marc Ecko) wist het
volgende te vertellen:

• Het is een limited
  • Het is een zwitser

Toen ik de lunette wilde draaien dacht ze dat dat
niet kon (terwijl Eterna juist heel veel onderzoek
gedaan heeft naar een interne bezel die te
verzetten is door de lunette te draaien)

Toen ik zei dat ik eigenlijk mezelf beloofd had
geen horloges kopen zo kort na mijn recente
aankoop antwoordde ze dat ik er vast ook niet van
dit kaliber had.

Na deze aanname was het voor mij weer tijd om te
gaan, de winkeldame vond mij blijkbaar niet
vermogend genoeg.

Het is soms tenenkrommend hoe je geholpen wordt in bepaalde winkels. Als jonge twintiger heb ik ook in de detailhandel gewerkt in het centrum van Amsterdam. Daar leer je echt snel dat je aan iemands uiterlijk zeker niet kan zien hoe vermogend hij is.
In kleding en schoenenwinkels is het helemaal een ramp met personeel. Soms denk ik dat een Chimpansee me nog beter zou kunnen helpen.

Eterna onbekend? Nou Eterna is een gerommeerd Zwitsers horloemerk dat al vele toentallen jaren goede kwlaiteit horloges maakt anders, of dat nog steeds zo is weet ik niet zeker maar ga ik wel vanuit .

Hennie Schreef:

Ik dacht dat Eterna de voorloper van Eta
(Swatchgroep) was

Heel simpel gezegd (want het is in de praktijk een wirwar van fusies en overnames geweest), is Eterna het horlogemerk (nu eigendom van Porsche Design) en is de uurwerk-fabricage tak daar ergens in de dertiger jaren van afgesplitst en uiteindelijk ETA geworden c.q. opgegaan in wat nu ETA heet.

lencoth Schreef:

Hennie Schreef:

Ik dacht dat Eterna de voorloper van Eta
(Swatchgroep) was

Heel simpel gezegd (want het is in de praktijk een
wirwar van fusies en overnames geweest), is Eterna
het horlogemerk (nu eigendom van Porsche Design)
en is de uurwerk-fabricage tak daar ergens in de
dertiger jaren van afgesplitst en uiteindelijk ETA
geworden c.q. opgegaan in wat nu ETA heet.

°°°°°°°°°°°°°°°

In Chronos nummer 5 van dit jaar, staat het verhaal van Eterna, dat het door Porsche verkocht is aan China Haidian Holding.

Groet.

Orisfan Schreef:

In Chronos nummer 5 van dit jaar, staat het
verhaal van Eterna, dat het door Porsche verkocht
is aan China Haidian Holding.

Bedankt! Kon me herinneren zoiets gelezen te hebben. Inderdaad, stond in de laatste Chronos.

Een heel mooi horloge en terecht als ik het zo hoor dat ze met het merk gaan stoppen als de verkopers niets van het horloge weten. Maar ach mijn Tudor is bij een juwelier al eens een nep rolex genoemd en Oris werd verward met Lorus bij een kennis van me dus er is genoeg op en aan te merken op een hoop juweliers.
Maar de prijs lijkt me redelijk fair maar ik verwacht zelfs dat je hem voor nog minder mee mag nemen als je goed onderhandelt.

Wat ik in de reacties heb gemist is het feit dat Eterna aan de basis heeft gestaan van de vijf kogeltjes in het rotorlager wat nu nog steeds wordt toegepast in het grootste deel van de ETA-automaten.

Het is dan ook niet voor niets dat het Eterna beeldmerk bestaat uit die vijf kogeltjes.

Hieronder mijn meest recente aanwinst: een Eterna automaat uit ca. 1954 en dus net zo oud is als z’n baasje :wink:

Brutus Schreef:

Wat ik in de reacties heb gemist is het feit dat
Eterna aan de basis heeft gestaan van de vijf
kogeltjes in het rotorlager wat nu nog steeds
wordt toegepast in het grootste deel van de
ETA-automaten.

http://img.photobucket.com/albums/v206/gerard1/Aut
omaten/KugelnEterna.gif

Mooie vintage! Maar ik heb er moeite mee om te begrijpen, wat de relatie is tussen de kogellagers die in 1948 in de Eterna-matic zijn geïntroduceerd t.o.v. ETA die al in 1932 afgescheiden was.

gekkehuus Schreef:

Eterna onbekend? Nou Eterna is een gerommeerd
Zwitsers horloemerk dat al vele toentallen jaren
goede kwlaiteit horloges maakt anders, of dat nog
steeds zo is weet ik niet zeker maar ga ik wel
vanuit .

Ik bedoelde ook meer onbekend bij de massa. Ik ben me ervan bewust dat Eterna onder liefhebbers (inclusief mezelf) wel bekend is.

Hoi,

Overpriced? Als er werkelijk maar 250 van zijn gemaakt, is het een mooi exclusief horloge. Relatief betaalbaar, persoonlijk vind ik de aparte bezel erg mooi.
Voor mij wat te prijzig voor zomaar weer een klok erbij, toch lijkt het me geen gekke keus.

Als je ze mooi vind, heb je in elk geval iets om de pols waar niet iedereen mee rondloopt. Het “grote” publiek zal em wellicht niet direkt herkennen, wat voor mij persoonlijk juist een argument zou zijn in het voordeel van dit prachtige horloge.
Die platgereden paden kennen we zo zoetjes aan wel.

Eterna is een merk met rijke historie, en ze hebben leuke dingen gemaakt.
De waardevastheid is niet zo goed als van die andere overbekende merken, aan de andere kant kan je in aanschaf ook vaak leuke “deals” maken. Wanneer je de klok scherp koopt, heb je een groot deel van die afschrijving al meteen in je zak.

Ik zou er wel voor kunnen gaan, als ik niet al genoeg horloges had. Leuke serie die Kontiki range…

Succes met je beslissing,

Groet,

Nico.

Brutus Schreef:

Wat ik in de reacties heb gemist is het feit dat
Eterna aan de basis heeft gestaan van de vijf
kogeltjes in het rotorlager wat nu nog steeds
wordt toegepast in het grootste deel van de
ETA-automaten.

http://img.photobucket.com/albums/v206/gerard1/Aut
omaten/KugelnEterna.gif

Het is dan ook niet voor niets dat het Eterna
beeldmerk bestaat uit die vijf kogeltjes.

Dacht ik ook aan. Goed dat 't ff gezegd is!

Over het horloge zelf… vind ook bij dit klokje de wijzers wat klein/kort. Komt natuurlijk door de interne bezel. Heb hetzelfde gevoel als bij m’n Hamilton.